صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

یک‌شنبه 18 تیر 1396 - 42 : 8

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 19418

39711 بازدید


  آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

تمام مسئولين ما ميدانند فرهنگ چيست؟ ميراث فرهنگي چيست؟ ميراث ناملموس فرهنگي چيست؟کاش به جاي اينهمه مخالفت ،کمي همراهي مي کردند.


 
از اتاق شاه نشين عروس خانه هاي ايران با نورگيرهاي مشبک کناري دوجداره اش تا بادگيرهاي قرينه ي هلالي شکل بر بام تالار خانه ي بروجردي ها و کلاه فرنگي روي آن؛ نواي الرحمن، عروس قرآن به گوش که نه؛ به جان مي رسد؛ بخوان قاري؛ ميراث پيامبر را ؛ صدايت از انتهاي خيابان علوي، در کنار دو ديوار بلند کاهگلي، حصار سلجوقي و قلعه عظيم جلالي طنين انداز شده است؛ قلعه اي از خشت و گل که از جان و مال و ناموس مردم کاشان در مقابل دشمنان حراست نموده است.

بخوان قاري؛ ميراث پيامبر را و صدايت را فرياد کن بر سر دشمنان که نور قرآن ، حافظ امنيت مردمان است؛ مردماني که آتش به اختيارند؛ چوبها به دست، قالي لوله شده، نهر آب، حسين حسين گويان به دفاع از ميراث ديگر پيامبر به پا خاستند در آيين سنتي مذهبي قالي شويان که« ولايت علي بن ابي طالب حصني، فمن دخل حصني امن من عذابي »و اکنون آيين حفظ خواني قرآن در ماه مبارک رمضان ، صفوفي مرتب از مرد و زن در پشت رحل هاي قرآن و تلاوت آيات نور توسط حافظان قرآن و نهج البلاغه.
 
سي شب مراسم آيين حفظ خواني قرآن در ماه مبارک رمضان، يک ساعت بعد افطار و درفضاي باز شهري در حالي در چهارمين سال برگزاري آن، مورد استقبال بيش از يک هزار خانواده از کودک و نوجوان و جوان و افراد ميانسال از مرد و زن در پارک ملت کاشان قرار گرفت که خود را با اشتياق فراوان به اين مراسم مي رساندند.
 
مراسمي که اين بار؛ نه در ميدان جهاد که در انتهاي خيابان علوي در کنار قلعه جلالي، کمي آن طرف تر از خانه بروجردي ها و  طباطبايي ها و در بافت تاريخي و ميراث فرهنگي کاشان برگزار شد که نه تنها از استقبال آن نسبت به سال هاي گذشته کم نشد که مردم با شور و علاقه ي بيشتري گرد قرآن جمع شدندکه تحقق ميراث معنوي ديگري براي کاشان بود که درفرمايشات آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه درکاشان اين الگو بودن را مي تواني بيابي آنجا که مي گويد:« قرآن نبايد براي ماندن در منازل و خانه ها باشد و براي ترويج فرهنگ قرآني در جامعه، قرآن ها را بايد از خانه ها و منازل بيرون آورد و در بطن جامعه قرار داد.
 
 اين ابتکار موسسه اميرالمومنين عليه السلام کاشان، طرح ابتکاري موثري در اين زمينه است و برگزاري آيين حفظ خواني قرآن کريم در جايي که خانواده ها بعد از مراسم افطار براي تفريح و استراحت خود انتخاب مي کنند؛ مي تواند به عنوان الگو به ديگر شهرستان هاي کشور معرفي شود ؛ برخي افراد به دلايل مختلف نمي توانند به مساجد و حسينيه ها مراجعه کنند اما فراهم شدن فضاي قرآني در فضايي که محل استراحت و تفريح خانواده ها است مي تواند اين زمينه را براي خانواده ها فراهم کند تا از اين فضاي معنوي استفاده کنند و بهره برداري کنند.»
 
درتعريف ميراث فرهنگي آمده  که به کليه آثار باقيمانده از گذشتگان گفته مي شود که داراي ارزش فرهنگي باشد؛ اين آثار مي تواند در برگيرنده آثار ملموس مانند بناهاي باستاني چون خانه طباطبايي ها، خانه بروجردي ها، حصار سلجوقي و قلعه عظيم جلالي باشد يا آثار نا ملموس مانند آداب و رسوم يک منطقه چون آيين سنتي مذهبي قالي شويان که امروزه مردم به ويژه حکومت ها و دولتمردان در حفظ آن براي آيندگان مي کوشند.
 
