به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان،گفت: اين آيات در شأن اهل بيت نازل شده است، چند آيه اول در رابطه با ويژگيهاي اهل بيت(ع) كه همان ابرار است و بعد از آن خداوند پاداش ابرار را بيان ميكند.
وي با اشاره به آيات 12 و 13 سوره انسان كه ‹‹وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا››، گفت: اين آيات در مقام بيان پاداش اهل بيت(ع) و ابرار است كه در رأس همه ابرار، اهل بيت عصمت و طهارت هستند و در رأس همه خوبان، اهل بيت(ع) هستند و زماني كه صحبت از متقين مي شود، اميرمؤمنان و اهل بيت(ع)، مولاي متقيان است و زماني كه صحبت از عارفين مي شود، اميرمؤمنان(ع) و اهل بيت(ع) و مولي الموحدين هستند و زماني كه صحبت از اخلاص شود آنها سرآمد همه مخلصان هستند.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: محسنين و ابرار مطهرين و پاكان و اهل بيت(ع) سرآمد همه خوبان هستند و هر خوبي كه عنوان خوبي را دارد اين عزيزان سرآمد آنها هستند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در آيه 16 سوره مباركه انسان ميفرمايد ‹‹يُطافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ أَکْوابٍ کانَتْ قَواريرَاقَواريرَا مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوها تَقْديراً››، گفت: خداوند مي فرمايد يكي از ويژگي هاي اهل بهشت اين است كه ظرفهايي را كه در ميهماني خدا و بزم الهي دربهشت از آنها پذيرايي ميشود، ظرفهاي ملوكانه است، از اين رو تصور نكنيم چون بهشت خانه خدا است بايد مانند دنيا ساده زندگي كرد چرا كه در دنيا به دليل مصلحت امر شده ساده زندگي كنيد و زهد داشته باشيد، اما در بهشت اينگونه نيست.
امام جمعه موقت كاشان گفت: ظرفها و پيمانه هايي كه درآن شربت ها و غذاهاي بهشتي مي ريزند قابل مقايسه با شربت ها و غذاهاي دنيا نيست چرا كه به قدري ملوكانه و با ارزش است كه حتي ديدن ظرفهاي بهشتي به انسان لذت بسياري ميدهد.
وي يادآور شد: يكي از ويژگي هاي بهشت اين است كه حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين دنيا نميگنجد و نمي توان حقايق عالم آخرت را با كلمات دنيايي بيان كرد چرا كه فوق تصور ما است اما در عين حال چاره اي نيست تا حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين دنيا بيان شود آن هم در حد و اندازه پاييني بيان شود تا مقداري مطلب به ذهن نزديك شود.
به گفه وي، بين حقايق و الفاظ دنيا با حقايق و الفاظ بهشت تفاوت از زمين تا آسمان است و تفاوت آن مانند تفاوت دنيا و آخرت است و نمي توان بيان كرد و چاره اي نيست كه همان معاني و حقايق را به شكلي بيان كرد هرچند كه برخي از آنها را نمي توان گفت چرا كه خداوند در هيچ لفظي نياورده است.
وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹فَلاتَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ›› هيچكس هدايايي خدا را نمي داند چه هدايايي است ‹‹قُرَّةِ أَعْيُنٍ›› چشم روشني هاي عالم آخرت را هيچكس نمي داند چيست چرا كه اگر بگوييم حورالعين و غذا و شربت و ميوه هاي بهشتي است كه خدا در قرآن آن را بيان كرده و همه از آن خبردارند، اما آن چه چيزي است كه روايت مي فرمايد به ذهن و قلب و گوش و چشم هيچكس خطور نكرده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹وَیُطَافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا›› ظرفهايي از نقره آن هم نه نقره دنيا و ‹‹وَأَکْوَابٍ›› قدح و پيمانه هاي شراب و شربت و ‹‹کَانَتْ قَوَارِیرَا مِنْ فِضَّةٍ›› و بلورهايي كه از نقره است كه چنين چيزي در دنيا بي نظير است كه هم بلور باشد و هم نقره باشد اما در بهشت ظرفهايي از بلور و نقره است.
وي افزود: در بهشت همه چيزي پادشاهانه است و خداوند مهمان خانه اي در شأن خودش درست كرده است و براي همين است كه ما هميشه در دعاها بگوييم، اللهم آمنا به فضلك ولا تومني به عدلك، آنچه را كه ما سزاوار آن هستيم با عدل خود با ما رفتار نكن، بلكه با فضل خود با ما رفتار كن و آنگونه با ما رفتار كن كه سزاوار تو است، تو پادشاه عالم و سرور همه كريمان عالم هستي و جود و بخشش هستي و با ما اينگونه با ما رفتار كن نه آنگونه كه ما سزاوار آن هستيم.
امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه خداوند در بهشت مهمانخانه اي ملوكانه و شاهانه آن هم در شأن پادشاهي خودش به راه انداخته است، گفت: همه چيز خداوند در بهشت پادشاهانه خدايي و الهي است و قدح ها و پيمانه هايي از شراب بهشتي براي بهشتيان آماده مي شود كه اين پيمانه ها هم بلور است و هم در عين حال نقره است.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيه 17 سوره مباركه انسان ميفرمايد ‹‹وَ يُسْقَوْنَ فيها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً›› شراب به معناي شُرب و نوشيدني است با اين تفاوت كه شراب دنيا مضر و عقل را مختل ميكند اما شراب بهشت ‹‹شَرَاباً طَهُوراً›› انسان را از هر كم و زيادي پاك ميكند و شراب بهشت بسيار با عظمت و شرابي است كه خداوند با دست قدرت خودش براي اهل بهشت درست كرده است.
وي افزود: اينگونه نيست كه اگر شراب بهشتي را كه گرفتيد اولين و آخرين آن باشد بلكه ‹‹يُسْقَوْنَ فيها›› پيوسته شرابها و شربتهايي داده مي شود ‹‹کَأْساً›› از پيمانه هايي كه درون آن شربت و شراب هايي است كه ‹‹کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً›› اين نوشيدني ها و شراب ها و شربت ها با زنجبيل مخلوط شده است، چرا كه گفته مي شود شراب هايي را كه عرب جاهلي مي خورده است براي اينكه خيلي گوارا و خوشمزه و نشاط آور و محرك باشد با زنجبيل مخلوط ميكرده است تا عطر بوي خاصي پيدا كند.
امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد شراب هاي بهشت آميخته با زنجبيل است به اين معني كه بسيار لذت آور و گوارا و لذيذ و خوش عطر است كه با شراب هاي دنيا متفاوت است.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 18 سوره مباركه انسان مي فرمايد، اين جام ها و قدح هايي كه از شراب آميخته با زنجبيل پر شده است چگونه و از كجا پر شده است ‹‹عَيْناً فيها تُسَمَّي سَلْسَبيلاً›› اين جام و قدح هاي شراب از چشمه اي در بهشت پر شده است كه آن چشمه بنام چشمه سلسبيل است و آب اين چشمه شراب است و در بهشت چشمه آب و چشمه شراب و شربت نيز وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه، سلسبيل به معناي شربتي كه خيلي روان است و به قول ما راحت الحلقوم است و خيلي مي چسبد و گوارا است، گفت: خداوند پادشاهانه پذيرايي ميكند كه به معناي اين است كه انسان در بهشت خيلي مكرم و گرامي است ‹‹ان اكرمكم عندالله اتقواكم›› گرامي ترين افراد نزد خداوند كسي است كه با تقوا تر است و خداوند از انسانهاي با تقوا به گرمي پذيرايي ميكند و آنها را گرامي ميدارد.
امام جمعه موقت كاشان، گفت: همانگونه كه انسانهاي گناهكار در جهنم در نهايت ذلت و خواري هستند بر خلاف آنها، انسانهاي مومن در بهشت بسيار مورد احترام هستند و ملائكه در خدمت آنها است و بسيار محترمانه آن هم با ظرف ها و شراب هايي كه توصيف آن بيان شد پذيرايي مي شوند، ضمن اينكه اين شراب ها و آبها و شربت ها براي رفع تشنگي نيست چرا كه روايت است در لحظه ورود به بهشت شربتي به انسان داده مي شود كه تا ابد تشنه نميشود.
وي، نوشيدن پيوسته و مستمر شربت ها و شراب هاي بهشتي را نه براي رفع تشنگي بلكه براي لذت بخشي به انسان دانست و عنوان كرد: يكي از تفاوت هاي نعمت هاي بهشت با نعمتهاي دنيا اين است كه نعمتهاي دنيا براي رفع نيازها و ناراحتي انسان است اما در بهشت هيچگونه ناراحتي و نيازي وجود ندارد و خوردن نعمتهاي بهشتي لذت بخش است و هرچه از نعمتهاي بهشتي استفاده ميشود باز هم كم است و اگر ميلياردها سال از شربتها و شراب هاي بهشتي استفاده كنند هر بار كه استفاده ميشود مانند اين است كه بعد از هزاران سال براي اولين بار مصرف ميكنند.
به گفته وي، اگر بهترين خانه ها و ويلاها را در دنيا به انسان داده شود بعد از مدتي برايش عادي مي شود و زده مي شود و اين يكي از عوارض منفي دنيا است اما در بهشت اينگونه نيست و انسان هيچ وقت از كثرت نعمتهاي بهشتي زده نميشود و پيوسته از شراب ها و شربت هاي بهشت استفاده ميشود.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به آيه 19 سوره مباركه انسان كه مي فرمايد ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› گفت: بهشتيان بر تخت هاي بهشتي كه قرار ميگيرند ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ›› پيوسته ماموران پذيرايي بهشتي كه نوجوانهايي با ويژه گيهاي خاصي هستند پروانه وار دور بهشتيان ميگردند ‹‹مُخَلَّدُونَ›› كه اين نوجوانها نيز مانند خود انسانها عمري جاودانه دارند چرا كه در بهشت مرگ وجود ندارد و بهشت حيات است و اثري از پيري نيست.
امام جمعه موقت كاشان افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› وقتي جوانهايي كه پروانه وار به دور بهشتيان مي گردند، مانند مرواريدهايي پراكنده هستند و اين جوانها ‹‹مَنْثُوراً›› در يك مكان نيستند، بلكه در تمام بزم الهي همه جا حضور دارند و زماني كه نگاه به اين جوانها ميكنيد مانند ‹‹ لُؤْلُؤاً›› مرواريد درخشان و زيبا هستند و به تعبير علامه طباطبايي رنگ باصفا و چهره نوراني و آنقدر نوراني هستند كه نور از چهره يكي به ديگري منتقل ميشود و نور وجود آنها اشعه دارد.