فارغ از هرگونه بررسي منتهي به احداث فرودگاه
کاشان، صحبت بر سر اقتصادي بودن يا نبودن اين فرودگاه، بحثي است که اين روزها در بين
مردم و مديران شهرستان کاشان بر سر زبانهاست؛ گرچه اين نقطه نظرات، نقضکننده نياز
منطقه کاشان به داشتن فرودگاه با اهداف زيارتي، توريستي و اقتصادي نبوده اما اين
روزها صرفا بحث بر نوع مديريت فرودگاه است.
به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از روزنامه جوان، با وجود اينکه در خرداد
سال 1374 با نشستن يک فروند هواپيماي فوکر 28 حامل رياست جمهوري وقت فرودگاه کاشان
افتتاح و عملا بهره برداري شد اما با توجه به نياز نيروي هوافضاي سپاه، فرودگاه به
سپاه پاسداران تحويل گرديد و پس از آن پرواز هواپيماي مسافربري بر فراز اين
فرودگاه عملا متوقف شد.
سالها گذشت و در سال گذشته پس از 20 سال دوباره
با همت شهردار وقت، مردم کاشان شاهد بازگشايي دوباره اين فرودگاه با فرود هواپيماي
مسافربري بودند. از همان ابتداي امر که شهرداري کاشان بصورت مستقيم در مديريت اين
فرودگاه پا گذاشت نظرات مختلفي را از طرف صاحبنظران در پي داشت و اکنون با تغيير
و تحولات جديد در مجموعه شورا و شهرداري کاشان صحبت بر نحوه مديريت اين مجموعه قوت
بيشتري گرفته است.
چندي پيش مه آبادي، مدير عامل شرکت فرودگاهها و
ناوبري هوايي ايران به طور شفاف نکات مهم و کليدي پيش روي صنعت هواپيمايي را مطرح
کرد.وي در خصوص اقتصادي بودن يا نبودن فرودگاهها با تاکيد بر اينکه ساختار فرودگاههاي
کشور شکننده است گفت: همه فرودگاههاي کشور اقتصادي هستند اما براي خدمات مورد نياز
ساکنان آن مناطق. چرا که اساتيد، پزشکان، دانشگاهها و صاحبان صنايع در صورت وجود
فرودگاه به آن شهر مي آيند از همين رو فرودگاه براي آن شهر منافع اقتصادي دارد با
اين حال، فرودگاههاي کشور همه زيانده هستند و براي ما هزينه دارند.
مه آبادي ادامه داد: در حال حاضر همه فرودگاههاي
تحت تملک ما زيانده هستند و فقط در اين عرصه، فرودگاه امام خميني(ره) است که شايد
بتوان گفت زيانده نيست، حتي مهرآباد که تجربه 400 نشست و برخاست در روز را دارد و
به تنهايي 30 درصد پروازهاي کشور را برعهده دارد، فرودگاهي زيانده است.
رييس شوراي اسلامي شهر کاشان با تاکيد بر مشخص
شدن وضعيت فرودگاه کاشان گفت: آينده اين محل براي ما مهم است و مجموعه مديريت شهري
آمادگي هرگونه تعامل و همکاري با سپاه درباره فرودگاه را دارد.
علي رسول زاده اظهار کرد: برخي اعضاي شوراي
اسلامي شهر کاشان اطلاعي از چگونگي قرارداد شهرداري با فرودگاه در دوره چهارم
ندارند در حاليکه قانون به صراحت وظايف شورا و شهرداري ها را مشخص کرده و بايد
آنچه که در اين نهادها انجام مي شود به صورت گزارشهاي شش ماهه براي شهروندان
اطلاع رساني شود که متاسفانه در سال هاي قبل در زمينه فرودگاه انجام نشده است.
وي با بيان اينکه تمام شهروندان کاشاني مي
دانند که فرودگاه در مالکيت سپاه است افزود: از آخرين اطلاعي که داريم هزينه هاي
ماهانه فرودگاه با هزينه اي که بايد بابت اجاره محل به سپاه پرداخت شود 250 ميليون
تومان است در حالي که اين مکان تنها ماهانه 45 ميليون تومان درآمد دارد.