البته امروزه ميراث فرهنگي صرفا به آثار باستاني تاريخي و همچنين مجموعه اي از اشياء محدود نمي شود بلکه شامل دارايي ها و ذخاير فرهنگي مردم جهان نيز هست.
 
ميراث فرهنگي ناملموس در زمينه ي آيين هاي شفاهي شامل زبان به عنوان ميراث فرهنگي ناملموس چون شعر خواني ها، در زمينه هنرهاي اجرايي چون نمايش ، تعزيه، نقاشي، خوش نويسي؛ در زمينه آيين هاي اجتماعي، مراسم و مناسک چون جشن ها، بازي، اعياد و مراسم آييني  و در زمينه دانش و کردارهاي مربوط به طبيعت و جهان هستي مانند طب سنتي، معماري سنتي و در حوزه سفال گري، کاشي کاري و ... تجلي مي يابد که اين مفهوم تازه، ميراث فرهنگي ناملموس يا ميراث معنوي ناميده مي شود که نسل به نسل و سينه به سينه به ارث رسيده است که حفظ ميراث معنوي دشوارتر از حفظ ميراث فرهنگي مادي است.
 
مفهوم ميراث معنوي را در صحبت هاي الهام گيوي ازحاضرين درمراسم آيين حفظ خواني قرآن مي تواني درک کني، 33 ساله و کارمند است. او مي گويد: « اينکه جدا از حفظ خواني قرآن، استقبال مردم را براي قرائت قرآن مي بينم؛ حس خيلي خوب و خوشايندي دارم و خوشحالم قرائت دسته جمعي و همگاني در سطح شهر انجام
مي شود.
 
در مصاديق ميراث معنوي آمده است؛ فعاليت هاي جمعي نظير آيين ها و جشن ها، فعاليت هاي معمول و مرسومي هستند که به زندگي جوامع و گروه هاي مختلف شکل مي دهند و به آن ساختار مي بخشند و در حقيقت آيين ها و جشن ها باعث مي شوند اعضاي جامعه به وسيله شرکت در آيين يا جشن با ساير شرکت کنندگان ارتباط برقرار کنند.
 
تحقق اين هويت بخشي را در صحبت هاي ميهمانان هر شب برنامه آيين حفظ خواني مي تواني بيابي؛ خانم باغچايي که ليسانس علوم تربيتي دارد مي گويد: برنامه اي بسياردوست داشتني و محيطي بسيار نوراني و با نشاطي است که ميان مردم به وجود آمده است يا يکي ديگر از حاضران در برنامه که گفت: کمال تشکر را از موسسه امير المومنين عليه السلام دارم که قرآن مهجور را به ميان اجتماع آورده اند.
 
يا روح الله کاويان که کارشناسي بينايي سنجي دارد مي گويد: اجراي اين قبيل برنامه ها، باعث آرامش و تقويت بنيان خانواده مي شود و مسعود نجفي که سخن ديگر مهمانان راکامل کرده و مي گويد: احساس خيلي خوبي از حضور در اين برنامه دارم، جمعي  باصفا و صميميت و بدون هيچگونه ريايي است.
 
در شناخت بيشتر ميراث معنوي (غير ملموس فرهنگي) آمده است که بخش  اساسي فرهنگ هر جامعه را تشکيل مي دهد؛ تمامي آثار به جا مانده از فرهنگ هاي مختلف ، معرف انديشه و فرهنگ معنوي حاکم بر آن جوامع  مي باشد.
 
 در حقيقت معنويات بشر به صورت آثار مادي، فرهنگي و تاريخي تجلي مي يابد و جنبه ملموس ميراث معنوي را ايجاد مي نمايد، ميراث فرهنگي، حقيقت فرهنگي هر ملت است و رکن اساسي آن به شمار مي رود که در حقيقت همان جوهر يا اصل فرهنگ هر قوم را تشکيل مي دهد. توجه به ميراث معنوي از اين نظر حائز اهميت است که در مقابل يکسان سازي فرهنگي در جهان چون سند 2030 ميتواند مقاومت نمايد با اينکه حاميان ومجريان اين سند دردولت يازدهم هيچگاه مفهوم اين صحبتهارا متوجه نمي شوند؛ اما با حمايت از فرهنگ هاي گوناکون و توجه به آن ها مي توان در مقابل جهاني شدن ايستادگي نمود وازهويت فرهنگي حفاظت کرد.
 
اگرچه خانه ي طباطبايي ها در فهرست آثار ملي ايران به شماره 1504 ثبت شده  وبراي خانه بروجردي ها شماره 1083 و قلعه عظيم جلالي شماره 1350 رابه خود اختصاص داده است و همچنين  مراسم سنتي مذهبي قاليشويان هم در فهرست ميراث معنوي ايران ثبت شده و در دسامبر سال 2012 در فهرست ميراث فرهنگي و معنوي يونسکو به ثبت رسيده است اما در آيين حفظ خواني قرآن؛ نه از اجلاس کميته بين الدول ميراث فرهنگي خبري بود نه از سازمان ميراث فرهنگي و نه از يونسکو، اينجا حتي فرماندار شهر که نماينده دولت  و ازمجريان اصلي حفاظت از ميراث فرهنگي است هم؛ نه تنها حضور نداشت که تا مدتها برطبل مخالفت با اجراي اين برنامه درفضاي باز شهري کوبيد؛ براستي با اين شريط چه انتظاري از يونسکو و سازمان هاي جهاني است؟
 
به راستي  تمام مسئولين ما ميدانند فرهنگ چيست؟ ميراث فرهنگي چيست؟ ميراث ناملموس فرهنگي چيست؟کاش به جاي اينهمه مخالفت ،کمي همراهي مي کردند.
 
صحبتهاي خانم باشکار از ساکنين لتحر نيز شنيدني است وقتي که ميگويد: : بهترين ويژگي اين برنامه حس آرامش و وحدت مضاعفي بود که بين مردم منطقه ايجاد کرد و براستي کجايند مسئوليني از نهادهاي مختلف که ما را برحذرداشتند که دراين منطقه، برنامه اجرا کنيم در حالي که نه فرهنگ رامي شناسند، نه کارفرهنگي را وقتي که هم با مخالفتها وکج سليقگي هاي خود ،تيشه به ريشه ي فرهنگ وميراث ماندگار آن ميزنند.
 
همه آنان که با مخالفتها ي متعدد در برگزاري برنامه ، چه در ميدان جهاد و چه در پارک ملت ، خواستند که نور قرآن در ميادين اصلي شهر طنين انداز نشود؛ خواستند تا گردهمايي عظيم مردمي شکل نگيرد ؛که تا ميراث معنوي نشود؛ اما اين مردم هستند که حافظ ميراث فرهنگي خود هستند و براستي  که چه استقبال با شکوهي!
 
برهمه عيان است که دشمن قرآن، ناپاکي ها و پليدي هاست آنجا که اميرالمومنين در جواب به معاويه درنامه 28 نهج البلاغه مي نويسد: وَقُلْتَ: إِنِّي کُنْتُ أُقَادُ کَمَا يقَادُ الْجَمَلُ الْمَخْشُوشُ حَتَّى أُبَايعَ; وَلَعَمْرُ اللهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ، وَأَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ! وَمَا عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَة فِي أَنْ يکُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يکُنْ شَاکّاً فِي دِينِهِ، وَلاَ مُرْتَاباً بِيقِينِهِ!
 
 «تو گفته اى که مرا همچون شتر افسار زده اى مى کشيدند تا بيعت کنم ؛ به خدا سوگند خواسته اى مذمت کنى ولى (ناخود آگاه) مدح و ثنا گفته اى و خواسته اى رسوا کنى ولى خودت رسوا شده اى. اين امر براى يک مسلمان عيب نيست که مظلوم واقع شود؛ مادام که در دين خود ترديد نداشته باشد و در يقين خود شک نکند.»
 
به نظر، معناي اين سخن از امام اين باشد که عيب و خواري از آن کسي است که اهل دين و ايمان نباشد و الّا هرکسي اهل دين و ايمان باشد و در آن محکم و استوار گام بردارد از خطر خواري در امان است و کسي  نمي تواند او را ذليل و عيب دار نشان دهد چرا که مومن عزيز است و قرآن کريم با صراحت تمام مي فرمايد: مومنين عزيزند « ولله العزه و لرسوله و للمومنين» عزت و اقتدار براي خدا و پيامبر او و مومنان است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi