مراسم نمادین خاکسپاری شبه پیکر سیدالشهدا، یاران و فرزندانش در مجموعه فرهنگی مذهبی علقمه نوش آباد به وسعت 5 هزار مترمربع بسیار طبیعی و جانسوز در نوشآباد؛ شهر آیین های عاشورایی بازآفرینی شد.
به گزارش پورتال خبری کاشان، این مراسم عصر امروز سهشنبه 11 مهر مطابق با دوازدهم محرم الحرام به همت هیات ابالفضلی ابتدا با قرائت قرآن علاوه بر حضور شهروندان نوشآبادی با شرکت گسترده و باشکوه عزاداران و سوگواران حسینی از اطراف و اکناف به ویژه تهران، اصفهان، قم و سایر شهرستان ها و استان ها آغازشد.
این مراسم آیینی بسیار ملمومس و محسوس به شیوه روایتگری راوی، نوحهخوانی و روضهخوانی کربلایی محمد مسلمیزاده و حضور هنروران و طنین موسیقی حزنانگیز برای عزاداران بازسازی شد.
حضور شبیه کشتههای کربلا که کاملا طبیعی توسط هنروران با حالات مختلف شهادت بر شبه زمین کربلا افتادهبودند، نهر علقمه، نخلستان، شبه قوم بنی اسد، مخدرات و کودکان که در یک گوشه نشسته بودند فضا را بسیار تاثیرگذار کردهبود.
نكته قابل توجه در بازآفريني پيكر شهدا و تمايز مراسم آیینی نوش آباد با برنامههاي ديگر مناطق به جای استفاده از ماكت، نمونك و آدمكهاي مصنوعي حضور اشخاص واقعي در نقش شهدا است به اين صورت كه گروهي از جوانان شهر به تعداد شهداي كربلا با طراحي صحنه كاملا شبيهسازي شده از نيزه يا تير در بدنشان فرو رفته، صورتهاي سوخته از آفتاب، لباسهايشان كه پاره پاره و به يغما رفته است بيحركت بر زمين می خوابند به گونهاي كه هر كس وارد محوطه ميشد بياختيار تحت تأثير قرار ميگیرد و با تمام وجود مظلوميت و غربت جبهه حق در برابر تماميت ظلم ظالمين كفر را درك مي کند.
بازآفرینی لحظات عطش کودکان، بیقراری و گریههای حضرت علی اصغر(ع) که بر روی دستان رباب و حضرت زینب(س) دست به دست میشد تا آرام شود، خواهش سکینه و کودکان حرم با کاسههای خالی برای آوردن آب از عموجانشان عباس و صحنه حماسی و جانفشانی سقای کربلا ابالفضل العباس(س) برای آوردن آب از شریعه فرات بانگ شیون و ناله سوگواران و عزاداران را از شدت این همه مظلومیت و غربت امام و یارانش طنین انداز کرد.
مشاهده رفتن هنرور سقای کربلا سوار بر اسب به طرف فرات و جنگ نمایانش با اشقیا برای ممانعت از برداشتن آب و زدن تیر بر چشمان و دستان سقا هر قلبی را می سوزاند و باران اشک را میهمان چشمان میکرد.
دیدن شبه علمدار کربلا تیر بر چشم خورده و دستانی جداشده که همه امیدش را با مشک به دندان میکشد تا به خیام حرم برساند و کمی آنطرفتر شبه سکینه با کودکانی که دست بدعا شدند تا عمو برگردد و برای شیرخواره کربلا آب بیاورد سمفونی از عشق و ادب و وفاداری را با جانسوزترین ملودی اشک و ماتم از زبان اشعار سوزناک و نوحه جگرسو مداح همه را به شور و شعور حسینی آوردهبود.
اما افسوس که امید سقا با اصابت تیر بیداد و کینه یزیدیان به مشک آب ناامید شد و با کوبیدن عمود آهنین حکیم بن طفیل بر سر عباس بن علی(ع) امید کودکان هم ناامیدشد.
مشاهده صحنه سوراخ شدن مشک ابالفضل العباس (ع) و ریختن آب ها بر روی زمین و افتادن شبه آن حضرت از روی اسب بر روی زمین با ندای «ادرک اخا» زجه و زاری ابالفضلی ها را به خروش آورد.
هنرور امام حسین (ع) در این هنگام بر بالین سقا آمد و با زمزمه «الان انکسر ظهری یا عباس» و برگشتش به خیمه ها در حالیکه عمود خیمه عباس را به زمین انداخت تا خیام حرم بدین گونه خبر شهادت عمو و علمدار را باورکنند قلبها و دلها را چون آتشفشانی از اشک و سوز و حزن به جوش آورد و نوای گریه حزین عزاداران را به آسمان رساند.
پس از روایت این قسمت از واقعه کربلا مراسم نمادین خاکسپاری شبه شهدای کربلا توسط امام سجاد (ع) و قوم بنی اسد برای سوگواران بازسازی و اوج غربت و مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیتش برای مخاطب قابل درک و حسی حزن آور و سوزناک شد.
اوج تاثیرگذاری مراسم زمانی بود که شبیه شخصیت امام سجاد(ع) به کمک قوم بنی اسد پس از شناسایی اصحاب و شهدای کربلا پیکر مطهر و بی سر پدر را شناسایی و برای کفن و دفن در قطعه ای از بوریا پیچیدند در این لحظه بود که با پخش صوت قرآن «یا ایتها النفس المطئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» صدای ناله و شیون عزاداران حسینی را در فضا طنین انداز و حال و هوای مراسم را کربلایی کرد.
وقتی که پیکر مقدس ابا عبدالله الحسین(ع) در قطعه ای از بوریا پیچیده شد و بر روی دستان قوم بنی اسد قرار گرفت صدای ناله و شیون جمعیت به آسمان برخاست و سیلاب اشک را با دیدن این صحنه ها بر سیمای عزاداران جاری کرد تو گویی هر شخصی در آن تشیع جنازه نمادین با آتش شور و شعوری که در وجودش شعله کشیده بود در غم داغ و فراق برادر با حضرت زینب (س) همنوایی می کرد.
در این ساعت اجرای برنامه آسمان نیز نقابی از ابرهای سیاه بر چهره کشید و خورشید ز سرخی افق گیسو پریشان کرد و در غروبی غم بار و جانکاه چهره از زمین پنهان کرد.
مراسم با قرائت دعای سلامتی امام زمان (عج) توسط کربلایی محمد مسلمی زاده و دعای اللهم عجل لولیک الفرج یا صاحب الزمان به پایان رسید و همه عزاداران با حلیم حسینی توزیع نذری سنتی شهر نوش آباد پذیرایی شدند و برای اقامه نماز اول وقت مجموعه را ترک کردند.
آری سال هاست که خورشید در سرخی فلق سحرگاهی و شفق شامگاهی در مصیبت عظمای شهادت خون خدا سیدالشهدا گیسو پریشان می کند و در رثای این داغ جگرسوز رخ از آتش می سوزاند.
شایان ذکر است: مراسم مقتل خوانی ، تعزیه خوانی و خروج کاروان اسرا از کربلا نیز ساعت ۱۴:۳۰نخستین جمعه بعد از عاشورا در روز 14 مهر مصادف با ۱۵ محرم در میدان محمد رسوالله ، خیابان نینوا نوش آباد برگزارمیشود.
شهر مذهبی، مومن و ولایتمدار نوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزارساله با جمعیت 12هزارنفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران وبیدگل در استان اصفهان واقع شده است که اجرای مراسم آیینی و سنتی مذهبی ماه های محرم، صفر و ایام فاطمیه آن زبانزد خاص و عام در سراسر کشور است و هر سال در این ایام علاوه بر میهمان داخلی جستجو گران حقیقت از خارج از کشور را نیز راهی این خطه مذهبی می کند.
این شهر دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و مناسبتهای ایام ولادت و شهادت ائمه و اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) دارد که از جمله این مراسم سنتی تأثیرگذار میتوان به کتل، تعزیهخوانی، خیمهسوزی، سقایی و چاووشخوانی، بازآفرینی و بازسازی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورود قافله حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا(س) در شبه مدینةالنبی در ایام فاطمیه اشاره کرد.