به گزارش پورتال خبري
كاشان ، مهدي حداديان گفت: اين طرح با هدف کاربست آموخته هاي دانش آموزان در طي
شش ماه گذشته و تعميق آموخته هاي دانش آموزان در قالب فعاليت هاي مکمل با مشارکت
فراگيران و خانواده هاي آنها اجرا شد.
به گفته وي؛ ساخت کاردستي با اولويت استفاده
از وسايل دور ريختني، اجراي نمايش ، آشپزي، اجراي
بازي هاي فکري و بومي محلي، شعرخواني، قصه گويي، و ايستگاه نقاشي با محوريت
کتابهاي درسي و مجله رشد از جمله برنامه هايي است که در اين روز انجام شد.
وي اظهار داشت: تنوع بخشي به فضاي آموزش، تدوين قوانين ومقررات
توسط دانش آموزان و توجه به رعايت آن، مشارکت در انجام کار تيمي و گروهي، ترويج
فرهنگ مطالعه و کارآفريني و توسعه مشارکت خانواده ها در مديريت مدرسه از جمله
اهداف طرح روز رشد در دبستانهاي کاشان است.
حداديان گفت: انسان، تحت تاثير آموزش و تربيت
قرار مي گيرد و اگر ما خواهان داشتن دانش آموزاني خلاق و مبتکر هستيم، بايد اصول
ابتکار و خلا قيت را به صورت منسجم و هدف دار به دانش آموزان ارائه کنيم تا خلا قيت
در دانش آموزان نهادينه و پايدار گردد.
يک کارشناس آموزشي گفت: يکي از مسائلي که در
طول تاريخ ، ذهن روان شناسان و دانشمندان علوم انساني را به خود مشغول کرده شيوه
هاي رشد و پرورش خلاقيت و ابتکار در کودکان بوده است.
نرجس مسعودي خوي افزود: اهميت پرورش خلاقيت
کودکان امروز به اندازه اي اهميت پيدا کرده است که تجلي خلا قيت و ابتکار عمل به
عنوان زيرساخت آن جامعه و يکي از شاخصه هاي
رشد و ارتقاي علمي کشورها محسوب مي شود.
به گفته وي، کشورهايي که بتوانند خلاقيت را در
نسل کودک و جوان کشف و شکوفا کنند، به
همان ميزان از توسعه، رشد و شکوفايي علمي برخوردار شده و غفلت از آن نيز رکود علمي،
صنعتي و فرهنگي را به دنبال خواهد داشت.
وي اظهار داشت: تقويت حس اعتمادبه نفس و
خودباوري، فرصت سازي براي بيان احساسات و تقويت هوش عاطفي، توجه به تفاوت هاي فردي،
هدايت دانش آموزان براي دخل و تصرف در
مسائل و مفاهيم، پرورش تفکر نقاد به جاي
انتقاد و آموزش اصل خواستن، توانستن است از جمله دستاوردهاي اجراي اين قبيل برنامه ها است.
مسعودي خوي تاکيد کرد: هر دانش آموز در برابر
رويدادها واکنش منحصر به فردي دارد، که بيان آن، مي تواند زمينه اي براي تجلي خلا
قيت باشد، و برگزاري روزهاي بدون کيف و کتاب با ايجاد فضاي آرام براي بيان احساسات
دانش آموزان و دوري از فضاي خشک آموزش رسمي، گام موثري در پرورش خلاقيت دانش
آموزان مي باشد.
بيش از 850 فرهنگي در يک صد و 77 واحد آموزشي
به امر تدريس 29 هزار و 694 دانش آموز مقطع ابتدايي اشتغال دارند.