حسین قطنی باف
پوزش خواهی و عذرپذیری در اسلام امری بسیار پسندیده است و انسان همواره باید بهگونهای رفتار کند که نیازمند پوزش و عذرخواهی نباشد. عذرخواهی به موقع و بجا بابت قصور و کوتاهی ها، منجر به آرامش، همدلی، الفت، گذشت و اعتماد می شود. عذرخواهی در حقیقت بیانگر ابراز پشیمانی، اقرار به اشتباه، اعلام نوعی توبه، تعهد به جبران یا اصلاح خطا و تقاضا برای بخشش است. در عین حال عذرخواهی یک مسئول از اهمیت ویژه ای برخوردار و سطح آن از عذرخواهی های معمول افراد در محیط خانواده و محل کار بالاتر است. پوزش خواهی یک مسئول، یک بار شیرین است اما تکرار آن هرگز نشانه شهامت و ادب و تواضع نیست بلکه بیانگر ضعف مدیریت او و بدین معناست که آن مسئول نمی تواند بر نقاط ضعف مجموعه تحت مدیریت خود فائق آید.
در ماههای اخیر فردی که ادعا می کند خبرنگار و روزنامه نگار است ( که البته این ادعای او مورد تشکیک است و باید مورد بررسی قرار گیرد ) سه بار با انتشار مطالبی مجزا در فضای مجازی کاشان اعلام کرده که رئیس شورای شهر کاشان از او عذرخواهی کرده است! این فرد قبلا، برای اینکه در جلسه شورای شهر از او خواسته شده جایش را تغییر دهد یا از او خواهش کرده بودند نظم جلسه علنی شورای شهر را رعایت کند مطالبی نوشت و به رئیس شورای شهر شکایت برد! اخیرا هم وقتی برای ضبط و پخش غیرمجاز تصویر افراد در فضای مجازی، مورد سرزنش و عتاب یکی از اعضای شورای شهر قرار گرفته، طلبکارانه نزد رئیس شورای شهر دادخواهی کرده است! اما نکته عجیب این ماجراها این است که وی هر بار ادعا می کند که رئیس شورای شهر از او عذرخواهی کرده است !!
اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد باید پرسید چرا کار به جایی رسیده که رئیس شورای شهر از این فرد نه یک بار بلکه سه مرتبه عذرخواهی کند؟! آنچه که مسلم است عذرخواهی باید بر اساس دلیل واقعی، حجت و بهانه قابل قبولی باشد و یک مسئول قبل از عذرخواهی باید مطمئن شود که باعث آزار دیگری شده است یا خیر! بعضی از افراد تمایل دارند با عذرخواهی بی مورد، همه چیز را آرام کنند و اگر شخص دیگری عذرخواهی نکرد، خودشان از طرف دیگران عذرخواهی کنند! که این اصلا صحیح نیست.
اگر کسی به شما در موردی یک موضوع ناخوشایند شکایت کرد آیا باید سریع عذرخواهی کنید؟! آیا نباید در مورد آن شکایت تحقیق و حق را پیدا کنید ؟! عذرخواهی کردن های بی دلیل و غیرضروری و ناموجه نه تنها می تواند جایگاه یک مدیر را مخدوش کند، بلکه می تواند عمل عفو و بخشش را نیز بی اهمیت کند و دیگران را به این باور برساند که آن مدیر توانایی کافی در مدیریت ندارد. همچنانکه امام علی(ع) هم میفرماید: اذا قلت المقدره کثر التعلل بالمعاذیر ؛ هرگاه توانایی، کاستی گیرد، تمسک به عذر و بهانهها فزونی یابد. (غررالحکم: 4038)
به نظر می رسد با عذرخواهی های متواضعانه رئیس شورای شهر کاشان، امر به این فرد مشتبه شده و این شخص به چغلی های منتهی به عذرخواهی رئیس شورای شهر عادت و به اصطلاح سوراخ دعا را پیدا کرده است!
به هر حال ضمن احترام به جناب آقای رسول زاده رئیس شورای شهر باید عرض کنم عذرخواهی یک هنر رفتاری است و آداب و شرایطی دارد و نباید به گونه ای باشد که به عزت نفس و وجهه یک مدیر یا مسئول لطمه ای بزند. آقای رسول زاده رئیس شورای شهر، عذرخواهی هایش را باید صرف قصورهای مهمتری کند نه برای چغلی های خاله زنکی !
|