به گزارش پورتال خبري
كاشان، به نقل از روابط عمومي پايگاه مقاوت بسيج ملامحسن (ره) حجت الاسلام محمدرضا
اسلامي تبار امام جمعه موقت كاشان، در جلسه تفسير قرآن كريم بعد از نماز مغرب و
عشاء درجمع نمازگزاران مسجد آيت الله رضوي اين شهرستان در ترجمه و تفسير آيات اول
و دوم سوره قيامت كه خداوند وي مي فرمايد لاأُقْسِمُبِيوْمِالْقِيمَةِ(1) وَلاأُقْسِمُبِالنَّفْسِاللَّوَّامَةِ(2)
گفت: قيامت يکي از نام هاي اين روز است درحالي که نام هاي ديگري نيز براي آن وجود
دارد.
وي با اشاره به اين كه، يکي از اين نام ها يوم
الحساب است چراکه اين روز ،روزرسيدن به حساب انسان ها است ياد آورشد: يكي ديگرنام
هاي منتسب به اين روز يوم است به اين معني كه روزي خواهد آمد كه افراد پشيمان
هستند اما اين پشيماني هيچ سودي ندارد.
حجت الاسلام اسلامي تبارگفت: يوم التغابن، نام
ديگري است كه در قيامت از آن نام برده شده است به اين معني كه انسان ها در اين
روز، احساس ضرر مي كنند چرا كه واقعا متضرضر شده اند و بد كاران از گناهان وخطا هاي
خود پشيمان هستند.
به گفته وي، در يوم التغابون حتي افرادي كه
اعمال صالح و نيك انجام داده اند از كوتاهي و كمي اعمال صالح و نيك خود پشيمان هستند
و افسوس مي خورند، اي كاش اعمال صالح بيشتري در دنيا انجام داده بودند.
امام جمعه موقت كاشان، در ادامه به اشاره به
چرايي تكرار مكرر واژه قيامت در قرآن به طوري كه حتي خداوند نييز به آن قسم خورده
است گفت: مهمترين دليل تكرار واژه قيامت در قرآن براي اين است که اگر قيامت ودنياي
ديگري وجود نداشته باشد با دومشکل روبرو خواهيم شد.
وي افزود: اگر قيامت و دنياي ديگري وجود نداشته
باشد، اولا حکمت وعدم بيهودگي افعال خدا زير سؤوال مي رود چرا كه خداوند حکيم است
و بيهوده كاري را انجام نمي دهد، بنابراين اگر دنياي ديگري درکار نباشد انسان در اين
دنيا بيهوده زندگي مي کند واين دنيا را تحمل مي کند كه اين موضوع از حکمت خدا به
دور است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اين كه در
مرحله دوم، اگرقيامتي نباشد عدالت خداي متعال زير سوال مي رودگفت: انسان هايي در
اين دنيا بوده و هستند كه ظلم ها و گناهان بيشماري انجام داده و با يك بار مجازات،
حتي با مجازات مرگ، به مجازات واقعي اعمال خود در اين دنيا نرسند، چرا كه اين دنيا
ظرفيت وشرايط لازم براي اعمال مجازات براي چنين افرادي را ندارد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر افراد صالحي كه
زندگي آنها در دنيا پر از نيكي و خوبي و عمل صالح است و كوچكترين لغزشي نداشته اند
نمي توان پاداش واقعي اعمال شان را در اين دنيا داد، چرا كه اين دنيا ظرفيت وشرايط
لازم را براي دادن پاداش ندارد، بنابراين
بايد دنياي ديگري باشد تا ظرفيت اعمال مجازات وپاداش افراد را داشته باشد.
امام جمعه موقت كاشان در ادامه با نتيجه گيري
از اين دو آيه شريفه گفت: مي توان اين گونه نتيجه گرفت که حکمت وعدل خداوند از
ادله وجود قيامت ودنياي ديگري است.