یکی از عوامل موثر در وقوع جرم، نوع وضعیت محیط است، بر این اساس برخی دانشمندان علوم اجتماعی، جامعه شناسی و جرم شناسی مانند نیومن، جاکوبز، آنجل، الیزابت وود، شاو، مک کی و کلارک، از دهه ۶۰ میلادی به مطالعه نقش محیط شهری در ارتکاب جرم پرداخته و نظریه های مختلفی برای پیشگیری از جرم ارائه داده اند.
یکی از مهم ترین نظریه ها، در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط جفری به نام پیشگیری از جرم با طراحی محیطی (CPTED) کامل شد که هم اینک، منبعی برای طراحی محیطی و معماری ساختمان ها در کشورهای مترقی است.
این نظریه با هدف پیشگیری از جرم، افزایش کیفیت زندگی و کاهش ترس از جرم، ارائه شده و ۶ جزء دارد یکی از این اجزا، ایجاد فعالیت های پشتیبان محلی برای پیشگیری از جرم است.
این جزء، با احداث فضاهای تجمع مانند مکان های تفریحی و ورزشی برای افراد محلات به منظور همبستگی اجتماعی، نظارت غیر رسمی و قلمروگرایی، اجرایی می شود که البته آثار منفی مانند جیب بری، سرقت منزل و تنش های محلی هم دارد.
احداث این اماکن در همه محلات کاشان و ارائه الگوی غیربومی امکان پذیر نیست. مساجد، هیئات مذهبی، کانون های فرهنگی و پایگاه های بسیج از زمره فضاهای تجمع در شهر کاشان هستند که از ظرفیت همبستگی اجتماعی، نظارت غیر رسمی و قلمرو گرایی آن غفلت شده است.
هیئات مذهبی دو کارکرد پیشگیرانه فردی و محلی دارند، در کارکرد فردی با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ترویج ابعاد قیام امام حسین(ع) و سیره رفتاری و اخلاقی ایشان، اعضای هیئات که در معرض آسیب و انحراف هستند اصلاح می شوند.
در کارکرد پیشگیرانه محلی ساکنین با حضور در این هیئات، ضمن شناسایی و شناخت یکدیگر با تبادل اطلاعات و رفع نگرانی های امنیت محله به همگرایی و وفاق محلی می رسند که شرح و بسط همه مصادیق این کارکرد در این نوشتار نمی گنجد، این نوع کارکرد هیئات مذهبی، همان ایجاد پشتیبان محلی در نظریه طراحی محیطی جرم ستیز است.
در خاتمه بایستی اذعان داشت در فضایی که تخریب وجهه امام حسین(ع) و عزاداری ها با اقدامات خرافی هیئات مذهبی انجام می شود، توجه به کارکرد پیشگیرانه محلی جایگاه آنها را در شهر ارتقا می دهد، چه اینکه تعطیلی این نهاد تاثیرات منفی در امنیت محلات خواهد داشت.
این کارکرد پیشگیرانه با ساماندهی مطلوب و عدم فعالیت های مخرب هیئات مذهبی میسر است، میزبانی از اشخاص غیر محلی به بهانه پذیرایی، بی توجهی به مشارکت افراد محل و ظرفیت های محلی، فعالیت های سیاسی و نقض هنجارها جامعه، از جمله مواردی است که این آیین مذهبی را از کارکردهای پیشگیرانه دور می کند.