صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

سه‌شنبه 14 شهریور 1391 - 34 : 7

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 7586

11170 بازدید


  مقالـــــــــه
نباید زیر سووال برد باید آگاه کرد

پورتال خبری کاشان ... نگاهی آزاد به مطالب چند هفته پیش آقایان محمد قاسم زاده و محمود شریفی در خصوص برگزاری برخی مراسم نوپدید مذهبی در کاشان


 

حسین قطنی باف  -  ماه پیش مقاله ای با عنوان « باید زیر سئوال برد » در « بیرق » نشریه هیئت فرهنگی عشاق الحسن کاشان منتشر شد که واکنش های زیادی را در پی داشت .
نویسنده این مطلب آقای محمد قاسم زاده با قلم و بیان خود از برخی افراد و گروهها که در شهر کاشان برخی روزهای سال را  به مناسبت هایی تحت عنوان اربعین شهادت امیرالمؤمنین (ع) ، اربعین وفات حضرت زینب (س) ،  سالروز ولادت حضرت رقیه (س) ، سالروز ولادت حضرت قاسم (ع) ، دهه محسنیه ، وفات بانو رباب (س)  و ... مراسم برگزار می کنند انتقاد کرده و آن را تاریخ سازی و بدعت و نوآوری در برپایی مناسبت های مذهبی دانسته بود .
یک هفته پس از انتشار این مقاله ، آقای محمود شریفی یکی از مداحان اهل بیت در کاشان دست به قلم شد و در پاسخ به مقاله محمد قاسم زاده ، نقدی نوشت و در آن نقد با تشریح معنای بدعت در دین اسلام ،  مجالس جشن و سوگواری در سالروز شهادت یا ولادت خاندان عصمت و طهارت (ع) را تعظیم شعائر الله و سنت حسنه عنوان کرد و تعبیر بدعت برای این گونه مجالس را رد کرد .
از فحوای این دو مطلب می توان یقین کرد که آقای قاسم زاده و آقای شریفی هر دو دغدغه دین و مذهب دارند و از سر خیرخواهی مطالبی را هر چند کوتاه و اجمالی بیان داشته اند ولی با کمال تاسف عده ای به جای نقد و نظر سازنده و تکمیل بحث و شبه زدایی این موضوع ، بدگویی علیه این دو عزیز را برگزیده بودند .  
بنده با احترام به این گرامیان ، درصدد تایید یا رد یادداشت این دو عزیز نیستم و به نظرم  اگر هر دو بزرگوار جامع تر و کامل تر و مستندتر این بحث را برای حق جویان هدایت می کردند بهتر بود ، چرا که دشمنان شیعه به ویژه معاندان نظام جمهوری اسلامی امیدشان به این اختلافات مذهبی است و همیشه سعی می کنند با شبهه افکنی و ایجاد اختلافات مذهبی بین شیعیان و همچنین بین برادران شیعه و سنی به اهداف پلید خود برسند  ، بر همین اساس رواج و بیان مسائل شبهه آفرین و چالش برانگیزی را که به درستی برای مردم و جوانان تبیین نشود بهترین ابزار برای ایجاد اختلافات مذهبی می دانند ، بنابر این کسانی که به اهل بیت (ع) عشق و ارادت می ورزند باید با پرهیز از اختلافات و بگومگوهای بیهوده به این خطر جدی که متوجه امت اسلام به ویژه شیعیان است توجه خاص داشته باشند .
با نگاه به این دو نوشته باید گفت : توسل به حضرت خاتم الانبیا (ص) و ائمه معصوم (ع) و ذریه ایشان همیشه برای شیعیان مایه برکت و عاقبت به خیری و موهبت و افتخاری بس بزرگ و ارزشمند بوده است و هنوز در شهر ما کاشان ، مجالس روضه ای که برای اباعبدالله الحسین (ع) بصورت هفتگی یا ماهانه در خانه ها و تکایا برپا می شود ، مداحان اهل بیت به درخواست صاحب مجلس ، علاوه بر روضه امام حسین (ع) ، روضه های دیگری از سایر معصومین (ع) و همچنین اولاد الحسین (ع) و اصحاب الحسین (ع) می خوانند که روضه ام البنین (س) روضه بانو رباب (س) ، روضه حضرت قاسم (ع) و طفلان مسلم (ع) و ...  