به گزارش پورتال
خبري كاشان، به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار با معاون مدير حمل و نقل
استان اصفهان، از حوادث و تلفات رانندگي بعنوان يكي از مسائل مهم در كشور، نام برد
و گفت: در حوادث و تلفات رانندگي در ايران عوامل مختلفي نقش دارند كه اين عوامل بايد توسط
كارشناسان، شناسايي و كارشناسي شود.
وي از عوامل انساني بعنوان اولين عامل تصادفات و
تلفات رانندگي در ايران نام برد و افزود: عجله و شتابزدگي، كم حوصلهگي و عدم تحمل
بالا در رانندگان حتي براي توقف يك دقيقهاي چراغ قرمز كارشناسان بايد كارشناسي و
تدبير كنند.
آيت الله نمازي، مشكلات خانوادگي، استرس و
شتابزدگي و بيماري را از عوامل مهم حوادث
و تلفات رانندگي نام برد و اظهار داشت: وقتي اعلام ميشود عامل انساني علت اصلي
حوادث و تلفات رانندگي است اين موضوع بايد كارشناسي شود و راهكارهاي پيشگيري از آن
ارائه شود.
وي با اشاره به صبر و تحمل بالا در فرهنگ
رانندگي كشورغربي، عنوان كرد: آموزش، فرهنگ سازي، جريمه هاي سنگين و همكاري مردم
با پليس دركشورهاي غربي از عوامل مهم بازدارندگي حوادث و تلفات رانندگي در كشورهاي
غربي است.
عضو مجلس خبرگان رهبري بر آموزش و فرهنگي سازي
ريشه اي راهنمايي و رانندگي در ايران تأكيد كرد و خاطرنشان كرد: آموزش و فرهنگ
سازي بايد از خانواده و در ادامه از دوره ابتدايي و متوسطه تا دانشگاه ادامه داشته
باشد.
آيت الله نمازي در عين حال آموزش صرف را تنها
جوابگوي تبيين فرهنگ راهنمايي و رانندگي در جامعه ندانست و گفت: آموزش تنها جوابگو
نيست، عالم بودن مساوي با عمل كردن نيست چرا كه همه انسانها با وجود اينكه مي دانند دروغ و غيبت
حرام است، اما باز هم دروغ و غيبت مي كنند.
آيت الله نمازي همچنين بر لزوم كيفي سازي
خودروهاي داخلي تا رسيدن به استانداردهاي جهاني تأكيد كرد و گفت: بعد از پيروزي
انقلاب اسلامي اقداماتي براي كيفيت خودروهاي داخلي انجام شده است اما جوابگو
نبوده، ضمن اينكه مسؤولين نيز به عدم كيفيت خودروهاي داخلي اقرار دارند و معتقد
هستند خودروهاي داخلي استاندارد و كيفيت لازم را ندارد.
به گفته وي، عدم كيفيت توليدات ايران در
كشورهاي ديگر از جمله سوريه و عراق سبب
ضربه زدن به جايگاه ايران و از دست دادن اعتبار خودرو ساخت ايران ميشود.
نماينده ولي فقيه دركاشان، زيرساخت هاي جاده اي
در ايران را مناسب و با كيفيت ندانست و از وزارت راه و شهرسازي خواست تا براي
كيفيت جاده هاي كشورتدبير لازم را داشته باشد.
آيت الله نمازي در ادامه با تأكيد بر اينكه جاده هاي كشور استاندارد و
ايمن نيستند، خطاب به آقاي آخوندي وزير راه و شهرسازي گفت، شما براي اصلاح جاده ها ميخواهيد چكار كنيد.
در ادامه عليرضا صفا تاج معاون حمل و نقل استان
اصفهان نيز، يكي از شاخصه هاي توسعه يافتگي را شاخص ضريب تلفات نسبت به جمعيت دانست
و خاطرنشان كرد: كشور ايران از اين لحاظ وضعيت نامناسبي دارد.
وي افزود: افزايش توليدات وسائل نقليه و
استفاده هر خانواده از يك يا دو خودرو، افزايش تصادفات و تلفات رانندگي را به
دنبال داشته است، چرا كه با افزايش توليدات وسائل نقليه، افزايش فرهنگ رانندگي را
به دنبال نداشته است و هر تصادف و فوتي تبعات منفي فرهنگي و اجتماعي را براي
خانواده هاي آنها رقم زده است.
معاون حمل و نقل استان اصفهان، تصادفات و تلفات
رانندگي را داراي هزينه سرسام آور خواند و يادآور شد: براي هر تصادف منجر به فوت
يك ميليارد و 900 ميليون تومان هزينه براي جامعه دارد.
به گفته وي، شهرستان كاشان در تصادفات و تلفات
رانندگي مقام دوم استان اصفهان را به خودش اختصاص داده است كه بيشترين تلفات رانندگي، عدم استفاده از كلاه
ايمني است.
صفا تاج در ادامه عوامل انساني، جاده و وسائل نقليه را سه عامل مهم تصادفات نام
برد و گفت: 70 تا 80 درصد از اين سه عامل مهم در حوادث رانندگي به عامل انساني اختصاص
دارد كه براي كاهش آن نياز به آموزش توسط نهادهاي ذيربط و فرهنگ سازي توسط اصحاب
رسانه و ائمه جمعه و جماعات است.
به گفته وي، اگر تمامي جاده و راههاي كشور
هوشمند سازي شود و بركيفيت زير ساخت هاي جاده اي افزوده شود، تنها 20 درصد از
تصادفات و تلفات رانندگي را كاهش خواهد داد چرا كه 80 درصد عوامل تصادفات و تلفات
رانندگي نيروي انساني است كه قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نميكنند.
معاون حمل و نقل استان اصفهان در ادامه از برگزاري
همايش هايي براي فرهنگ سازي رانندگان در 4 شهرستان استان اصفهان خبر داد و با اشاره
به اينكه پنجمين همايش در شهرستان كاشان
برگزار خواهد شد، يادآور شد: در اين همايش ها براي شركت كنندگان سخنراني و كليپ هاي آموزشي به
نمايش گذاشته شده است ، ضمن اينكه نيروهاي آموزش ديده نيز با عضويت در كانال
تلگرامي فعاليت دارند.