صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

پنج‌شنبه 12 فروردین 1400 - 5 : 20

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 25014

7173 بازدید


  بینندگان گلستانه ، خس و خاشاک نیستند

*اختصاصی پورتال خبری کاشان/ حسین قطنی باف:


 

25 فروردین پارسال بود که در مطلبی با عنوان « ما می توانیم ‏، از رادیو کاشان تا پخش برنامه زنده تلویزیونی » درباره برنامه  "هر خانه یک پایگاه سلامت" نقدی را نوشتم و منتشر کردم. 

در آن مطلب ، تولید و پخش این برنامه زنده تلویزیونی را اتفاق ارزشمندی دانسته بودم که با استفاده از نیروهای متعهد و باانگیزه بومی ، حاصل شده و در آن روز ، این توفیق را به دوستان عزیز برنامه ساز تبریک و خداقوت گفتم از آن جهت که با امکانات و تجهیزات فنی و نیروی انسانی محدود ، از عهده این کار بزرگ برآمده بودند.

در ادامه آن مطلب ، ضمن اشاره به برخی نقاط قوت و ضعف این برنامه، تاکید کرده بودم اگر به جوانان منطقه فرهنگی کاشان ، باور داشته باشیم و به آنان اعتماد کنیم و صرفا تعهد و تقید آنان به اسلام و میهن عزیز را ملاک و معیار ارزیابی آنان بدانیم و آنان را با خط کش محلی و قبیله ای تفکیک نکنیم ، اتفاقات خوش تری برای کاشان و آران و بیدگل رقم خواهد خورد و همین هم شد.  
   
با پایان برنامه تلویزیونی هر خانه یک پایگاه سلامت در فروردین پارسال ، جوانان کوشا در عرصه فرهنگ و هنر و رسانه در کاشان بیکار ننشستند و با انگیزه بیشتر فعالیت خود را ادامه دادند. 
آنها بعد از وقفه ای کوتاه  نام این برنامه را به « گلستانه » تغییر دادند و هر هفته آن را از سیمای مرکز اصفهان روانه آنتن کردند که در روزهای اخیر و در تعطیلات نوروز 1400 نیز زحمات و تلاش هایشان در این برنامه روزانه ، از شبکه سراسری « شما » نمود و ظهور بیشتری یافته است. 

در وهله اول باید از زحمات شبانه روزی تمام عوامل این برنامه و حامی آن شرکت ایزی پایپ تشکر و قدردانی کنم چرا که در تعطیلات نوروز ، تدارک و تولید و ضبط و تدوین و تصویربرداری و ... هر یک از آیتم های این برنامه و رساندن آن به پخش و همچنین هماهنگی دعوت از کارشناسان و میهمانان و پذیرایی و گفتگوی زنده با آنها، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است ، حتی اگر حامی برنامه از هر جهت عوامل برنامه را تامین کند ، باز تهیه و تولید و پخش برنامه زنده در راس یک ساعت برای هر یک از عوامل از سخت ترین و پراسترس ترین ماموریت هایی است که بنده به آن واقفم. 

در ویژه برنامه نوروزی گلستانه ، هنرمندان مقبولی از سیما و سینما برای گفتگو دعوت شدند و لحظات خوشی را برای بینندگان رقم زدند ‏و بر خلاف بقیه برنامه های تلویزیونی ، مجری برنامه گلستانه به زندگی خصوصی میهمانان ورود نکرد و در این گفتگوهای کوتاه ‏، سئوالات کلیشه ای از میهمانان پرسیده نشد. 

به نظر نگارنده بهترین میهمان این برنامه آقای حسن سلطانی گوینده سابق خبر و مجری برنامه های معارفی سیما بود که با مطالعه و شناخت کاملی از کاشان به برنامه آمده بود ، بدون شک ، وی می تواند الگوی ارزنده ای در تحقیق و مطالعه برای همه ما و عوامل این برنامه باشد.    

حکمت های نهج البلاغه با بیان شیوای حجت الاسلام مجتبی حسن زاده و تصاویر منطبق ‏با آن ، ماجراهای آقا حسین کاشی ( گزارش های اجتماعی و فرهنگی ) ‏ البته با کمی اغماض از محتواهای غنی و پیام دار گلستانه نوروز بود.  
 
گلستانه نوروز امسال همچنین به لحاظ تصویربرداری سر صحنه و نمایش تصاویر آرشیوی برخی مناطق کشور قابل تحسین بود و کارگردان برنامه ، قاب های زیبایی را از باغ فین کاشان روی آنتن می برد.  
 
البته شمشادها و سروها و شترگلو و جوی آبی باغ فین ، ضعف میزانسن و صحنه آرایی و دکور و استیج و نورپردازی را تا حدودی تحت الشعاع قرارداده بود.

به ویژه وقتی خوانندگان مجبور بودند روی استیجی ‏، ترانه خود را لب خوانی کنند که محل گفتگوی مجری و میهمانان دیگر بود و ایشان مجبور بودند حین اجرای خواننده ، صحنه را ترک کنند و دوباره به استیج برگردند لذا لازم بود استیج خوانندگان در نقطه ای دیگر از این باغ زیبا جانمایی می شد.   

با گذشت یک سال از پخش این برنامه و کسب تجربه های لازم، ‏گلستانه ، بایست از کلیشه و تکرار قالب اولیه فاصله می گرفت ، قالب این برنامه پس از یک سال همچنان بدون تغییر مانده و حتی برخی میهمانان برنامه هم تکراری و برای چندمین بار به این برنامه دعوت شده اند. 

با این حال شاهد جابجایی و پخش نامرتب برخی اجزا و عناصر کنداکتور گلستانه در ویژه برنامه نوروز بودیم در حالیکه اجزا و عناصر برنامه رادیویی و تلویزیونی در یک مجموعه چندین قسمتی باید ثبات داشته باشد و حول یک محور ، مکمل هم و وحدت موضوع داشته باشند .
 
اگر مضمون برنامه درباره گردشگری است، کارشناس‏، میهمان، مسئول، مجری، نمایش طنز و ... همه باید حول همین محور پیام خود را عرضه کنند بطور مثال عملکرد کمیسیون کشاورزی مجلس یا عملکرد فرمانداری کاشان با مضمون و خط سیر برنامه ( گردشگری ) تجانسی و سنخیتی نداشت.
   
برنامه رادیویی و تلویزیونی ترشی هفت بیجار نیست که هر میوه یا صیفی را در آن بریزیم و هر کدام در دسترس نبود آن را حذف و میوه و صیفی دیگری را اضافه کنیم.  

گلستانه ویژه برنامه نوروز با نقض غرض در عرضه پیام هم مواجه بود ، در روزهایی که مسئولان وزارت بهداشت و درمان مردم را به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 از سفرهای نوروزی به مناطق مختلف کشور نهی می کردند و خود شهر کاشان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت ، در برنامه گلستانه به رغم اشاره های مجری مبنی بر وضعیت زرد و نارنجی برخی مناطق کشور، با معرفی و نمایش تصویر جاذبه های گردشگری برخی استانها و همچنین شهرستان کاشان، بطور مستقیم مخاطب به سفر و گردش ترغیب می شد و این نقض غرض در عرضه پیام بود. 

در عین حال در سفر تلویزیونی به استانها و مناطق گردشگری کشور ، وقتی مجری یا کارشناس برنامه درباره مکان و محلی خاص توضیح می دهد باید تصویر آنجا هم از قاب تلویزیون پخش شود ، نمی شود در برنامه تلویزیونی از فلان جاذبه یا سوغات بیرجند یا خراسان جنوبی به تفصیل سخن گفت اما تصویری از آن محل یا آن سوغات پخش نکرد. گرچه این نقیصه در برخی روزها جبران شد.

شعار تبلیغاتی شرکت ایزی پایپ هم  مکرر و زائد به صورت پلاتو و مستقیم حتی به صورت طنز اعلام می شد ! 

در توان 40 دست اندرکار برنامه تلویزیونی گلستانه بود که به جای تکرار پلاتوی تبلیغاتی شرکت ایزی پایپ ( به توان ایزی پایپ ) و به جای مونولوگ و تک گویی های حامی برنامه ، ایزی پایپ را با تصاویری از خط تولید این شرکت مستند کنند و این جذاب تر از پیام مستقیم بود.

در برنامه گلستانه ویژه نوروز همچون قسمتهای پیشین ، لهجه کاشی صرفا در آیتم طنز برجسته شده بود.

لهجه و گویش محلی ، هویت و میراث فرهنگی هر منطقه و معرف قوم و تبار است و وجه تمایز اهالی و جمعیت یک یا چند شهر با شهرهای دیگر محسوب می شود.

استفاده از گویش و لهجه محلی در برنامه های رادیویی و تلویزیونی شبکه های استانی به لحاظ قدرت وفاق و اعتبار بخشی به هویت و اصالت اقوام ایرانی، مورد تاکید است اما به شرط اینکه شناخت دقیقی از مخاطب و بینندگان و جغرافیای اقلیم بینندگان آن برنامه داشته باشیم. 
 
باید گفت لهجه و گویش کاشی در برنامه گلستانه در قالب کمدی لهجه با واج ها و آواهای منحصر به محله ای خاص ‏در کاشان، با اصطلاحات نامانوس، نادر و ساخته شده در محاورات سالهای اخیر و با لحن چارواداری معرفی شد.

زبان کاشانی ها، فارسی است و از این شهر ادیبان بزرگی نظیر ملامحسن فیض، محتشم کاشانی، سهراب سپهری به فصاحت و بلاغت شعر گفته اند، حتی امروز شعرایی در کاشان هستند که به گویش کاشی، شعرهای نغز و قابل فهم می سرایند، بنابر این اگر بناست لهجه کاشی را در یک شبکه سراسری تلویزیونی به هموطنان معرفی کنیم باید به صورت فاخر، شیرین، شیوا و بدور از پیچیده گویی و اصطلاحات جلف ، هجو و هزل باشد. 

آیا لازم بود کاشانی ها در شبکه شما با این تعاریف شناخته شوند ؟ 
کاشانی ها حروف اسم های حسن و‏ حسین و مریم را می شکنند یا جابجا می کنند و می گویند (  س /‏ سی /‏ میرم ! ) 
مبنای اندازه گیری کاشانی ها در حجم ، حیوان است ! 
در همه جای ایران زن می گیرند ، در کاشان زن می رن ! 
ما کاشانی ها با هیجان میانه ای نداریم ! 
ما کاشانی ها با میهمان خیلی راحتیم ! 
ما کاشانی ها از ارتفاع می ترسیم !
ما کاشانی ها روی پلاک خودروهای غیربومی حساسیم !
ما کاشانی ها خنکیم !
ما کاشانی ها مثل شیرازی ها کم حوصله و بی حالیم !

حتما اگر گستره جغرافیایی مخاطبان شبکه شما را می شناختیم و با آنها خودمانی نمی شدیم هرگز از طریق کمدی لهجه‏، دست به خودتحقیری نمی زدیم. 

تقلید صدای اسب و خروس و کبوتر و ... در روز نیمه شعبان در شبکه شما ، معرف کاشانی ها بود یا بیان سابقه و پیشینه آنان در انتظار و ندبه برای ظهور حضرت مهدی  ؟  

چرا برخی وانمود می کنند همه مردم ایران مثل خودشان راحت اند و سخت نمی گیرند و با همین خیال جلوی دوربین و مقابل چشم همه احساس راحتی می کنند و پا روی پا می اندازند یا قهقهه می زنند و ...  ؟! 

چرا نباید زیبایی های خلقی و رفتاری کاشانی ها در قالب طنز برجسته شود ؟! 

کمدین این برنامه به رغم حمایت هایی که از او می شود ، در گلستانه نوروز، خود را تکرار کرد و دست پر به این برنامه نیامد و نتوانست حتی یک کاراکتر خلق کند تا لااقل بیننده‏، دلزدگی ها و تردیدهایش از برخی شوخی ها را به پای کاراکتر بنویسید، آقای صادقپور به جز کاراکتر سمیه خانم، علی الظاهر شخصیت واقعی خود را در این قطعات نمایشی بروز می داد.
 
او هر روز با کاراکتر سمیه ( همسر ) با لهجه آن محله خاص به همراه خود واقعی اش ( وحید صادقپور ) به فلان شهر سفر  و در ادامه به خانه خواه خود در آن شهر مراجعه و در آنجا اقامت می کرد و سوغات های آن شهر را به اصرار سمیه خانم می خرید. این کل سناریوی کمدین محبوب این برنامه در این دو هفته بود ‌که فقط اسم شهرها و سوغات ها و خانه خواهها در آن تغییر می کرد.

بده بستانهای کمدین با مجری برنامه هم گاهی جز تمسخر و جلف گویی چیز دیگری نبود و این دو ‏، هرگز نتوانستند مثل رامبد جوان و جناب خان در بده بستانهای خود ‏، گفتم گفت های شیرین و ورود و خروج های ملیحی داشته باشند.  
 
شوخی با میهمانان برنامه گلستانه هم گرچه هماهنگ شده بود اما چون میهمان باید برای میزبان حرمت داشته باشد‏، چه بسا بینندگان بی خبر از هماهنگی های انجام شده، برخی شوخی ها و مطایبه با میهمانان را تحقیر و سبکسری پنداشته باشند مثل اتفاقی که در حضور مریم امیرجلالی میهمان برنامه رخ داد !

مجری برنامه هم با میهمانان و بینندگان گرچه صمیمی بود اما گاه رسمیت حضور و آداب لحن و بیان و زبان بدن را به تبعیت از کمدین برنامه فراموش می کرد. 

به هر حال در قالب کمدی لهجه، نباید کاشانی ها به عنوان شهروندانی نامحترم، جلف و لوده به مخاطبان شبکه سراسری شما معرفی می شدند. 

آخرین قسمت ویژه برنامه گلستانه در روز 13 فروردین پخش شد ، گرچه کمدین برنامه در قسمت دوازدهم این برنامه با ادبیات احمدی نژادی ( خس و شاک ) ، منتقدان و بینندگان متفاوت گلستانه را عده ای قلیل  15 نفری دانست { که نظرشان مهم نیست } اما امیدواریم این دوستان برای ادامه این فعالیت ارزنده از نقد بینندگان که صاحب اصلی برنامه های رادیویی و تلویزیونی هستند هراس نداشته باشند و از آن استقبال کنند ، شاید خیری و نکته ای در آن نهفته باشد.
  
در پایان بار دیگر از زحمات همه عوامل این برنامه سپاسگزاری می کنم و برایشان در این عرصه آرزوی موفقیت می کنم ، 
      
     
       ‏  
    
  
            



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi