از اواخر هفته گذشته و روزهای اخیر کاشان در وضعیت خوبی به لحاظ هوای سالم به سر نمی برد و آلودگی هوا شهرستان را به نفس تنگی دچار کرده و نفس ها را به شماره انداخته است.
اگر تدبیری برای بهبود قطعی نه مقطعی برای منابع آلاینده ها در کاشان انجام نشود سلامت مردم در سال های نه چندان دور با خطر جدی روبرو خواهد شد.
یکی از راهکارهای مقطعی بهبود آلودگی هوا در همه شهرهای کشور تعطیلی مدارس و دانشگاه ها است، هرچند این تدبیر مقطعی می تواند تا حدودی به کاهش آلودگی هوا کمک کند، اما در دراز مدت جوابگو نیست و بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بار دیگر آش و کاسه همان آش و کاسه خواهد بود.
راهکار بعدی کاهش آلودگی هوا پایش کارخانجات صنعتی و خودروهای فرسوده و از رده خارج است که پایش کارخانجات را محیط زیست و پایش خودرو ها بر عهده راهنمایی و رانندگی است که باید دید این دو نهاد تا چه اندازه به مسؤولیتی که بر عهده دارند اهتمام داشته و دارند.
بدون استثنا اکثریت مراکز تولیدی و مراکز صنعتی کاشان برای سرویس دهی کارگران خود از مینی بوس های فرسوده ای که سن آنها بیش از دو برابر سن رانندگان آنها است و به بیش از نیم قرن می رسد استفاده می کنند و هیچ نظارتی هم بر آنها وجود ندارد.
ساعات اولیه روزهای کاری 5 تا 7 صبح هنگام تعویض شیفت کارخانجات، آلودگی هوا ناشی از بوی خفه کننده اگزوز مینی بوس های سرویس کارگران کارخانجات که در همه خیابانهای شهر در حال تردد هستند و به عبارتی شهر، مینی بوسی می شود تنفس عادی را به شدت مختل می کند و این سریال تکراری مینی بوس ها در ساعت 13 تا 15 بعداز ظهر و 21 تا 23 شب همان روز هنگام تعویض شیفت های بعدی کارخانجات بار دیگر تکرار و هوای کاشان را تا مرز خفگی پیش می برد.
بیایید یک بار برای همیشه به جای مدرسه و دانشگاه تعطیل کردن و لطمه زدن به درس دانش آموزان که بیشترین تعطیلی را دارند، تکلیف مینی بوس های فرسوده را که نفس شهر را به شماره انداخته است معلوم کنید و در ادامه نیز به دنبال رفع آلاینده های دیگر شهرستان باشید تا باز هم مجبور نباشیم از دیوار کوتاه مدارس بالا برویم، اما مقصر اصلی آلودگی هوای کاشان، همچنان آزادانه هوای شهر را آلوده کند.
آقایان مسؤول؛ تأثیرگذاری مینی بوس های فرسوده در آلودگی هوای کاشان را جدی بگیرید، 425 دستگاه مینی بوس در شهرستان فعالیت دارند که اکثریت آنها مینی بوس های بنز با میانگین سن نیم قرن به بالا است.
|