به گزارش پورتال خبري کاشان، به نقل از روابط عمومی پایگاه مقاومت بسیج ملامحسن فيض كاشاني، حجت الاسلام محمد رضا اسلامی تبار، امام جمعه موقت کاشان در جلسه تفسیر قرآن در مسجد آیت الله رضوی کاشانی، در ترجمعه و تفسیر آیات 47 و 48 سوره مدثر و حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ گفت: یقین به معنای مرگ و مردن است، و مرگ به یقین تعبیرشده است و در این مورد مردم به دو گروه تقسیم شدند.
وی افزود: آن گروهی که ایمان دارند و معارف الهی و اهل بیت را قبول دارند اگرچه بعد ازمرگ با حقایقی آشنا می شوند که برایشان تازگی دارد و تا کنون ندیده اند، اما بادیدن و آشکارشدن این حقایق شوکه نمی شوند و حیرت نمی کنند، چرا که با داشتن ایمان و معرفت واقعی به عالم آخرت، هیچگونه جای حیرت برای آنها باقی نمی ماند.
به گفته وی، گروهی دیگر افرادی هستند که ایمان ندارند و معارف الهی و اهل بیت را هم قبول ندارند و قیامت راتکذیب می کنند و زمانی که مرگ آنها فرا می رسد و به دنیای دیگر می روند، تازه متوجه می شوند دنیای دیگری با حقایق متعدد دیگر نیز وجود دارد.
حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه، زندگی در دنیای فانی را مانند خواب دانست و با بیان این که مرگ بیداری انسان ها است یاد آورشد: انسان بعد از مرگ تازه بیدار می شود.
به گفته وی، افرادی که در دنیای فانی هستند، در حقیقت خواب هستند و به مال دنیا طمع دارند و از دنیای دیگر وخداوند و اهل بیت(ع) غافل، اما بعد ازمرگ با حقیقت و دنیای واقعی دست و پنجه نرم می کنند.
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به آیه نورانی 48 سوره مدثر که فرماید، فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ گفت: یکی از عواقب چهارگانه جهنمی شدن کافران که عدم پیوستگی در نمازخواندن، عدم کمک به فقرا و سائلین، همنشینی پیوسته با افراد بد و باطل و تکذیب روز جزا است به گونه ای است که شفاعت شفیعان حاضر در قیامت نیز سودی برای آنها ندارد.
وی با اشاره به عوامل چهارگانه جهنمی شدن انسان ها گفت: افراد جهنمی عدم پیوستگی در نماز خواندن، عدم کمک به فقرا و سائلین، همنشینی پیوسته با افراد بد و باطل و تکذیب روز جزا را از دلایل جهنمی شدن خود به بهشتیان اعلام می کنند.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: می توان از این آیه اینگونه برداشت کرد که همه انسان ها در روز قیامت با بحث شفاعت روبرو هستند و در قرآن شفاعت و مشتقات آن 30 بار اشاره شده است، بنابراین شفاعت شفیعان در قیامت شامل همه انسان ها نمی شود و شفیعان در مورد کافران شفاعت نمی کنند، اما شفاعت کنندگان در روز قیامت زیاد هستند.
وی با اشاره به چرایی علت شفاعت در قیامت گفت: شفاعت درقیامت به این معنی است که انسان ها نباید از رحمت خداوند نا امید و مایوس باشند و اگر گناهی را مرتکب می شوند توبه کنند وتلاش کنند تا گناه خود را با کار نیکو جبران کنند و اگر چنانچه درصدی از از گناه آنها باقی ماند شفیعان شفاعت می کنند، بنابراین شفاعت شفیعان شامل حال افراد توبه کننده و جبران کننده ‹‹گناه›› است.
امام جمعه موقت کاشان همچنین با اشاره به این که منظور از شفاعت کنندگان دراین آیه چه کسانی هستند گفت: پیامبراکرم(ص) می فرماید اولین شافع روز قیامت من هستم، و امیر مومنان نیز می فرماید قرآن شفاعت کننده مشفع است به این معنی که شفاعت اش رد نمی شود، ضمن این که امامان، ملائکه، پیامبران، علمای واقعی، مومنان واقعی و شهیدان که در شفاعت دارای مقام های متفاوتی هستند شفیع هستند.