صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

شنبه 8 خرداد 1389 - 5 : 0

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 3050

6314 بازدید


  ما هم شهروند این شهریم ! ...

گزارش اختصاصی پورتال خبری کاشان ... محمد ملک آبادی


 
معلولان گروهی از افراد جامعه هستند که بر اثر نقص جسمی ، ذهنی يا حرکتی گرچه محدوديت هايی در کارايی عمومی و شئون ما هم شهروند این شهریم !  ...اجتماعی و اقتصادی و حرفه ای دارند اما با استعدادهای خلاق فکری ، هنری ، علمی و .. خود نشان داده اند که توانايی هايشان کمتر از افراد سالم نيست و نمي‌توان به راحتي از شايستگي و استعداد اين افراد در اجتماع صرف‌نظر كرد و يا مشكلات آنها را ناديده گرفت . .
يك فرد معلول ، افزون بر اين كه داراي برخي ناتواني‌هاي حركتي است ، به‌عنوان يك شهروند در جامعه از حقوق شهروندي برخوردار است كه بايد به‌صورت تمام و كمال رعايت شود.
اما اگر پای درد دل معلولان نشسته باشيم عمده گلايه آنان از وضعيت موجود در فضاهای شهری از جمله ادارات ، پارک ها، بانک ها ،  اماکن عمومی و ... است ..جملاتی مانند " بايد در خانه بمانيم چون هيچ چيز در شهر استاندارد نيست"، " دوست دارم سينما بروم، فرهنگسرا بروم ، ورزش کنم ولی هيچ کدام از اين مکان ها برای من مناسب سازی نشده است" و ... از جمله جملاتی است که معلولان از آن به عنوان درد ياد می کنند .
مناسب سازي معابر و وسايل نقليه عمومي به يك معلول كمك مي كند كه به تنهايي و بدون كمك گرفتن از ديگران ، در جامعه حضور پيدا كند و بتواند مستقل زندگي کند ، در حالي كه نامناسب بودن معابر و وسايل نقليه شهري مانع حضور اين افراد در جامعه و باعث تبعيض به اين افراد مي شود. گرچه قوانينی در زمينه مناسب سازي شهرها و امکانات شهری وجود دارد اما هنوز معلولان براي حضور در شهر با مشكل مواجه هستند.
طبق ماده 2 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان ، همه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شركت هاي دولتي و نهادهاي خانم اعظم صابر رئيس انجمن معلولان جسمي حركتي كاشان عمومي و انقلابي موظفند در طراحي ، توليد و احداث ساختمان ها و اماكن عمومي و معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره مندي از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.
اما معلولان جسمي حركتي شهرستان كاشان در اين زمينه از حداقل هاي مناسب سازي معابر و امكانات بي بهره اند ، خيابان ها و معابر نامناسب ، نبود رمپ با شيب مناسب ، نبود آسانسورهاي جادار در اماكن عمومي مثل بيمارستان ، كتابخانه ، سينما و... پله هاي غيراستاندارد و بلند اتوبوس ها و نبود تابلوهای هشداردهنده عبور معلولان ، بخشي از مشكلاتي است كه يك معلول کاشانی براي حضور در شهر با آنها مواجه است .
خانم اعظم صابر رئيس انجمن معلولان جسمي حركتي كاشان و نايب رئيس هيات جانبازان و معلولين كاشان مي گويد : بيش از دو سال است تمام تلاش خود را براي مناسب سازي تردد معلولان در شهرستان كاشان بكار بسته ام و تنها كاري كه توانسته ام انجام دهم مناسب سازي بانك ملت مركزي كاشان بوده است .
بر اساس تبصره 2 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان ، شهرداري ها موظفند از صدور پروانه براي آن تعداد از ساختمان ها و اماكن عمومي و معابري كه استانداردهاي تخصصي مربوط به معلولان را رعايت نمی کنند ، خودداري كند. اين در حالي است كه در بيشتر  ساختمان هايي كه ساخته مي شوند ، ضوابط مربوط به امكان استفاده معلولان رعايت نمي شود.
خانم اعظم صاير بهترين دارو براي تسكين آلام معلولان جسمي حركتي كاشان را توجه به ورزش و تربيت بدني آنان مي داند و با گلايه از متوليان به سبب اختصاص ندادن يك سانس سالن ورزشي به معلولان مي گويد : معلولان جسمي حركتي كاشان براي فعاليت هاي ورزشي افزون بر نداشتن سالن ورزشي ، براي رفتن به سالن ورزشي نيز حتي از داشتن يك دستگاه وسيله مناسب سازي شده كوچك ون هم محروم هستند .
شبکه حمل و نقل عمومی و محيط شهری معمولا بايد به گونه ای طراحی شود که برای تردد معلولان همراه با ويلچر و واکر مشکلی وجود نداشته باشد و اين حداقل خواسته آنان است  .
خانم صابر با اشاره به اينكه شهرستان كاشان حتي از يك اتوبوس مناسب سازي شده هم محروم اند مي افزايد : هم اکنون عمده مشكل معلولان جسمي حركتي كاشان نداشتن بودجه ، وسيله مناسب سازي شده اياب و ذهاب و مكاني براي دفتر انجمن و سالن ورزشي است  . 
يكي از معلولان جسمي حركتي كاشان نيز كه خواست نامش درج نشود هزينه سفرهاي ورزشي و نداشتن سالن ورزشي مستقل را از مهمترين مشكلات معلولان بيان كرد و گفت : براي در اختيار گذاشتن يك سانس سالن ورزشي ، آقايان ما را به يكديگر ارجاع ميما هم شهروند این شهریم !  ... دهند.
اين معلول كاشاني گفت :‌ اداره بهزيستي نه تنها كاري نمي كند بلكه اگر افتخاري هم كسب کنيم به نام خودشان تمام مي كنند .
وي افزود :  مشكل بچه های معلول فقط وسيله نقليه مناسب سازي شده براي رفتن به سالن ورزشي و هزينه ورزشي است و از مسولان هيچ انتظارديگری نداريم جز اين كه كارشان را خالصانه و بدون منت انجام دهند.
خانم عسکري نايب رئيس انجمن معلولان جسمی حرکتی كاشان نيز پيگيري مشكلات معلولان و مسائل رفاهي تفريحي و مناسب سازي هاي سطح شهر و تهيه امكانات رفاهي را عمده مشكلات اين انجمن می داند . 
غلامي يكي ديگر از معلولان جسمي حركتي كاشان نيز با اشاره به اينكه انجمن معلولان جسمي حركتي كاشان نوپا است و هنوز مسئولان شهر آن را نشناخته اند گفت : هيچ يك از ارگان هاي شهر با اين انجمن همكاري نمي كنند .
وي همچنين بااشاره به مكان اجاره اي انجمن درمدرسه آيت الله يثربي و مشكلاتي كه اين مكان براي اياب و ذهاب دارد خواستار اختصاص مكاني مناسب براي دفتر انجمن شد .
غلامي ابراز اميدواري كرد : مسئولان شهرستان کاشان در نشستي با معلولان مشكلات انجمن را برطرف كنند .
حدود يكصد و بيست نفر از معلولان جسمي حركتي انجمن باور تهران نيز كه براي ديدن مراسم سنتي گلابگيري با چندين دستگاه ون مناسب سازي شده و يكدستگاه اتوبوس به شهرستان کاشان آمده بودند در گفتگو با ما از مناسب سازی نشدن معابر و وسايل نقليه عمومی در اين شهرستان گلايه داشتند .
موثق نماينده انجمن باورتهران و مسئول حوزه اجتماعي انجمن شهرام مبصرنماينده انجمن باورتهران و مسئول حوزه اجتماعي انجمن از مناسب سازي نبودن مكانهاي تاريخی کاشان برای معلولان متعجب بود و گفت : ميراث فرهنگي كاشان در اين زمينه براي شهر توريستي كاشان بايست تاکنون سرمايه گذاري مي كرد .
وي افزود : كمترين امكانات مناسب سازي شده حتي سرويسهاي بهداشتي مناسب سازي شده در اين شهر وجود نداشت . 
مبصر گفت : ما بايد به نقطه اي برسيم كه معلولان جامعه همچون افراد سالم بتوانند از همه امكانات و مزايای  يك شهر استفاده كنند و نيازي به كمك ديگران نداشته باشند.
به گفته وي هرلحظه ممكن است فرد سالمي بر اثر حادثه اي معلول شود و معلوليت براي همه افراد جامعه يك شانس 50 درصدي است .
وي افزود : ما فرهنگ سازي در مورد معلولان را از انجمن خود شروع كرديم و اعتقاد داريم به افراد معلول نبايد به ديده ترحم نگاه كرد و تاكنون هيچ شماره حساب برای دريافت كمك هاي مردمي اعلام نکرده ايم و اگر کسی می خواهد به معلولان جامعه کمک کنند بايد برای زدودن فرهنگ غلطي كه الان در جامعه نسبت به معلولان رايج است کار کند .
مبصر گفت  : ما در فرهنگ سازي به افراد جامعه نشان مي دهيم كه معلولان هم مثل ديگران حق استفاده از همه مزاياي جامعه خود را دارند و شهروند درجه يك محسوب مي شوند و حق استفاده از تمام موهبت ها و امكانات شهري را دارند .
به گفته وي انجمن باور تهران 4 هزار نفر عضو آزاد خود را از طريق اينترنت ، وب سايت در سراسر كشور و خارج از كشور جذب کرده است و 500  نفر هم عضو مستقيم دارد  .
ترانه ميلادي مدير واحد فرهنگي هنري انجمن باور تهران نيز  با اشاره به اينكه انجمن باور تهران در 3 حوزه توانمند سازي ، فرهنگ سازي و پيگيري حقوق شهروندي فعاليت مي كند گفت :  توليد محصولات فرهنگي اعم از كتابهاي حوزه كودكان و نوجوانان ، كاتولوگها و  بروشورها يي كه مي تواند مجموعه ای از مفاهيم را به معلولان آموزش دهد از جمله اقدامات واحد فرهنگي انجمن است  .
وي افزود :‌ معلولان جسمي حركتي در كنار كار فرهنگي  آموزش ها و تجربياتي را كسب مي كنند كه اين آموزشها و تجربيات را در هيچ جايي مثل سفر نمي توان كسب كرد.
به گفته وي معلولان جسمي حركتي تهران تورهاي كويرنوردي و صعود به ارتفاعات توچال و حضور در جشنواره هاي برفي را نيز تجربه كرده اند كه همه اين اقدامات براي خود باوري معلولان است تا آنها متوجه توانمندي هاي ديگر خود شوند و قبول كنند كه هيچ بهانه اي براي نتوانستن وجود ندارد .
خانم ميلادي سفر به كاشان را نيز يكي از برنامه هاي  فرهنگي انجمن عنوان كرد و گفت :‌ معلولان در اين برنامه برای حضور درترانه ميلادي مدير واحد فرهنگي هنري انجمن باور تهران اجتماع و  به قصد آشنايي با انجمن معلولان كاشان و آشنايي با چگونگي گلابگيري به اين شهر سفر کردند .
ميلادي در ادامه با بيان اينكه انجمن باور تهران بزرگترين گروه اينترنتي كشور را درحوزه معلولان دارد گفت : اين گروه اينترنتي سعي دارد اعضای گروه را با آگاهی های روز دنيا آشنا كند و در ارتباطات خود مشكل رفت و آمد را از طريق دسترسي به اينترنت برطرف سازد .
وي افزود : اطلاع رساني براي سفر به كاشان نيز از طريق ارسال ايميل  انجام شد و بر اين اساس  120 نفر در اين اردو شركت کردند .
ترانه ميلادي با اشاره به اينكه انجمن باور تهران يكي از انجمن هاي مدرن كشور در زمينه اينترنت و فناوری اطلاعات است ياد آورشد : انجمن براي اعضاي خود كلاس هاي آموزش اينترنت دارد .
وي در عين حال از نبود امكانات لازم براي معلولان جسمي حركتي شهرستان كاشان ابراز تاسف كرد و اظهار داشت :‌ از اينكه معلولان مستعد كاشاني با حداقل امكانات فعاليت مي كنند و از نداشتن دفتري براي انجمن رنج مي برند و مجبورند در يك مدرسه با امكانات محدود فعاليت كنند بيانگر نگرش نادرست مسئولان اين شهرستان است و اين كه نگاه درستي به توانمندي هاي معلول  ندارند .
مدير واحد فرهنگي هنري انجمن باور تهران يادآور شد : شهرستان كاشان نيز مانند خيلي از شهرهاي ديگر مشكلات فراواني را پيش روي معلولان خود دربحث مناسب سازي دارد ولي بايد گفت شهرهايي كه جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي و گردشگري دارند و بعنوان شهر توريستي مورد توجه اند به لحاظ امكانات بهداشتي و رفاهي بايد از كيفيت بيشتری نسبت به ديگر شهرستانهاي كشور برخوردار باشند و كاشان يكي از شهرهايي است كه بعنوان قطب توريستي كشور مطرح است و معلولانی که به اين شهر سفر می کنند و معلولانی که ساکن اين شهر هستتند کم نيستند ولي گويا مسئولان متاسفانه به اين موضوع مهم بي توجه اند .

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi