صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 22 آذر 1395 - 33 : 9

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 18288

3551 بازدید


  دبير جامعه روحانيت كاشان در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) :
فاصله گرفتن از قرآن، انسان را از نعمات دور می کند

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: قرآن نعمت بزرگي است كه اگر انس و جن هم بخواهند مانند آن را بياورند، برايشان امكان پذير نيست و ما كه اهل قرآن هستيم اگر به هر دليلي از قرآن فاصله بگيريم و استفاده نكنيم ممكن است خداوند يا اين نعمت بزرگ را از ما بگيرد و يا اگر نگيرد، نتوانيم ازآن استفاده كنيم.


 
به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از  خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 86 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد «وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ ثُمَّ لاتَجِدُ لَکَ بِهِ عَلَيْنا وَکيلاً»، گفت: خداوند به پيامبر مي فرمايد اگر ما اراده كنيم قرآني را كه به تو وحي كرديم از تو مي گيريم و كاري مي كنيم كه در تو وحي انجام نشود و بعد از آن هم كسي نتواند وكيل مدافع تو باشد و بخواهد به تو كمك كند تا به قرآن دست پيدا كني «إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ» مگر اينكه فضل و رحمت خدا شامل حال تو شود و قرآن از دست تو نرود «إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ عَلَيْكَ كَبِيرًا» و فضل خداوند در تو خيلي زياد است.

وي با اشاره به شأن نزول اين آيه، گفت: آيا پيامبر اكرم(ص) خودش تلاش و كوشش كرد و به قرآني كه خدا نازل كرده بود دست پيدا كرد، اگر اينگونه باشد انسانهاي ديگر هم مي‌توانند در سايه  تلاش و كوشش به چنين مقامهايي برسند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: از آيات قرآن اينگونه مشخص مي شود كه هيچ انساني خودش نمي تواند با زحمت و تلاش و كوشش به اين مقامات برسد حتي پيامبراكرم(ص) به اين معني كه مسأله نزول قرآن و وحي اينگونه نبوده كه پيامبر اكرم(ص) براي رسيدن به وحي تلاش كند و در سايه تلاش به اين مقام برسد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان يادآور شد: خداوند در قرآن مي فرمايد «مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء» تو اصلا نمي دانستي كتاب و ايمان چيست، اين ما بوديم كه قرآن را بر تو وحي كرديم و تو پيامبر اصلا نمي دانستي اين مسائل و مطالب چيست كه بخواهي خود را به آن مرحله برساني.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه پيامبر براي رسيدن به وحي تلاش نكرده بود و خداوند وحي به او نازل كرد، عنوان كرد: اينگونه نيست كه خداوند به هركسي وحي خود را نازل كند، بلكه خداوند قابليتهايي در وجود پيامبراكرم(ص) ديده بود چون پيامبر پذيرش و نگهداري وحي را داشته است، بنابراين هيچ شكي وجود ندارد كه پيامبر يك قابليتهايي داشته است چرا كه قرآن به هر كسي وحي نمي شود و اينگونه نيست كه وحي در يك جا و مكاني بوده باشد و پِيامبر اكرم(ص) خودش را به آن رسانيده باشد.

وي افزود: خداوند مي فرمايد «وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ» ما يك وحي را به تو نازل كرديم و هر موقع هم كه بخواهيم اين وحي را مي گيريم و حتي تو كه پيامبر هم هستي هرچقدر سعي و تلاش و كوشش كنيد نمي تواني به وحي برسي.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: خداوند 1400 سال قبل جواب انسانهاي امروز را داده است و مي فرمايد، شما وحي را از جانب پيامبر ندانيد، بلكه وحي را از جانب خدا بدانيد چرا كه اگر كسي وحي را از جانب پيامبر بداند ممكن است در آينده بگويند پيامبر انساني بود كه با تلاش  توانست به صفاي باطني برسد و به برخي از حقايق  اين عالم دست پيدا  كند، بنابراين خداوند حقايق جهان را با الفاظ قرآن به ما گفته است.

وي ادامه داد: امروز بعد ازگذشت 1400 سال از نزول قرآن به پيامبر اكرم(ص) مي گويند اگر در زمان حاضر نيز فردي پيدا شود كه تلاش كند و به صفاي باطني برسد ممكن است به چيزي مانند وحي برسد و در اين صورت خواهد بود كه ما يك وحي را خواهيم توانست در كنار وحي قرآن تجربه كنيم.

به گفته وي، امروز برخي از افرادي كه به مرور اداي نبوت مي كنند مدعي هستند كه به وحي رسيده اند و حتي مدعي مي شوند قرآن  قابل خدشه است چرا كه پيامبراكرم(ص) با توجه به صفاي باطني كه داشته توانسته به وحي برسد، بنابراين ممكن در مسير رسيدن به وحي خطاهايي را هم قاطي قرآن كرده باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اين افراد معتقدند وحي را خدا به پيامبر نداده است، بلكه پيامبر وحي را رفته از يك جايي برداشته و در مسير رفتن و برگشتن ممكن است يك چيزيهايي هم قاطي قرآن شده باشد، ازاين رو خداوند جواب مي‌دهد، آنچه به تو وحي شده است از طرف ما است و تو زحمتي برايش نكشيدي و نيامدي تا آن را از ما تحويل بگيري و اصلا خبر نداشتي كه وحي وجود دارد، «مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ» تو اصلا كتاب را نمي دانستي چيست «وَلَا الْإِيمَانُ» و تو نمي دانستي ايمان چيست «وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء» و اين ما بوديم كه قرآن را نوري قرارداديم تا بتوانيم افراد را به وسيله آن هدايت كنيم.

وي يادآور شد: خداوند در آيه 86  سوره مباركه قصص نيز مي فرمايد «وَ ما کُنْتَ تَرْجُوا أَنْ يُلْقي‏ إِلَيْکَ الْکِتابُ» تو اصلا اميد اين را هم نداشتي كه كتاب بر تو نازل شود «إِلاَّ رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ» و اين قرآن رحمتي از ناحيه خدا به تو است چرا كه تو قابليتهايي داشتي كه ما براساس آن قابليتها قرآن را بر تو نازل كرديم از اين رو، صد درصد قرآن از سوي خدا است.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند حتي در سوره مباركه يونس مي فرمايد «قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاءِ نَفْسِي» من حق ندارم قرآن را ذره اي تغيير دهم، در آيه 15 سوره يونس مي فرمايد «ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ» عده اي نزد پيامبراكرم(ص) آمدند گفتند براي ايمان آوردن به تو يك شرط داريم و آن اين است كه به غير اين قرآن يك قرآن ديگر براي ما بياوري و اگر نمي تواني يك قرآن ديگر بياوري حداقل مقداري از اين قرآن را تغيير بده و پيامبر در جواب فرمود «مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاءِ نَفْسِي» من حق ندارم از ناحيه خودم اين قرآن را تغيير بدهيم به اين معني كه قرآن صد درصد از ناحيه خدا نازل شده است و وظيفه من فقط اين است كه قرآن را به شما ابلاغ كنم.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند خطاب به پيامبر اكرم(ص) «ما عَلَيْکَ إِلَّا الْبَلاَغُ» وظيفه تو  فقط ابلاغ كردن است و حق نداري چيزي را در آيات قرآن تغيير دهي، بنابراين پيامبر اكرم(ص) نيز مي فرمايد «إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ»، من فقط از آنچه به من وحي شده تبعيت كنم.

وي افزود: برخي از مسائل و مقامات معنوي چيزهايي نيست كه انسان با تلاش به آن برسد و اگر يكي به اين مقامات رسيد به معناي اين باشد كه با تلاش به اين مقامات رسيده و ديگري تلاش نكرده است، همانگونه كه برخي كه تلاش مي‌كنند تا امام زمان(عج) را زيارت كنند، آيا توفيق تشرف به محضر امام زمان به وسيله تلاش انجام شدني است و يا اينكه  رحمت خدا شامل حال شده و اين موضوع نيز دقيقا مانند مسأله وحي است و اينگونه نيست كه اگر خدا نخواهد من با تلاش بتوانم امام زمان را زيارت كنم.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: امام زمان دست يافتني نيست و در دوره غيبت، قرار است حضرت پنهان باشد و كسي نتواند به محضر امام زمان برسد اما ممكن است براي برخي اين تشرف انجام شود اما براي برخي ديگر تشرف محضر امام زمان ميسر نشود.

وي امكان تشرف به محضر امام زمان(عج) را براي برخي رحمت الهي دانست و افزود: خداوند چنين رحمتي را ممكن است براي يكي فراهم كند و براي ديگري فراهم نكند و ممكن دو نفر براي تشرف به محضر امام زمان(عج) تلاش كنند اما يكي از اين دو موفق به تشرف شود و حتي ممكن است يكي كه تلاش كمتري داشته به محضر امام زمان تشرف داشته باشد اما ديگري با وجود اينكه تلاش بيشتري داشته است اما امكان تشرف نداشته باشد.

به گفته وي، هر كسي براي رسيدن به هدفي تلاش مي كند اما رسيدن به هدف تنها در سايه تلاش امكان پذير نخواهد بود، بلكه خواست خدا براي رسيدن به هدف مهم است.

دبير جامعه روحانيت كاشان همچنين با اشاره به اينكه خداوند براي بندگانش نعمتهايي را قرار داده است و اين نعمتها ميتواند قابل زوال باشد، گفت: هر انسان با هر نوع توانايي و استعدادي كه خداوند به او به داده است اين توانايي و استعداد برايش ماندگار نيست از اين رو، خداوند در سوره مباركه مومنون مي فرمايد «وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ» ما از آسمان آب نازل مي كنيم و در زمين جا مي دهيم اما اين را هم بدانيد ما قادر هستيم همين آب و هر نعمت ديگر، چه نعمت بيروني و چه نعمت دروني كه به شما داديم آن را از بين ببريم.

وي افزود: امرو آنچه در اختيار ما قرار دارد چيزهايي است كه خداوند به صورت موقت در اختيار ما قرار داده است تا ببيند ما چكار مي كنيم و اگر انسان قدر نعمتهايي كه خدا يه او داده است بداند اضافه مي‌شود و اگر قدر نعمتهاي خدا را نداند ممكن است از او گرفته شود و به  قدري خداوند روي اين موضوع تأكيد دارد كه حتي مي فرمايد، قرآن  را هم از شما مي گيريم.

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه قرآن را كه در حافظه افراد ثبت شده است چگونه خداوند مي تواند از انسانها بگيرد، گفت: خداوند مي فرمايد اگر بخواهم قرآن را از بندگان خود بگيريم حتي اگر در حافظه ها هم ثبت شده باشد آن را پاك مي‌كنيم.

وي همه استعدادها انسان را خدا دادي دانست و با اشاره به اينكه تنها بخشي از استعدادهاي انسان اكتسابي است، گفت: ما هر لحظه بايد شاكر نعمتهاي خداوند باشيم و تصور نكنيم نعمتهاي خداوند براي هميشه ماندگار است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه گفت: خداوند در آيه 87 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد «إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ» اي پيامبر ما اگر بخواهيم اين قرآن را از تو پس مي گيريم، اما بدان رحمت خدا شما حال تو شده و ما اين قرآن را پس نمي گيريم «إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ عَلَيْكَ كَبِيرًا» فضل خداوند بر تو زياد بوده و اين قرآن هم يكي از فضلها و نعمتهايي است كه خداوند به تو داده است.

دبيرجامعه روحانيت كاشان افزود: پيامبران هيچ وقت به وحي مغرور نبودند چرا اين تصور را  داشتند همانگونه كه به من وحي شده است ممكن به ديگري هم وحي شود، بنابر اين تكبر و خودخواه نبودند.

وي يادآور شد: خداوند در آيه بعدي مي فرمايد «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا»  برخي تصور مي كنند قرآن را پيامبر خودش درست كرده است و يا  يك نفر فارسي زبان قرآن را به پيامبر ياد داده است و در سوره نحل مي فرمايد «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ» ما مي دانيم برخي مي‌گويند يك بشري بوده كه  قرآن را ياد پيامبر داده است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند پاسخ اين افراد را اينگونه مي دهد «لِسانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ» زباني را كه مي گوييد قرآن را ياد پيامبر داده است غير عربي است و ظاهرا فارسي زبان بوده است «وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ» در حالي كه اين قرآن زبان عربي دارد چگونه يك نفر غيرعرب مي تواند عربي به اين فصاحت را ياد پيامبر بدهد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد، شما كه ادعا مي‌كنيد اين قرآن از طرف خدا و پيامبر خدا نيست بلكه يك فرد ديگر ياد پيامبر داده است و يا پيامبر خودش چنين آياتي را بيان كرده من به شما خبر مي دهم «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ»  اگر تمام انسانها و تمام اجنه، اگر نام اجنه مي آورد براي اين است كه قرآن ما، قرآن اجنه هم هست و تنها براي انسانها نازل نشده است بلكه قرآن كتاب اجنه هم هست كه در سوره جن به آن اشاره شده است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد «عَلَى أَنْ يأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ» اگر همه انس و جن هم جمع شوند و بخواهند مثل چنين قرآني را نازل كنند «لَا يأْتُونَ بِمِثْلِهِ» نمي توانند مثل اين قرآن را بياوردند «وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا» اگر چه همه دست به دست هم بدهند و يكديگر را ياري كنند نخواهند توانست.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به دو نكته در رابطه با اين دو آيه، يادآور شد: برخي مي گويند، قرآن آنقدر زيبا و كلمات آن استوار و محكم و با فصاحت و بلاغت و با محتوا و اعجاز است كه اگر كسي بخواهد مانند چنين قرآني را بياورد نمي تواند و برخي ديگر گفته اند، اگر كسي اراده كند كه مثل قرآن يك سوره بياورد خداوند كاري مي كند تا ذهن او كه قبل از آن مي توانست كلمات عادي را بيان كند نتواند بگويد.

وي افزود: خداوند در سوره مباركه  هود مي فرمايد، ما انتظار نداريم به اندازه كل قرآن را بياوريد، اما اگر به اندازه 10 سوره مانند سوره هاي قرآن را بياوريد ما از رسالت خود دست بر مي داريم.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: در سوره مباركه بقره مي فرمايد، حتي يك سوره مانند سوره هاي قرآن بياوريد ما دست از قرآن بر مي داريم، پيامبر فرمود شما 10 كلمه كنار هم بگذاريد كه اندازه سوره كوثر باشد و خودتان آن را قبول كنيد كه مي تواند به اندازه سوره هاي قرآن ارزش داشته باشد ما از رسالت خود دست بر مي داريم.

وي يادآور شد: 1400 سال از نزول قرآن گذشته اين همه عرب فصيح آمدند و رفتند و اين همه شعر گفتند و نكات ادبي نوشتند و با قرآن دشمني و مخالفت  كردند، هيچكدام نتوانستند 10 كلمه كنار يكديگر قرار دهند تا به اندازه يكي از سوره هاي قرآن ارزش داشته باشد و اگر كسي در اين برهه از زمان بخواهد قرآن را نفي كند و بگويد كلام خدا و پيامبر نيست، بايد انسان لجباز و يا ناداني باشد چرا اين همه استدلال در خود قرآن نسبت به خودش است كه اگر انسان منصف باشد آيات قرآن را خواهد پذيرفت.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: قرآن نعمت بزرگي است كه اگر جن و انس هم بخواهند مانند آن را بياورند، برايشان امكان پذير نيست و ما كه اهل قرآن هستيم اگر به هر دليلي از قرآن فاصله بگيريم و از قرآن استفاده نكنيم ممكن است خداوند يا اين نعمت بزرگ را از ما بگيرد و يا اگر نگيرد نتوانيم از آن استفاده كنيم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi