وی افزود: استادی که خود ساخته نباشد تنها میتواند تا حدودی علم را به دانشجو منتقل کند و موضوع اخلاق و تربیت مغفول خواهد ماند، از این رو استاد باید در مسیر خودسازی باشد و هرلحظه خود را محاسبه کند.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: اساتیدی که خودسازی را نادیده بگیرند و به زندگی شخصی خود توجه بیشتری داشته باشند نخواهند توانست در خدمت انقلاب و اهداف انقلاب اسلامی باشد.
وی دومین شاخصه استاد در تراز انقلاب اسلامی را مسأله علمیت دانست و ابراز داشت: دست استاد برای آموزش به دیگران باید پر باشد، از این رو استاد باید همواره به دنبال به روز رسانی علم خود باشد و استادی که جزوههای سالهای گذشته را تدریس کند درتراز انقلاب اسلامی نیست.
دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه با بیان اینکه برخی از اساتید گرفتار بخل علمی شده اند، گفت: استادی توانمند است که دانشجوی او توانمندتر از خودش باشد در غیر این صورت علم درجا خواهد زد.
حجت الاسلام شاه فضل پاسخگو بودن استاد به نیازهای اجتماعی را یکی دیگر از شاخصههای استاد در تراز انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از فعالیتهای علمی دانشگاههای کشور نیازعلمی جامعه را برطرف نمیکند بلکه تنها نیاز شخصی استاد را برای کسب رتبههای علمی برطرف میکند.
به گفته وی امروز استعمار ما را تشویق به افزایش مقالات و ارجاء به مقاله کرده است، اما خودش به دنبال مقالاتی است که درآمد داشته باشد.
دبیر جامعه روحانیت کاشان با بیان اینکه نسبت به احساس مسؤولیت در قبال سایر اساتید غفلت شده است، یادآور شد: برخی اساتید نسبت به تغییر نگرش اساتید به سمت انقلاب احساس مسؤولیت نمیکنند.
حجت الاسلام شاه فضل از دشمن شناسی به عنوان یکی دیگر از شاخصههای استاد در تراز انقلاب اسلامی نام برد و ادامه داد: یک نگاه استاد باید به خود و نگاه دیگر او به دشمن باشد و از هر عملی که سبب خوشحالی دشمن میشود پرهیز کند.
وی در ادامه به روز بودن استاد با امکانات ارتباط جمعی را یکی دیگر از شاخصههای استاد در تراز انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: استاد در موضوعات ارتباط جمعی نباید ازدانشجو عقب ترباشد، بلکه باید به تمام نرم افزارهای ارتباط جمعی برای استفاده علمی و اخلاقی آشنا باشد.