یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت
خودروسازی که در جهت افزایش ایمنی سرنشینان طراحی و تولید شده، ایربگ خودرو است.
هنگام برخورد شدید خودرو، کیسه هایی در قسمت جلوی خودرو تعبیه شدهاند که به سرعت
از گاز پر شده و از برخورد سرنشینان به شیشه و قسمت جلویی اتاقک جلوگیری میکنند.
در یک خودرو مجهز به سیستم ایربگ حداقل
ایربگ سمت راننده وجود دارد. همچنین در یک پله بالاتر تقریبا بسیاری از خودرو ها
مجهز به سیستم ایربگ در سمت شاگرد نیز هستند. در مورد خودرو های روز دنیا با توجه
به کارخانه سازنده خودرو تعداد ایربگ ها به ۱۰ یا حتی بالاتر نیز می رسد. به عنوان
مثال این نوع خودرو ها دارای ایربگ های جلو، ایربگ های جانبی برای محافظت از ضربه
ها از اطراف خودرو، ایربگ های ایربگ های سمت پایین برای جلوگیری از صدمه به زانو
ها، ایربگ های محافظ ضربه به گردن و …. هستند.
چگونه می توان فهمید خودرو دارای ایربگ
است؟
در خودرو های ساخت برند های معتبر دنیا
در صورت مجهز بودن به سیستم ایربگ حتما واژه SRS
یا Airbag
روی داشبورد یا ایربگ سمت راننده نوشته می شود.
واژه SRS
برگرفته از عبارت Supplemental Restraint System
است. در واقع اولین سیستم محافظت در مقابل صدمات تصادف کمربند ها هستند و سیستم ایربگ
به عنوان یک سیستم مکمل برای مجموعه کمربند های ایمنی برای جلوگیری از صدمات است.
به طور کلی ایربگ زمانی فعال می شود که
سیستم ایربگ یک شتاب ضربه ای عمدتا منفی را حس کند. این ضربه ها معمولا باید با
زاویه کمتر از ۳۰درجه باشند. به عنوان برخورد یک خودرو با سرعت بالاتر از ۲۰ الی
۳۰ کیلومتر در ساعت با یک مانع ثابت، افتادن خودرو از یک ارتفاع به زمین، افتادن
خوردو در یک ناهمواری با عمق زیاد که باعث ضربه شدید به خودرو شود.
سالم بودن ایربگ در خودروهای کارکرده
در ماه های اخیر که واردات خودرو و
قطعات آن ممنوع شد، مشتریان برای خرید خودروهای دست دوم و کارکرده تمایل بیشتری
نشان دادند و خرید قطعات اورجینال و نو خودرو مانند ایربگ کاهش یافت. اما در این بین
برخی دلالان خودروهایی را می فروشند که ایربگ هایشان عمل نمی کند و همین موضوع
می تواند هنگام تصادف حادثه ساز باشد.
به طور کلی سیستم ایربگ یک بار مصرف
بوده و به عنوان یک قطعه گران نیز شناخته می شود. به همین دلیل برخی مالکان و
دلالان، برای تعویض نکردن ایربگ خودرویی که تصادف داشته، آن را به مراکزی می برند
که برخی قطعات این مجموعه را حذف و برای خاموش کردن چراغ هشدار این سیستم از روی
پشت پنل، تغییراتی در مدارها و سیستم های الکتریکی ایجاد می کنند. زمانی که چراغ
ایربگ خاموش شود، خریدار متوجه این موضوع نخواهد شد.
چگونه می توان به داشتن ایربگ در
خودروهای کارکرده و سالم بودن آن پی برد؟
برای این کار باید از دستگاه مخصوص عیبیاب
و بررسی ایربگ استفاده کرد. در این روش کارشناس مربوطه با بررسی مقدار مقاومت تمام
ایربگ ها در ECU ایربگ، به صحت عملکرد آن
پی می برد. عدد مقاومت ایربگ ها باید مقدار مقاومت تعریف شده کمپانی باشد. همچنین
در برخی خودروها باید پیش کشنده کمربند ایمنی نیز بررسی شود.
در ضمن اگر خودرو مجهز به کیسه ی هوای
سرنشین بود ، محل آن را چک نمایید تا برآمدگی یا فرو رفتگی در آن قسمت وجود نداشته
باشد ، درز های داشبورد باید به درستی روی هم قرار گرفته باشند.
فریب مراکز غیر مجازی که بدون تعویض کیسه ایربگ
به تعمیر ایربگ شما میپردازند را نخورید، چرا که کیسههای هوا قابل تعمیر و
استفاده دوباره نیستند و این مراکز تنها پوسته داشبورد را تعویض میکنند و خودرو
را با ظاهری مورد قبول به شما ارائه میدهند و از عمل مجدد کیسههای ایربگ خبری نیست.
برای مشاهده مقاله "چگونه ایربگ
شاگرد را خاموش کنیم" وارد لینک زیر شوید :