نمایشگاه مجازی کتاب، برای بسیاری از کتاب دوستان فرصتی مغتنم است چرا که که انسان را مخاطب و جهان اندیشه را در پهنای خود همگرا می کند.
اولین نمایشگاه مجازی کتاب ایران در اول بهمن ماه با بیم و امید های بسیار کلید خورده است، نمایشگاهی که در یک طرف پیوستارش، امید به ارتقای شاخصه های اقتصادی ناشران و تولیدکنندگان و به طور کلی زنحیره تولید وعرضه کتاب و در سمت دیگر آن، بیم عدم آگاعی، عدم تجربه فیزیکال، و به طور کلی مولفه های مخاطب محور وجود دارد.البته بحث اخلاق، کندی و ترافیک اینترنت و غیره هم موضوع پر اهمیتی است.
به اعتقاد کارشناسان حوزه آگاهی وفراآگاهی، بزرگترین ضعف و اشکال ما مردم «نادانی» نیست، بلکه «توهم دانایی» است؛ همانند بیماری که از رنج بیماری نجات پیدا میکند، خلاص میشود و دیگر به راهگشای زندگی خویش وقعی نمی نهد و گمان میکند به عالمی بدل شده که دیگر نباید به حرف و سخن دیگران گوش کند وخود سرچشمه ی آگاهی و منشا تسری است.
امروز با تغییر سبک زندگی آگاهانه، حضور کتاب در همه محیطها و مکانها، حتی در «فضای مجازی» قطعا مفید و منشا اثر است . دقیقا شبیه به تابلوی آگاهانه وجهت نما در جاده ای بی نام ونشان.
همیشه اولین تجارب رفتاری، آزمون و خطاهای خود را دارد، زمانی بسیاری از افراد محبوب از راه اندازی صفحه در شبکههای اجتماعی خودداری میکردند اما حال، مردم داشتن این بستر رسانهای را طالب هستند و نسبت به آن احساس نیاز میکنند وآن را بهترین رسانه برای تجلی واشاعه ی اندیشه و مبانی خویش می داند.
مبرهن است که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای صنعت نشر و ناشران و کتابفروشانی که حلقه اتصال مخاطب وناشر هستند، میتواند نان و نوا باشد. از این رو به نظرمی رسد با تاکید بر تلاش ناشران برای کامل بودن و عرضه درست ، ما بعنوان مخاطبان و علاقمندان حوزه مطالعه باید رسالتمان را فراموش نکنیم، رسالتی که می گوید: اگر آب دستمان هست را زمین بگذاریم و از هر شکل و روشی کتاب خوب را در راستای ارتقا وتغییر الگوهای آگاهی، به دست آوریم و به مردم هم برسانیم؛ نه فقط به صورت آنلاین و غیر حضوری بلکه در قطار و پارک و روستا و محله به محله کتاب باید در معرض دید و استفاده مردم باشد.
باید پیوند و دیدارهای کودک و نوجوان با نویسنده، ناشر و مترجم را نزدیکتر و بیشتر کرد. از طرفی در این شرایط روحی، روانی، عاطفی و اقتصادی که مسبب آن کروناست مردم نیاز به خوراک فرهنگی بیشتری دارند و به نوعی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی یعنی نیمه پر لیوان را دیدن واز این آبشخور فرصت تراشیدن.
همیشه بزرگترین دغدغه کتاب دوستان عدم عدالت فرهنگی در حوزه کتاب ومطالعه بود. وحالا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در راستای تحقق عدالت فرهنگی است. مسئلهای که در نمایشگاه فیزیکی وجود نداشت.به گفته ی مسیولان امر، در این نمایشگاه امکان خرید کتاب برای دوردستترین مناطق کشور هم فراهم شده است.
در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۰۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی شرکت کرده اند. بالغ بر۱۰۰ هزار عنوان کتاب در بخش کتابهای داخلی نمایش داده میشود و با توجه به ساختار پویای این نمایشگاه، قابلیت افزایش عناوین کتابها تا ۳۵۰ هزار عنوان وجود دارد.
۳۰ نشست فرهنگی «۱۸ نشست آنلاین و ۱۲نشست آفلاین» با حضور ۱۸۰سخنران «۹۰ سخنران داخلی و ۹۰سخنران خارجی» برای این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده است. در نمایشگاه مجازی کتاب، مردم میتوانند کتابهای بخش داخلی را با تخفیف ۲۰ درصد و کتابهای خارجی را با تخفیف ثابت ۳۰ درصدی «که تا ۵۰ درصد قابلیت افزایش دارد» تهیه کنند.
با یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابها رایگان به درب منازل میرسند.
صرف نظر از دغدغه درستی که معترف است هزينهاي كه قراربوده صرف نمايشگاه خقیقی كتاب شود، باید صرف راهاندازي زيرساخت هايي بشود كه بهشدت نياز است و سبب ميشود سيستمي به وجود بيايد كه در آن ناشران بتواند كتاب را در فرصت قابلقبولي به خريدار و مخاطب کتابهایش منتقل كند واین دغدغه در اولین نمایشکاه دچار چالش شدیدی شده است باید از این رویداد در اولین سال اجرای آن حمایت کرد.بیاییم در حوزه کتاب و مطالعه حربه نخ نمای «اینترنت هراسی» را کنار بگذاریم و به شعار «امید، شاید در صفه بعدی باشد» جلوه عملیاتی ببخشیم؛ شعاری که میشود شعور شود.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن ماه آغاز و تا شش بهمن ادامه خواهد داشت و خریداران می توانند برای بازدید و خرید کتاب از ساعت ۹ صبح روز اول بهمن ماه تا پایان ۶بهمن به سایت tehranbookfair.ir مراجعه کنند