به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 85 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا›› گفت: پيامبراكرم(ص) هنگام بعثت در مكه، معجزاتي را براي اثبات نبوت خود داشت، از اين رو با توجه به اينكه در اديان مسيحيت و يهود نشانه هايي از پيامبر آخرالزمان ذكر شده بود، اما اهل مكه كه اكثرا مشرك بودند و به آنها مي گفتند امي كه اهل ام القراء بودند و به تعبير اهل كتاب نبودند.
وي افزود: مشركين نزد يهوديان رفتند و گفتند در شهر ما چنين اتفاقي افتاده است و اشاره هايي به پيامبر آخر الزمان كردند و گفتند اگر اين نشانه ها را داشته باشد ممكن است پيامبر آخر الزمان باشد، هرچند كه پيروان مسيح نيز به نشانه ها خود پايبند نبودند و هرچه نشانه هاي بيشتري از پيامبر آخر الزمان پيدا مي شد آنها ايمان نمي آوردند و بهانه هاي ديگر مي آوردند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: آنها گفتند برويد از پيامبر در ارتباط با روح سؤال كنيد، اگر در رابطه روح توضيحاتي را بيان كرد بدانيد اين پيامبر آخر الزمان نيست، اما اگر جواب نداد و گفت من چيزي نمي دانم بدانيد كه از علائم پيامبر آخرالزمان است.
وي افزود: در اين آيه اينگونه مطرح مي شود ‹‹وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ›› اي پيامبر از تو در رابطه با روح سؤال ميكنند و تو بگو ‹‹قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي›› روح از كارهاي پروردگار من است و بيشتر از اين هم چيزي نگو و در ادامه مي فرمايد ‹‹وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا›› و به شمايك كمي از مسائل علمي را دادند.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با ذكر چند نكته در توضيح بيشتر اين آيه، گفت: در چندين جاي قرآن از كلمه روح نام برده شده است از جمله ‹‹قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّكَ›› بگو قرآن را روح القدس نازل كرده است و در جاي ديگر مي فرمايد ‹‹نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ›› بگو روح الامين نازل كرده است و يا مي فرمايد ‹‹قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ›› جبرئيل قرآن را نازل كرد.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: از اين سه آيه اينگونه نتيجه ميگيريم كه منظور از روح الامين و روح القدس، همان جبرئيل است چرا كه در يك جاي قرآن گفته روح الامين نازل كرد و يك جا گفته روح القدس و يك جا هم گفته است جبرئيل نازل كرد، بنابر اين جبرئيل همان روح القدس و روح الامين است.
وي افزود: علامه طباطبائي اين موضوع را رد مي كند و مي گويد، روح الامين كه در آيات آمده است جبرئيل نيست، بلكه او كمك كار جبرئيل بوده است، جبرئيل يكي از ملائكه است و روح الامين يك چيزي جداي از آن است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: در سوره مباركه قدر مي فرمايد ‹‹تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أَمرٍ›› روحي كه در اينجا آمده است با بقيه ملائكه متفاوت است چرا چون گفته ‹‹تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ›› روح و ملائكه قرآن را نازل مي كنند، بنابراين روح با ملائكه متفاوت است اما برخي نيز گفته اند منظور از روح همان جبرئيل است و علت اينكه روح را از ملائكه جدا كرده مي خواسته بگويد مقداري جبرئيل با بقيه ملائكه متفاوت است.
وي افزود: در آيات ديگري مي فرمايد ‹‹و نفخت فيه من روحى›› خداوند مي فرمايد وقتي من انسان را خلق كردم از روح خودم در او دميديم، برخي مي گويند اين روح با آن روحي كه به روح الامين مي گويند جبرئيل است متفاوت است و يا در رابطه با حضرت عيسي مي فرمايد ‹‹و روح منه›› حضرت عيسي روحي از طرف خدا است.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در ادامه آيه مي فرمايد ‹‹قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي›› كلمه امر در ادبيات عربي دو معني دارد، يك معني دستور دارد كه جمع آن اوامر و دستورات است كه اگر منظور امر باشد روح از دستورات الهي است، اما امريك معني ديگر نيز در ادبيات عرب دارد كه كار است و جمع آن امور است كه اگر اين معني باشد روح از كارهاي پروردگار است كه ما جواب آن را نمي دانيم و يك امر ديگر نيز وجود دارد كه مربوط به يك عالمي بنام عالم امر است.
وي افزود: قرآن مي فرمايد ‹‹لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ›› گفته اند منظور از له خلق، همين عالم خلقت است اما منظور از له امر به معني عالم بالاتر است كه بالاتر از عالم خلقت است و در عالم خلق زماني كه درختي مي خواهد به وجود بيايد بايد به وسيله دانه اي كه در زمين كاشته مي شود رشد كند و تبديل به درخت مي شود، اما در عالم امر قرآن مي فرمايد ‹‹إنّما أمره›› عالم امر خدا ‹‹لَهُ كُن فَیَكُونُ›› است و گفتند اگر مي گويند ‹‹قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي›› يعني كه روح يك چيزي مربوط به عالم امر است نه اينكه مربوط به عالم خلق باشد.
به گفته وي، برخي از فلاسفه اين آيه را اينگونه تفسير كرده اند كه ما يك عالم امر داريم و يك عالم خلق داريم كه اتفاقات عالم امر با اتقافات عالم خلق متفاوت است و روح مربوط به عالم امر است.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: كارهاي خالق العاده مرتاض هاي هندي مي تواند مربوط به قدرت روح باشد كه مربوط به عالم امر است كه برخي با رياضت توانسته اند خود را به آن مرحله برسانند و كارهايي را انجام دهند كه متعلق به عالم است.
وي يادآور شد: ما در قرآن هم نفس داريم و هم روح داريم، خداوند نفس ها را موقع مرگ مي گيرد و آنهايي كه نمرده اند نفس آنها را در خواب مي گيرد و يكي از دلايل اثبات روح نيز همين خواب است كه روح از جسم جدا است، اكنون بايد ديد نفس همان روح است يا از يكديگر جدا هستند.
به گفته وي، يكي از پيچيدگيهاي روح، رابطه بين نفس و روح است كه جواب آن مبهم است و كسي جواب آن را نمي داند كه آيا نفس همان روح است يا بخشي را با هم مشترك و بخشي از يكديگر جدا هستند و يا اينكه كلا جدا از يكديگر هستند كه اين موضوع را مفسرين جواب شفافي ندادند.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه اگر انسان روح دارد حيوان نيز داراي روح است، گفت: به اين سؤال نيز جواب هاي شفاف داده نشده است و حقيقت روح براي ما معلوم نيست برخي گفته اند همانگونه كه انسان داراي روح است، حيوان نيز روح دارد و حيوان نيز مانند انسان داراي غم و غصه است و هرچه دارند از خدا است و روح حيوانات نيز روحي الهي است.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: از قرآن و آيات و روايات اينگونه نتيجه مي گيريم كه انسان داراي يك جسم و يك روح است كه روح براي بشر ناشناخته است و اطلاعات كمي در اين رابطه است و اگر حتي بيشترين مطالعات را هم در اين باره داشته باشد باز هم روح براي انسان ناشناخته مانده است و اين در حالي است كه بخش زيادي از جسم انسان نيز براي بشر ناشناخته مانده است.
وي افزود: چون روح براي انسان ناشناخته است خداوند مي فرمايد، دستورات من را اجرا كنيد تا روح شما قوي و پرورش يابد، چرا كه بشر توان اين را ندارد چه چيزي براي روح مفيد و چه چيزي براي روح مضر است و تشخيص مفيد و يا مضر بودن را ندارد.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اسلام توصيه مي كند انسان كه شناختي از روح ندارد در برابر دستورات الهي تمكين كنيد تا روح تان قوي شود چرا كه روح از امورات الهي است و هيچگونه علمي به انسان در مورد روح داده نشده است.