جاده برزك قديمي و باريك است و بايد هم عربض و طويل و دوبانده شود و شكي در آن نيست.
اما چند درصد از عوامل تصادفات جاده برزك از سوي كارشناسان پليس راه جاده اعلام شده است؟ آيا با عريض و دوبانده شدن جاده برزك تصادفات اين جاده كاهش و يا تمام خواهد شد؟
روزانه چقدر تردد در جاده برزك بدون هيچگونه حادثه اي رخ مي دهد، اگر قرار باشد تنها جاده مقصر اصلي تصادفات باشد خداي ناكرده هر روز بايد شاهد تصادفات زيادي در اين جاده باشيم در حالي كه اين چنين نيست و تصادفات موردي است اما به محض هر تصادفي همه نگاه به جاده و نماينده و فرماندار معطوف شود بي انصافي است چرا كه اين متولي جاده هاي برون شهري وزات راه و شهر سازي است و نماينده مجلس و نماينده ارشد دولت در كاشان دنبال كننده مطالبات شهرستان از وزير هستند كه تا اين لحظه آقاي ساداتي نژاد و مرتضايي نهايت تلاش خود را در تخصيص اعتبارات ملي جاده برزك انجام داده اند.
منكر اين هم نيستيم كه مسؤولان بايد پاسخگو باشند و دلائل زمان بر شدن و طولاني شدن پروژه جاده برزك را اعلام كنند، كما اينكه بارها پاسخگو بوده و دلايل آن را اعلام كرده اند.
اما اينكه متاسفانه هر از گاهی شاهد خبر تصادف منجر به فوت عزیزی در جاده برزک باشيم و بلافاصله بعد از هر تصادفی موج انتقادات از خرابی جاده برزک و دیوار کوتاه نماینده مجلس و فرماندار به عنوان متهمان اصلی و ردیف نخست معرفي شوند بي انصافي است.
آنچه در این حوادث ناگوار که سبب تاثر و تالم همگاني است نادیده گرفتن خطای انسانی است، انگار همه رانندگان همه قوانین راهنمایی و رانندگی را میدانند و رعایت می کنند و تسلط کامل رانندگی در جاده برون شهري را دارند و فقط ديوار كوتاه جاده و نماینده مجلس وفرماندار هستند که مقصر و متهم اصلی پرونده تصادفات جاده برزک هستند.
اگر جاده مقصر اصلي حادث رانندگي باشد بعد از دو بانده شدن جاده مشهد اردهال نبايد شاهد تصادفي در اين جاده باشيم، اما آيا با دو بانده شدن جاده مشهد اردهال تصادفات در اين محور حتي كاهش داشته است؟
اگر کمی منطقی تر به حوادث جاده ای برزک نگاه کنیم متوجه خواهیم شد جاده برزک يكي از عوامل حوادث رانندگی را در اين محور دارد و عوامل ديگري از جمله خطاي انساني نيز نقش دارند چرا كه اگر جاده مقصر اصلی بود هر روز باید شاهد تصادفات جاده اي در این جاده باشیم در حالیکه تصادفات جاده برزک موردی است.
گفته می شود اتوبان ایمن ترین جاده است اما آیا در اتوبان کاشان- قم هیچ حادثه رانندگی رخ نمي دهد؟ همین دیروز ۲۴ بهمن در تصادف پراید و خودرو سنگین هر ۴ نفر سرنشین پراید جان خود را از دست دادند و تصادفات مشابه زياد دیگری که در اتوبان کاشان- قم شاهد هستیم اما چرا هيچ كس اتوبان را مقصر نمی داند؟
مشکل اصلی این است که خیلی از رانندگان متاسفاته هنوز مهر گواهینامه آنها خشک نشده و هنوز تفاوت بين رانندگی درون شهری و برون شهری را نمی دانند و تسلط و تبحر کافی ندارند وارد جاده برون شهری می شوند.
ضمن اينكه درصد بسیار بالایی از رانندگانی که در جاده برزک رانندگی می کنند از اهالی بومی منطقه و آشنایی کامل با جاده را دارند و نمی توان گفت حوادث این جاده به دلیل عدم آشنایی رانندگان با جاده است.
متولي جاده هاي برون شهري وزير راه و شهر سازي است و اعتبارات ملي جاده هاي برون شهري در اختيار وزير است اما پيگيري تخصيص اعتبارات با نماينده مجلس و نماينده ارشد دولت در شهرستان است و تقدير امام جمعه برزك از نماينده مجلس و نماينده ارشد دولت در كاشان بيانگر اين است كه اين مسؤول كار خود را انجام داده اند و تنها ضلع سوم اين مثلت كه وزير راه و شهرسازي است باقي مانده است كه بايد علت تأخير در اختصاص اعتبارات ملي اين جاده را اعلام كند.
اكنون به جاي اينكه تنها خرابي جاده بزرك را در تصادفات برجسته و عوامل ديگر را پنهان كنيم پاك كردن صورت مسأله است و با عريض شدن جاده برزك و خداي ناكرده ادامه سريال هاي تصادفات اين جاده هيچ توجيهي براي آن باقي نخواهد بود، بنابراين بياييم صورت مسأله جاده برزك را كه جاده و خطاهاي انساني و مشكلات فني خودروها است همه را با هم و يك جا و براي هميشه حل كنيم تا از اين به بعد شاهد حوادث ناگوار و جبران ناپذير ديگري در جاده نباشيم انشاالله