از آن جمله است بنابر این هیچ کس مخالف بزرگداشت گرفتن و توسل جستن به غیرمعصوم و خاندان اهل بیت (ع) نیست ولی آنچه روشن و هویدا و آشکار است این است که در شهر ما کاشان برخی دسته ها و گروههای نوپای مذهبی در برپایی مراسم مذهبی به ویژه سوگواری و عزاداری آل الله در برنامه های خود راه افراط یا تفریط را پیش گرفته اند  ،  این گروهها گاه برخی مناسبت ها را دلخواهانه برجسته سازی و گاه درخصوص گرامیداشت برخی مناسبت های مذهبی مندرج در تقویم رسمی کشور ، کم کاری و بی اعتنایی می کنند و حتی برخی مراسم این دسته ها و گروهها  با برخی موالید و ایام سرور ائمه تلاقی پیدا می کند مثل ایام محسنیه در آغاز ماه ربیع الاول و اربعین امیرالمومنین (ع) در اول ذی القعده ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) 
ضمن آن که دیده شده برگزارکنندگان و متولیان این مراسم از فرط برگزاری مراسم پی در پی و برپایی دهه های مختلف خصوصاً سوگواری ها و عزاداری های متوالی ، بیشتر اوقات از کار و زندگی و سایر وظایف روزانه خود باز می مانند . 
نگارنده نه فقیه است نه کارشناس مذهبی ، اما مسلمانم و شیعه و با توجه به شناخت و فهم نسبی از مسائل روز در این زمینه نظریاتی بی طرفانه ای دارم که امیدوارم رضای خدا در بیان آن حاصل شود :      
اول :
افراط در هر برنامه ای به ویژه برگزاری مراسم ، هم برای افراط کننده و هم برای کسانی که ناظر این گونه برنامه ها هستند، زیان آور است . برای افراط کننده مضر است زیرا روش افراطی قابل دوام نیست و دیر یا زود او را خسته می کند به گونه ای که فرد مفرط از زیر بار وظایف اصلی هم شانه خالی خواهد کرد ؛ برای ناظران هم زیان بخش است چون آنان را از گرایش به مذهب و پذیرش تکالیف دینی باز خواهد داشت و آنها گمان خواهند کرد که اگر کسی بخواهد وظایف مذهبی و دینی خود را انجام دهد ، باید از زندگی خود دست بکشد و خود را از هر نوع کار و آسایش دیگری محروم سازد تا بتواند شیعه وظیفه شناسی باشد و گاه دیده شده برخی به سبب این تاثیر منفی (خصوصا قشر جوان با سرگرمی ها و حربه هایی که استعمارگران تدارک دیده اند)  در انجام فرایض دینی خود  گرفتار واماندگی شده اند بطوری که حتی به انجام عبادات واجب نیز توجه نمی کنند .
به نظر می رسد مقصود آقای قاسم زاده در مقاله « باید زیر سئوال برد » این بوده که  برجسته سازی و اصلی کردن برخی مناسبت های مذهبی و افراط و تفریط در برگزاری مراسم مختلف مذهبی  ، رویگردانی عده ای را از عبادت و دین در پی خواهد داشت ولی اگر مردم ببینند که مسلمانان هم به امور زندگی خود می رسند و هم به عبادت و وظایف دینی خود ، بدون تردید به سوی مذهب گرایش پیدا خواهند کرد و به سعادت و نیک بختی دنیا و آخرت نائل خواهند شد .
پس بهترین توصیه به این گروه  حدیث امام موسي بن جعفر ( ع ) است که مي فرمايد :
« خير الامور اوسطها » بهترين كارها ميانه آنهاست ( يعني ميانه روي در هر كاري حتي در عبادت مطلوب و خردمندانه است و زياده روي و كوتاهي نيز در هر كاري زيان آور و اين همان افراط و تفريط است ) .
عبادت و انجام فرائض دینی که از شریف ترین مقولات محسوب می شود  ، اسلام ، اعتدال و میانه روی در آن را امری مهم شمرده است . رسول اکرم (ص) می فرماید : این دین محکم و متین است ، پس با ملایمت در آن درآیید و عبادت خدا را به بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید تا مانند سوار درمانده ای باشید که نه مسافت پیموده و نه مرکبی به جا گذاشته است (به سبب زیادی سرعت، مرکبش در میان راه از رفتن بازمانده و خودش هم به مقصد نرسیده است) .
پيامبر اسلام (ص) در همین مقوله به فردي كه زندگي خانوادگي را رها كرده و به عبادت پرداخته بود فرمود : خداوند نياز به اين عبادت تو و لباس پشمين ندارد من كه پيغمبر تو هستم هم مي خورم و هم مي آشامم و هم به زن و فرزند مي رسم و هم به عبادت و بندگي خداوند .
به هر حال آنان که اندازه نمی شناسند و در هر امری زیاده روی یا کوتاهی می کنند به مقصد نمی رسند . دینداری و شیعه گری نیز اعتدال می طلبد و برای سیردادن شیعیان به مقاصدی که دین و مذهب مشخص کرده است ، باید ملاحظه استعداد و مرتبه وجودی آنان را نمود و تدرج را در تربیت رعایت کرد .
دوم :
اگر ما مسلمانیم و در کشور اسلامی زندگی می کنیم باید به قانون و مقررات نظام جمهوری اسلامی در موضوع نامگذاری روزها و گرامیداشت مناسبت های ملی و مذهبی نیز پایبند باشیم .
شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، متولی پیشنهاد ثبت مناسبت ها در تقویم رسمی کشور است . این شورا همان شورایی است که مناسبت های مهمی همچون ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه (س) ، ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، وفات حضرت خدیجه کبری (س) ،  ولادت حضرت علی اکبر (ع) ، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ، روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ، روز مباهله و ... را از تاریخ اسلام استخراج و  با با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور ثبت کرده است .  در 14 شهریور امسال هم شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی 13 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین (س) را روز تکریم مادران و همسران شهدا و 17 شوال سالروز غلبه امیرالمومنین علی (ع) بر عمر بن عبدود را روز فرهنگ پهوانی و ورزش زورخانه ای در تقویم رسمی سال 1392 ثبت کرد  .
شورای فرهنگ عمومی مسئولیت نظارت بر نامگذاری ایام و اماکن را بر عهده دارد و بنابر ملاحظات مذهبی ، سیاسی ، ملی و ... با دقت و حساسیت ویژه در این زمینه تصمیم گیری می کند و بی شک برای بررسی سایر مناسبت های تقویم شیعه اعم از ولادت یا بزرگداشت حضرت قاسم (ع) یا اربعین حضرت امیرالمؤمنین (ع) و.... و گنجاندن آن در تقویم رسمی کشور منعی ندارد و  در صورت لزوم می تواند در این زمینه تصمیم گیری کند .      
بر اساس دستورالعمل اجرایی آیین نامه نحوه نامگذاری روزها و مناسبت های خاص در شورای فرهنگ عمومی ، روزها و مناسبت های ملی و اسلامی برای نامگذاری باید ویژگی هایی داشته باشد از جمله این که برای تمام قشرهای مختلف جامعه مهم و تاثیرگذار و از دیدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر باشد . همچنین همه مناطق کشور آن مناسبت ملی اسلامی را با خود مرتبط بدانند و اهمیت آن منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نباشد .
در این دستورالعمل برای نامگذاری روزها و مناسبت های منطقه ای و استانی نیزویژگی هایی تعیین شده از جمله آن که باید در جهت مصالح نظام و تحکیم وحدت ملی و تقویت مؤلفه های هویت ملی ایرانیان و برای قشرهای مختلف یک منطقه یا استان از اعتبار و اهمیت و ارزش خاص برخوردار باشد و بزرگداشت سالانه آن مناسبت ، در رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی آن منطقه مؤثر باشد .  
بنابر این با وجود نهادهای قانونی برای نامگذاری روزهای سال ( شورای فرهنگ عمومی ) و همچنین نهاد سیاست گذاری تبلیغی مناسبت های ملی و مذهبی ( سازمان تبلیغات اسلامی )  ، اقدامات فردی و گروهی در این زمینه و خارج از ضوابط حکومت اسلامی ، پسندیده نیست .
بدون شک تاریخ شیعه مناسبت های شادی آفرین و اندوهگین بسیاری دارد که  گنجاندن این مناسبت ها در تقویم رسمی کشور و برگزاری " مراسم عمومی و همگانی " به این مناسبت ها ممکن است روند کار و تلاش در جامعه اسلامی را مختل کند  گرچه افراد در یادآوری و گرامیداشت تمام مناسبت های تاریخ اسلام و شیعه  مخیر و آزادند . 
سوم :
مراجع بزرگوار تقلید و زعمای حوزه علمیه ، برترین مرجع شیعیان در رفع ابهامات و شبهات دینی هستند و کسانی که به هیچ یک از دو بند قبلی اعتقادی ندارند باید در این مواقع به مراجع تقلید خود و بزرگان مذهب اقتدا کنند ، اگر نظر علما و مراجع گرانقدر بر این باشد که تمام مناسبت های تقویم شیعه یا برخی از آن ،  گرامی داشته شود حتما امر علما و  مراجع عالیقدر مطاع خواهد بود بطور مثال چندسالی است برخی آیات عظام بر گرامیداشت 8 شوال سالروز ویران سازی بنای قبور ائمه بقیع (ع) تاکید می کنند و به همین منظور سوگواره های مختلفی در شهرها برگزار می شود . 
یا این که روز هفتم ماه صفر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم (ع) نامگذاری شده است اما  بیوت مراجع و علما به خصوص در شهر قم این روز را به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) اقامه عزا و سوگواری می کنند و چه نیک و پسندیده خواهد بود  شیعیان و مقلدان هم به تاسی از ایشان در این روز به سوگ امام حسن مجتبی (ع) بنشینند .
چهارم :
داشتن بصیرت ، دانش و آگاه بودن به مسائل روز برای برپایی سنت های نیک و حسنه ضروری است چه بسا به زعم گروهی برگزاری برنامه ای با عنوان سنت حسنه ، تعظیم شعائر الله باشد اما برگزاری این برنامه در برهه ای خاص ، مصلحت نباشد مثلاً معانقه و مصافحه سنت بسیار نیک و پسندیده ای در اسلام است اما در برهه ای خاص وزارت بهداشت و درمان از مردم خواست به سبب شیوع بیماری مسری در برخی مناطق از معانقه و مصافحه اجتناب کنند و همینطور قمه زدن در تاسوعا و عاشورا که قدیم الایام رواج داشته اما امروزه علما به سبب شرایط خاص زمانی و رواج اسلام هراسی در رسانه های ضد اسلامی ، شیعیان را از  قمه زنی نهی می کنند .
پنجم : 
برخی در زمینه برپایی مراسم برای برخی مناسبت های پیش گفته ( اربعین امیرالمومنین ، دهه محسنیه و ... )  نظر تامل برانگیزی دارند  به گونه ای که نمی توان دیدگاه آنان را رد کرد . آنان در این زمینه می گویند : اصلی کردن و برجسته سازی برخی مناسبت ها در راستای کم تاثیر کردن برخی مناسبت های مهمتر و اصلی شیعه و منحرف کردن مردم از ولایت و شناخت سیره معصومین (ع) است .
صاحبان این دیدگاه تصریح می کنند : این که بلافاصله پیش یا پس از مناسبت های بزرگ مذهبی مندرج در تقویم رسمی کشور عده ای مناسبت های دیگری را نظیر  دهه محسنیه در ماه شاد ربیع الاول  و پس از دهه های محرم و صفر ،  ولادت حضرت رقیه (س) پس از نیمه شعبان ،  اربعین حضرت امیرالمومنین (ع) در ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)  و ... را برگزار می کنند بی آنکه قصد سوئی داشته باشند ناخواسته به کمرنگ کردن مناسبت بزرگتری مثل نیمه شعبان و دهه محرم و صفر و دهه فاطمیه کمک می کنند و به تدریج شور و شکوه و قداست و عظمت برخی از مراسم مهم نظیر اربعین حسینی و نیمه شعبان یا دهه های فاطمیه و محرم را می کاهند .  ( الله اعلم )
به هر حال آنچه که نباید از آن غفلت کرد  انجام وظیفه عالمانه و با بصیرت برای اهل بیت (ع) است ، به گونه ای که عشق و ارادت ما به اهل بیت (س) زمینه سوء استفاده و اختلاف افکنی دشمنان قسم خورده اسلام را فراهم نکند و بدانیم همان دشمنانی که در سال 1388 با فتنه سیاسی خود درصدد بر هم زدن وحدت و انسجام ملی مردم کشورمان بودند از پای ننشسته اند و چه بسا با فتنه های مذهبی در شهر ما درصدد رخنه در صفوف مؤمنان و شیعیان باشند پس مبادا برادران دینی در دام این فتنه ها گرفتار شوند .    
           


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi