به گزارش پورتال خبري كاشان سيد مهدي ناظم رضوي عضو شوراي شهركاشان در يكصد و ششمين جلسه شورای اسلامی شهر كاشان با دستور کار استیضاح شهردار كاشان برگزار شد، گفت: طرح زير گذر مدخل شهر هيچ توجيهي ندارد و تنها يك طرح سياسي است تا آقايان خودشان را مطرح كنند.
وي افزود: در حالي طرح زير گذر مدخل شهر با هدف كاهش ترافيك و هزينه سنگين را كليد زدند كه دهها پروژه ترافيكي سنگين نيمه كاره را داريم كه رها شده است كه اگر عملياتي شود همه مشكلات ترافيكي از جمله ترافيك مدخل شهر را حل مي كند.
ناظم رضوي ادامه داد: آقايان با اجراي طرح زير گذر مدخل شهر براي شهر دلسوزي نكردند بلكه مي خواهند با اجراي اين طرح خودشان را مطرح كنند.
به گفته وي، طرح زير گذر مدخل شهر امروزه در كليدور جهاني منسوخ شده است.
عضو شوراي شهر كاشان گفت: پروژه زير گذر مدخل شهر كه در انتهاي آن دانشگاه و بيمارستان، كارخانجات هستند خودروها نمي توانند با سرعت عبور كنند و ترافيك بخش ديگري را سنگين تر كنند.
به گفته وي، پروژه زير گذر مدخل شهر توجيه فني ندارد چرا كه براي هر پروژه اي مدت ها بحث مطالعاتي مي طلبد كه يكي از مباحث مطالعاتي آن مهندسي ارزش است در حاليكه طرح زير گذر مدخل شهر هيچ ارزشي ندارد و سبب ترافيك و آلودگي محيط زيست و ناامني بلوار راوند است.
ناظم رضوي گفت: قرار بود در محدود بلوار راوند مياديني پيش بيني شود تا از افزايش سرعت گرفته شود ، در حاليكه كمربندي شهر را ناديده گرفته اند و براي ماشين هاي عبوري از كاشان پروژه زيرگذر مدخل شهر را با هزينه كلان اجرا مي كنند.
وي افزود: تمامي كارشناسان ترافيكي معتقد هستند ترافيك شهر بايد به خارج از شهر هدايت شود و سفرهاي داخلي درون شهري به پيرامون شهر منتقل شود.
عضو شوراي شهر كاشان گفت: شنيده مي شود قرار داد يك طرفه اي براي طرح زير گذر با قرارگاه خاتم الانبيا با تعديل شاخص مبناي تعديل سال 96 بسته شده است و قرار داد در سال 98 با تعديل سال 96 كه در اين دو قرار داد هم براي اصفهان و هم پيمانكار هز ينه مي شود و اين قرار دادي است كه بارها از شهردار درخواست شده است اما تحويل نداده است.
ناظم رضوي گفت: شهردار ابتدا هزينه پروژه را 70 ميليارد تومان اعلام كرد در ادامه اعلام كرد 100 ميليارد تومان نياز دارد و امروز شنيده شده در قرار داد بدون تعديل به 170 ميليارد تومان افزايش يافته است.
به گفته وي پروژه زير گذر مدخل شهر بالغ بر 400 ميليارد تومان براي مردم كاشان هزينه در بر دارد و اينها به دنبال اين هستند كه پروژه را زخمي كنند و اعلام كنند از پس آن برنمي آيند.
ناظم رضوي گفت: كساني كه مدعي اجراي طرح زير گذر مدخل شهر هستند اين كاره نيستند و هنوز نتوانسته اند يك خانه براي خود بسازند چگونه مي خواهند پروژه 400 ميلياردي زير گذر را اجرا كنند.
عضو شوراي شهر كاشان گفت: براساس آئين نامه مالي، شوراي شهر و شهردار اختيارات محدود مالي دارند و تصميم گيري نهايي مالي پروژه با وزارت كشور است كه ديده نشده است در حاليكه وزارت كشور و هيات دولت نظر نهايي را بدهند.
وي ادامه داد: اينها با شركت هاي تأسيساتي كاشان قرار داد تركمنچاي بسته اند و شهردار با التماس و خواهش از شركت هاي تأسيساتي آب و گاز و مخابرات خواسته تا تأسيسات خود را براي اجراي پروژه جابجا كنند و آنها هم از فرصت استفاده كرده و هر چه خواسته و بدهي به شهرداري داشتهاند چندين برابر آن از شهرداري مطالبه كرده اند.
ناظم رضوي افزود: در دوره اي كهمن شهردار كاشان بودم هر كدام از شركت هاي تأسيساتي قبل از اينكه كلنگ خود را به زمين بزنند ابتدا هزينه آسفالت را از آنها دريافت مي كردم بعد اجازه ميدادم كلنگ كار زده شد، اما امروز شهردار كاشان براي گرفتن موافقت شركت هاي تأسيساتي همه مطالبات شهرداري را آن هم چندين برابر به سازمان هاي تأسيساتي مب بخشد.
وي افزود: در حالي امروز بحث نقدي و تهاتري پروژه را شهردار و همفكران او مطرح مي كنند كه در بحث تهاتر هيچگونه ملكي را شهرداري ندارد كه بخواهد تهاتر كند، شهردار ميتواند ملك را خارج از مناقصه واگذار كند اما نمي تواند مزايده را ترك كند و شهردار بايد زمين را به مزايده بگذارد آن هم نه اينكه مزايده صوري باشد.
عضو شوراي شهر گفت: شهردار براساس قانون ماده 96 قانون شهرداري ها و تبصره هاي ذيل آن نمي تواند پارك را كه از مردم است واگذار كند و سرويس هاي بهداشتي را تخريب و 1400 درخت را قطع كند آن هم بدون قرار داد و بدون برنامه و مجوز زمانبندي براي پروژه آبنماي مدخل را تخريب كند.
وي ادامه داد: متأسفانه آبنماي مدخل شهر نماد شهرستان كاشان بود را تخريب كردند در حاليكه شهردار بدون اجازه شوراي شهر نمي تواند پروژه اي را آغاز كند.
به گفته وي، براي اجراي هر طرحي بايد با طرح هاي بالا دستي از جمله طرح جامع و طرح تفصيلي همخواني داشته باشد در حاليكه طرح زير گذر مدخل شهر با هيچكدام از اين طرح ها تطبيق ندارد و در طرح بالا دستي آن اصلاح هندسي ميدان ديده شده است.
ناظم رضوي گفت: در طرح جامع ميدان مدخل شهر، پل روگذر از معمار با پل هوايي تا ايثارگران و از طرف ديگر از ميدان شهيد زجاجي با يك خروجي تا روبروي ترمينال مسافربري به كنار گذر متصل شود كه در اين طرح ميدان مدخل شهر دست نخورده باقي مي ماند تا تبديل به پياده راه شود و مردم كاشان با پارك هاي حاشيه آن تفريح كنند اما اين طرح را انجام ندادند به دنبال طرحي رفتند كه توي چشم مردم باشد.
وي ادامه داد: همه بودجه شهر را مي خواهند هزينه طرح زير گذر مدخل شهر كنند و هيچ جاي ديگر شهر كاري انجام نشود تا اين طرح توي چشم باشد و بگويند ما هم كاري را انجام داده ايم در حاليكه توان انجام آن را ندارند.
عضو شوراي شهر كاشان گفت: بارها به شهردار گفتم ساختمان فعلي شهرداري در شان شهرداري كاشان نيست و تلاش كن ساحتمان جديد شهرداري با 8 هزار متر زيربنا كه با بهترين معماري كه نماد كاشان و در مراحل پاياني است به بهره برداري برساند اما توجهي نكرده است.
ناظم رضوي گفت: كار به جايي رسيده كه يك تازه به دوران رسيده مدعي شده بلوار صنعت و بلوار امام خامنه اي و كنار گذر نمي تواند مشكل ترافيك را حل كند.
به گفته وي، شواهدي در دست است كه براي توجيه كردن طرح زير گذر مدخل شهر ترافيك مصنوعي در بلوار شهيد خادمي ومدخل شهر به وجود مي آورند تا ذهن مردم را براي اجراي طرح زير گذر مدخل شهر آماده كنند.
وي افزود: با چه هزينه اي مي خواهند طرح زير گذر را كه با پايين رفتن مسير كسبه را به دليل كاهش سرقفلي مغازه ها معترض خواهد كرد طرح را اجرا كنند.
به گفته وي، هزينه اي كه قرار است براي طرح زير گذر مدخل شهر و كاهش ترافيك هزينه شود اگر براي حمل و نقل عمومي و قطار برقي هزينه شود كاهش ترافيك را در همه مسيرها به ويژه مسيرهاي گردشگري و پر ترافيك شهر را به همراه خواهد داشت.
عضو شوراي شهر كاشان يادآور شد: اجراي طرح هاي سنگين نيازمند داشتن مجوزهاي پدافند غير عامل است تا اگر سيل وارد زير گذر شد تميهدات لازم را داشته باشد تا به سرنوشت مترو تهران دچار نشود كه با ورود سيل به داخل مترو بيش از 6 ماه كار و تلاش و هزينه شد تا مجدد قابل استفاده شد.
به گفته وي، براي اجراي طرح زيرگذر مدخل شهر و قطع درختان مجوز محيط زيست دريافت نشده است و برنامه اي براي قطع درختان و احياي آن نداشتند و شهردار به دورغ اعلام كرد درختان به محل ديگر انتقال و احيا و شكوفه داده است.
ناظم رضوي گفت: وقتي سوال مي شود با اجراي طرح زير گذر مدخل كه كوهي از خاك بايد برداشته شود خاكها به كجا منتقل شود، آقاي وكيل در پاسخ مي گويد، مي خواهيم كوه مصنوعي و نمايشي درست مي كنيم آنهم هزينه اي ديگر براي ايجاد كوه در شهري كه اطرافش را كوه فرا گرفته است.
به گفته وي، با اجراي طرح زير گذر مدخل نه تنها ترافيك كاهش نخواهد يافت بلكه ترافيك را سنگين تر ، حيط زيست را آلوده تر و سرعت را در بلوار راوند افزايش خواهد داد.
|