به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شبها درجلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار میشود در ادامه تفسیرآیه ۲۶ سوره رعد، گفت: خداوند در این آیه موضوع با رزق روزی را مطرح کر ده است و برخی از مفسرین ارتباط این آیه به آیه قبل ابنگونه تفسیر کردند برخی برای کسب روزی بیشتر مرتکب فساد میشوند.
وی افزود: برخی برای کسب روزی بیشتر از راه انحراف وارد شده و مرتکب گناه میشوند در حالی است که اندازه و مقدار کم و زیاد رزق و روزی انسانها در اختیار خدا است و او بر همه چیز آگاه است.
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند حکیم است و کارهای خدا براساس حکمت و براساس صلاح و مصلحت انسانها است، از این رو، چون خداوند به ذات و خصلتهای انسان آگاه است کارهای خدا نیز به صلاح انسان است و این در حالی است که انسانها از صلاح و مصلحت خود آگاه نیستند.
وی افزود: خداوند در دادن نعمتهای خود به بندگانش کریم است و بخیل نیست، اما اگر به برخی روزی بیشتر و به برخی دیگر روزی کمتر قرار داده است برای این است برخی ظرفیت روزی زیاد را ندارند و از یاد خدا و عبادت خدا و کمک به بندگان خدا غافل میشوند
امام جمعه موقت کاشان یکی از دستاوردهای گناه را کاهش رزق و روزی انسان دانست و گفت: پیامبر اکرم (ص) میفرماید، کسی که حقوق برادر مسلمان نپردازد خداوند رزق و روزی و برکت را از او میگیرد.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انسانها همیشه در معرض امتحان و آزمون خداوند هستند تا فردای قیامت بهانهای نداشته باشند، افزود: یکی از از آزمونهای خداوند از طریق کاهش و یا افزایش رزق و روزی کم است و کم و زیاد بودن روزی بندگان خدا نیز بر اساس صلاح و مصلحت خداوند است.
وی ادامه داد: گاهی اوقات نیز میزان رزق و روزی انسانها براساس لیاقت انسانها است و روزی انسانهای بخشنده و سخی بیشتر انسانهای بخیل و خسیس است و این افرد کسانی هستند که یک دست آنها در دست خدا و دست دیگر آنها در دست محرومان است و خداوند چنین انسانهایی را دوست دارد.
امام جمعه موقت کاشان یادآور شد: هرچند که خداوند روزی رسان است، اما روزی انسان براساس تلاش و صلاح و مصلحت خداوند است.
حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: میزان روزی انسانها تابع شرایطی است که بر زندگی آنها حاکم است، از این رو بهره انسان از زندگی به اندازه سعی و تلاش او است و هرکس برای امور دنیا سست و بی حال باشد برای امور آخرت خود هم سست خواهد بود.