رسول زاده خاطرنشان کرد: مجوزهاي درخواستي نيروي
هوا فضا سپاه با توجه به تفاوت مبالغ نيازمند کار کارشناسي است که پس از بررسيهاي
لازم و يک جمع بندي، مصوب و دستورات لازم در اين زمينه صادر خواهد شد.
نکات مبهم در قرارداد فرودگاه بايد حل شود
مجيد شمس عضو و خزانه دار شوراي شهر کاشان نيز
در اين رابطه گفت: در قرارداد شهرداري با فرودگاه چند نکته مبهم وجود دارد که بايد
از قبل با بررسي بيشتر رفع ابهام مي شد که بر اين اساس در دوره پنجم وضعيت فرودگاه
و نحوه ارائه خدمات به مردم نيازمند بررسيهاي کارشناسي بيشتر در کميسيون هاي شورا
است.
سيد مهدي ناظم رضوي عضو شورا شهر کاشان نيز
اظهار کرد: توافق نيروي هوا فضا سپاه با شهرداري کاشان درباره فرودگاه تا سال ۱۴۰۰
است ولي در اينجا اين سوال پيش مي آيد که بعد از پايان اين قرارداد تکليف تجهيزات
خريداري شده توسط شهرداري و ادامه فعاليت فرودگاه چگونه خواهد بود؟
وي با بيان اينکه بايد با کمک به سپاه تلاش کنيم
خدماتش را براي شهر ادامه دهد، افزود: الان سالن ترمينال فرودگاه جاي مناسبي نيست
و در صورت ادامه فعاليت فرودگاه بايد بر اساس صورتجلسه زمان احداث، قسمت نظامي و
مسافربري آن جدا شود.
وي گفت: روزي که فرودگاه را ساختيم صورتجلسه اي
تنظيم کرديم که بر اساس آن شهرداري کاشان در فرودگاه وظايفي مانند ساخت و ساز و
آسفالت را انجام دهد و سازمان هواپيمايي کشور ناوبري فرودگاه را فعال کند.
اين عضو شورا با بيان اينکه در آن زمان بحث نيروگاه
هستهاي هنوز به وجود نيامده بود گفت: سازمان هواپيمايي کشور درباره اجراي اين
صورتجلسه طفره رفت تا با امضاي صورتجلسهاي با هواپيمايي آسمان يک طرح تقرب نشست و
برخاست براي هواپيماهاي در مسير جنوب را اجرايي کند.
ناظم رضوي تصريح کرد: در اوايل احداث فرودگاه
با پرواز يک فروند هواپيماي فالکون ازکاشان به اصفهان و حضور در استانداري اصفهان
صورتجلسهاي در اين خصوص تنظيم گرديد و براساس اين صورتجلسه مقرر ميگردد که بخش
طرف جاده نطنز فرودگاه در اختيار سپاه و طرف ديگر جاده در اختيار سازمان هواپيمايي
کشوري قرار گيرد که شهرداري کاشان بايد سرانجام اين صورتجلسه را پيگيري کند.
وي خاطرنشان کرد: در نهايت به قول برخي از اعضاي
شورا، شهرداري امروز در کارهاي جاري خودش هم مانده است و نميتواند فرودگاه داري
کند ولي شهردار بايد درباره صورتجلسه آن زمان از لحاظ حقوقي اقدام کند و وضعيت آن
را مشخص کند.
مسوول دفتر خدمات نيروي هوا فضا سپاه شهرستان
کاشان نيز در اين رابطه اظهار کرد: در توافقاتي که در سال 93 با شهرداري درباره
فرودگاه کاشان انجام شد با اجاره هشت سال قرار برگرفتن مجوزهاي درماني و تجاري در
بلوار امام رضا (ع) به جاي گرفتن مبالغ اجاره اين مکان بود و وضعيت فرودگاه بعد از
پايان اين قرارداد مشخص نيست.
شبان زيدي با تاکيد بر اينکه هنوز مبلغي بابت
اجاره فرودگاه کاشان توسط شهرداري پرداخت نشده است، افزود: بر اساس قرارداد، مصوب
شده بود که بر اساس مجوزهاي ارائه شده به شهرداري در فرودگاه اين نهاد شهري مجوزهايي
براي خدمت رساني به مردم کاشان به نيروي هوا فضاي سپاه بدهد.