صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

شنبه 1 خرداد 1400 - 33 : 15

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 25251

5333 بازدید


  تابستان چالش بی آبی کاشان ، تهدید ها، راهکار، اقدمات

*اختصاصی پورتال خبری کاشان/ عباسعلی کحال: مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی و مسئول امور فرهنگی ودینی آبفای کاشان


 
اجازه بدید قبل از اینکه وارد موضوع بحث بشیم اشاره مختصری رو داشته باشیم به وضعیت منابع آب درکشور ومنطقه خودمون کاشان و آران و بیدگل یا به عبارتی دیگر دشت کاشان.

آب پایه ای ترین منبع طبیعی و حیاتی ترین ماده تضمین کننده زندگی بر کره زمین است، وضعیت منابع آب و شیوه‌های مصرف، آینده بشر را با بیم ها و امیدهایی همراه کرده است، تا آنجا که می توان گفت که یکی از بزرگترین مشکلات جامعه بشری در عصر حاضر به دست آوردن آب کافی و با کیفیت است.

کشور ما از لحاظ جغرافیایی، در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و کم آبی یک واقعیت سرزمینی است، از طرفی رشد بی رویه جمعیت و گسترش بخش‌های کشاورزی و صنعت موجب افزایش تقاضا و سبب ایجاد بحران های جدی در حوزه ی منابع آب شده ، در بسیاری از نقاط کشور با چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه حفاظت و استفاده صحیح از منابع آبی دست به گریبان هستیم، چالش‌هایی که می‌تونه مخاطرات اساسی برای ادامه زندگی به همراه داشته باشه متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط میزان بارندگی درجهان و در گذشته در حدود ۲۵۰ میلی‌متر در سال بوده است که در سال های اخیر به حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال کاهش یافته است.

 میزان بارندگی منطقه ما در شرایط عادی و نرمال یک دوم کشور ویک ششم جهان است  
جالبه بدونید در منطقه ما میزان بارندگی در شرایط عادی و نرمال یک دوم کشور ویک ششم جهان است  «بطور متوسط 134 میلی متر درسال»، از طرفی تبخیر هم در منطقه ما 2300 میلی متر درسال هست . میزان ذخیره آب«یا اصطلاحا آورده ی» ما در دشت کاشان سالیانه 400میلیون مترمکعب هست، درحالیکه  میزان برداشت ما 440 میلیون مترمکعب(یعنی اینکه ما سالیانه 40میلیون مترمکعب ازمنابع آب استراتژیک مون که میلیون ها سال طول کشیده تا ذخیره شده را اضافه برداشت میکنیم.

باز متاسفانه میزان بارش ها در سال زراعی جاری 64/7 میلی متر گزارش شده(که نسبت به مشابه سال قبل67 درصد ونسبت به دراز مدت 49 درصد کاهش بارندگی در حوزه آبریز دشت کاشان داشتیم و این یعنی فاجعه و طبیعتا تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت ودرصورت عدم صرفه جویی مشکلاتی را درتامین آب شرب بویژه درروستاهها خواهیم داشت.

خب بپردازیم به موضوع اصلی برنامه «مدیریت مصرف» وضعیت منابع آب رو در کشور و منطقه خودمان بررسی کردیم برای عبور از بحران خشکسالی و کم آبی چند راهکار وجود دارد.

بخشی از این راهکارها: عملیاتی و مهندسی است «مثل اصلاح شبکه وانشعابات، مدیریت مخازن، تله متری ، هوشمندسازی وکنترل فشار و سایر موارد» که دوستان ما در حوزه های مختلف فنی و مهندسی درستاد و شهرهای تابعه به صورت مداوم و با جدیت وتلاش مضاعف در حال پیگیری و انجام اون  هستند که موضوع بحث امروز ما نیست.

راهکار بعدی که بیشتر در حوزه ی کاری ما و در واقع از شرح وظایف دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی و امورفرهنگی ودینی شرکت آبفا ست رو بصورت اجمالی ومختصر بهش اشاره میکنیم.

اگه خواسته باشیم تعریفی رو از مدیریت مصرف داشته باشیم میتونیم بگیم «مدیریت مصرف مجموعه ای از روش ها و اقداماتی است که به منظور بهینه سازی انرژی به کار گرفته میشه» حالا چه در آب و برق و سوخت و سایر منابع خدادادی

خوشبختانه در شرکت آبفای کاشان از همون ابتدای تاسیس شرکت، در کنار اقدامات عملیاتی وفنی، به منظور بالا بردن سطح سواد آبی و افزایش میزان مسئولیت پذیری آحاد جامعه نسبت به موضوع مصرف آب ، اقدامات فرهنگی متناسب با اقشار مختلف جامعه انجام شده که براساس نتایج به دست آمده وبررسی های انجام شده  وآمار وارقام موجود طی سالیان گذشته علیرغم افزایش تعداد مشترکین آبفا ما شاهد کاهش 5 درصدی مصرف آب شرب در بخش خانگی بودیم.

و اما اقدامات فرهنگی:
عرض کردم خدمتتون برای انجام فعالیتهای فرهنگی گروههای هدف را شناسایی و متناسب با اقشار مختلف جامعه برنامه های فرهنگی را پیگیری وانجام دادیم.

مهمترین گروهی که  مورد هدف ما بود کودکان و نوجوانان ازمهدکودک تا مقطع متوسطه شاید حدود 50درصد از  فعالیتهامون را اختصاص دادیم به دانش آموزان

براساس تفاهم‌نامه‌ای که با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل داشتیم فعالیت‌های خوبی را در مدارس پیگیری و اجرایی کردیم شامل جشنواره‌های مختلف فرهنگی- هنری با موضوع جشن دوستی با آب، جشنواره فراگیری نخستین واژه آب، برگزاری مسابقات نقاشی ، تشکیل گروههای حامیان آب ، آموزش مربیان و اولیای مدارس، تهیه وتوزیع محصولات فرهنگی با درج شعارهای صرفه جویی در آب متناسب با سن دانش آموزان، هماهنگی درخصوص بازدید دانش آموزان از تاسیسات آبفا وآشنایی آنان باچگونگی استحصال آب، تقدیر از برگزیدگان مسابقات وتقدیراز مربیان حامی آب و نصب سایبان کولر وشیرآلات کاهنده آب در مدارس و سایر موارد...

گروه بعدی ما ائمه محترم جماعات و روحانیون هستند که با هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز،ستاد برگزاری مراسم نمازجمعه،اداره تبلیغات اسلامی، مرکزخدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان، و سایر مسئولین ذیربط به منظور تبیین اهمیت صحیح مصرف آب و پرهیز از اسراف کردن از منظر تعالیم دینی و درخواست از ائمه محترم جمعه و جماعات برای پرداختن به موضوع آب در مساجد و نماز جمعه، براساس تفاهم نامه های همکاری فی مابین جلسات متعددی را با این عزیزان برگزار کردیم و فعالیتهای تاثیرگذاری رو در مساجد،نمازجمعه وهیئات مذهبی شاهد بودیم.

گروه سوم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند که باز از طریق انعقاد تفاهم‌نامه (با دانشگاه‌کاشان،دانشگاه آزاد،دانشگاه جامع علمی کاربردی وسایر دانشگاهها )که معمولا در قالب ارائه پروژه های تحقیقاتی، برگزاری جلسات هم اندیشی و همایش های تخصصی ، بازدیدهای علمی وسایر موارد با ما همکاری نمودند.

راهکار بعدی ما استفاده از ظرفیت بسیج بود، باز از طریق انعقاد تفاهم نامه با مرکز بسیج اساتید دانشگاه های کاشان و حوزه بسیج ادارات کاشان از توان و ظرفیت نیروهای بسیجی در ادارات و دانشگاهها استفاده کردیم.

استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی و خبرنگاران و اصحاب مسانه در قالب نشست های خبری، برگزاری کارگاههای آموزشی، برگزاری تورهای یک روزه و بازدید از پروژه های در دست اجرای شرکت.

اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی «با موضوع آموزش شهروندی» در بوستان ها وپارکها با استفاده از ظرفیت هنرمندان،فضاسازی عمومی از طریق نصب بنر و اکران استند و بیلبورد در خیابان ها و میادین اصلی شهر با همکاری شهرداری.

استفاده از ظرفیت و توانایی ngo ها وسازمانهای مردم نهاد از جمله جمعیت کویرسبز ، راه اندازی پویش های بانوی آب و آشنایی زنان خانه دار به عنوان عضو تاثیرگذار خانواده ازطریق توزیع  بروشور بصورت خانه به خانه و برگزاری جشنواره های فرهنگی در فرهنگسراها

تهیه،تولید و پخش صدها مورد انیمیشن، موشن گرافی،تیزر و فیلم کوتاه در فضای مجازی، چاپ وتوزیع ده ها هزار بروشور وبسته های واشر آب و پرلاتور در اماکن عمومی ودولتی، مساجد، نمازجمعه وسایر موارد که فرصت پرداختن به اون نیست.

باز تقاضای ما از نخبگان فرهنگی، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، فرهنگیان، هنرمندان ،خبرنگاران و اصحاب رسانه، نیروهای بسیجی و سایر اقشار مختلف جامعه این است که کمک کنن به ما، «ما دفتری را داریم تحت عنوان دفتر توسعه مدیریت و تحقیقات زیرمجموعه معاونت منابع انسانی وتحقیقات آبفای کاشان» اساتید معظم،دانشجویان و نخبگان علمی که طرحهای تحقیقاتی دارند می تونند با مراجعه حضوری به ستاد آبفا و یا از طریق پورتال شرکت طرح ها وایده هاشون در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب را ارائه کنند، قطعا همکاران ما از نظرات و پیشنهادات برتر در این زمینه استقبال واستفاده خواهندکرد.

...وضعیت منابع آبی و شرایط بارندگی ها رو را  برسی کردیم، متاسفانه شرایط خوبی را در گذشته نداشتیم و وضعیت بهتری رو هم در آینده نخواهیم داشت، و اون هم به خاطر پدیده تغییر اقلیم هست و ما ناچار به سازگاری خود با این شرایط هستیم، بنابر این تنها راه برون رفت از مشکلات ناشی از کم آبی «سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف بهینه آب هست»، ما باید نوع نگرش و رفتارمون رو نسبت به آب به عنوان کالایی ارزان قیمت که همیشه در دسترس هست تغییر بدیم ،که خوشبختانه اکثر مردم هم به اون واقف هستند و تعداد زیادی از مشترکین ما جزء مشترکین خوش مصرف هستند و مصرف آب منازل خودشون رو مدیریت میکنند.

صرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست به معنای جلوگیری از مصارف غیرضروری در پیک مصرف و ماههای گرم  است.

ذکر این نکته رو هم ضروری میدونم که صرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه به معنای جلوگیری از مصارف غیرضروری بویژه در زمان پیک مصرف و ماههای گرم سال است.

بلاخره برای زندگی روزمره نیاز به آب هست و قرار نیست مردم خودشون رو به زحمت بیاندازد.

با یکسری از راهکارهای ساده می تونیم مصرف آب رو به میزان قابل توجهی کاهش بدیم و هم کمک کنیم به جلوگیری از کمبود، افت فشار یا قطعی آب و هم به اقتصاد خانواده، که اخیراً هم بحث طرح آب امید مطرح شده که دوستان ما در حوزه معاونت خدمات درآمد و مشترکین هم در این برنامه به اون اشاره کردند.

با 10 تا 20 درصد صرفه جویی می تونیم به راحتی پیک مصرف را پشت سر بگذاریم 
بنابراین با 10 تا20 درصد صرفه جویی می تونیم به راحتی و بدون هیچ مشکلی پیک مصرف را پشت سر بگذاریم و ان شاالله از تابستان عبور کنیم.

راهکارهایی رو هم برای مصرف بهینه آب یا اصطلاحا مدیریت مصرف  تعریف کردیم که به علت کمبود وقت من به اون اشاره نمیکنم، البته این موارد در قالب تیزر، انیمیشن، موشن گرافی  از طریق رادیو وشبکه های مجازی پخش شده که  فقط من باتوجه به اهمیت موضوع به یک مورد از اونها که کولرهای آبی هست اشاره میکنم.

1-کولرها مصرف کننده های عمده ای هستند، هر کولر آبی روزانه حدود200 تا 300 لیتر آب مصرف می کنه و در فصل گرم و با شروع فعالیت کولرها حدود 26 % افزایش در مصرف آب داریم.

بنابراین کنترل نمودن شناور و مخازن کولرها لازم است و در صورت نشتی حتما نسبت به رفع عیب اقدام شود.

راهکار بعدی که خیلی موثره استفاده از سرشیرهای کاهنده آب «درفشان یا پرلاتور» وتعویض سردوشهای کاهنده آب هست که میتونه کاهش30 ت ا40درصدی مصرف آب رو داشته باشه

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi