به گزارش پورتال
خبري كاشان، به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 16 قرآن و آيه 66 سوره مباركه مريم كه مي
فرمايد، ‹‹ وَيَقُولُ الْإِنسانُ أ اِذَا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا
أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا›› گفت:
يكي از مباحثي كه تمام انبياء الهي با آن درگير بودند، مسأله انكار معاد است.
وي افزود: برخي افراد مي گفتند، ممكن نيست بعد
از مردن، گوشت و استخوان انسان پودر شود اما دوباره خداوند او را بتواند زنده كند،
هر چند پذيرش اين مسأله هرچند امروز براي ما ساده است وپذيرفته ايم خدوند چنين
توانايي دارد اما همين مسأله حتي براي برخي انبياء الهي نيز مورد سؤال بوده كه چگونه
چنين اتفاقي ممكن است.
حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: مسأله زنده
كردن مرده مسأله ساده اي نيست بلكه بايد به باور ما برسد، بنابراين خداوند در آيات
قرآن مي فرمايد، عمل شما در روز قيامت به شما نشان داده مي شود و زماني كه انسان
وقتي اعمال خود را مي بينند، اعمال خوب خود را دوست دارد، اما دوست دارد با اعمال
بد خود زمانهاي طولاني فاصله داشته باشد.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان در روز
قيامت حتي اثر تلاوت قرآن خود را ميبيند كه چه اثر زيبايي است، اما كسي كه هم دروغ گفته باشد و مال حرام خورده باشد او
نيز اثركارخودش را ميبيند، بنابراين اگر كسي به همين راحتي دروغ مي گويد و مال
مردم را مي خورد و غيبت ميكند مشخص ميشود به اين باور نرسيده است و اعمال او در قيامت سبب آزار او خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه زنده كردن مرده براي خيلي
از انسانها بعنوان يك سؤال مطرح است، گفت: خداوند به اين مسأله خيلي ساده پاسخ
داده است به طوريكه حتي نادان ترين افراد متوجه مي شوند ضمن اينكه، داناترين افراد
نيز هيچ حرفي براي گفتن ندارند.
حجت الاسلام شاه فصل، ادامه داد: خداوند پاسخ
ميدهد ‹‹أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ
شَيْئًا›› انسان به ياد ندارد آنهايي را كه
خدا خلق كرده هيچي نبوده اند، بنابراين براي زنده كردن انسان بعد از مرگ حتي اگر
هم پودر شده باشد براي خداوند كه انسان را از هيچ آفريده است كار سخت و مشكلي
نيست.
وي با
اشاره به شبهه ايجاد شده در رابطه با آكل
و مأكول مبني بر اينكه اگر يكي از اجزاي انسان گناهكاري به انسان مومني پيوند زده
شود در قيامت انسان مومن به واسطه اجزاي
پيوند زده شده انسان گناهكار عذاب خواهد شد يا نه، گفت: در قيامت نه دست و پا و نه
ديگر اجزاي انسان عذاب نمي شود، بلكه آنچه در قيامت عذاب ميشود روح انسان است و
عذاب بر روح وارد مي شود و اصلا قرار نيست دست و پا عذاب شود.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: معاد جسماني
است اما اين جسم دنيايي نيست بلكه عالم قيامت عالمي ديگري است و لازم به جسم دنيا
نيست، بنابراين انسان در قيامت قرار نيست جسم دنيايي او عذاب شود بلكه آنچه كه
عذاب ميشود روح انسان است.
وي افزود: در سوره مباركه اسرا مي فرمايد ‹‹إِنَّ
السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا››
در مورد گوشت، چشم و قلب سؤال مي شود، از اين رو آيت الله جوادي آملي مي فرمايد از
كسي كه سؤال مي شود انسان است، اما از
انسان در رابطه با دست او سؤال مي شود كه از دست خود چكاري را انجام دادي،
بنابراين دست مسؤول نيست بلكه انسان مسؤول است، مسؤول مال انسان نيست اما از مال
انسان نيز سؤال مي شود كه با مال خود چكاري انجام داده است.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در سوره مباركه طاها مي فرمايد، برخي
انسانها در دنيا چشم دارند و چشم آنها مي بيند، انساني كه در دنيا بينا است بايد
در قيامت هم بينا باشد، اما مي فرمايد، بسياري از انسانهايي كه در دنيا بينا هستند
در قيامت كور محشور مي شوند و از طرفي برخي در دنيا كور هستند اما در قيامت
بينا محشور مي شوند بنابراين دست و پا و
چشم دنيايي نيست.