به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار گفت: يكي از بزرگترين آيات قرآن در جز سوم قرآن است ودر ابتداي جز سوم نيز آيه الكرسي است كه تلاوت آن بسيار سفارش شده است به طوريكه مرحوم ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي اين آيه جزو آداب خواب آورده است.
وي با اشاره به اينكه آيت الكرسي از صفات الهي است و كاربردهاي زيادي دارد، افزود: تلاوت آيت الكرسي در هنگام سفر و خطر و شب اول قبر سفارش شده است وعلت عظمت آيت الكرسي در اين است كه ‹‹اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ›› خداوند را معرفي مي كند.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: زماني كه پيامبر به رسالت مبعوث شد نخستين كلام پيامبر با مردم، ‹‹ قولوا لااله الا الله تفلحون›› بود كه به مردم مي فرمايد، بگوييد خدايي جز خداي يكتا نيست تا رستگار شويد چرا كه در آن زمان مردم بت پرست بودند و 360 بت تنها در كعبه بود از اين رو پيامبراكرم(ص) نخستين شرط ورود به اسلام را گفتن ‹‹نه›› به همه بت ها بود.
وي افزود: به پيامبر اعلام كردند تمامي دستورات شما را مي پذيريم و نماز و حج و روزه و جهاد و خمس و زكات را مي پردازيم اما به ما اجازه دهيد تا بت هايي را كه با دست خود ساخته ايم و سالها است براي ما احترام دارند آنها نابود نكنيد، اما به پيامبر آيه نازل شد چنين اجازه اي را ندارد و اگر آنها قصد گرايش به اسلام را دارند بايد بت ها را نابود كنند، از اين رو ‹‹لااله الا الله›› يكي از حرف هاي اساسي قرآن است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن الله را براي ما تعريف كرده است كه چه صفاتي دارد و چه صفاتي را ندارد، ‹‹سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ›› خدا از صفاتي كه براي آنها مي گويند پاك و منزه است چرا كه خدا داراي صفات ثبوتيه و به دور از صفات سلبي است.
وي افزود: يكي از صفات سلبي خدا كه در آيت الكرسي آمده است، ‹‹لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ›› خدا خواب خوراك ندارد و ظالم نيست و به بندگانش ظلم نمي كند، از اين رو خداوند در قرآن خودش را براي ما معرفي كرده است و گفته است اگر مي خواهيد من را بشناسيد با قرآن بشناسيد و به جاي ديگري مراجعه نكنيد.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرآن نازل شده است تا خدا را به ما معرفي كند، گفت: خدا شناسي را بايد از قرآن گرفت چرا كه خداوند در آيت الكرسي خود را معرفي كرده است در مرحله نخست هيچ الهي به غير از الله نيست و‹‹الْحَیُّ الْقَیُّومُ›› خدا زنده است و اين در حالي است كه انسان حي غير قيوم است.