به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر سوره ابراهیم، گفت: آیه ۳۵ به بعد این سوره بخشهایی از زندگی حضرت ابراهیم را بیان کرده است.
وی افزود: حضرت ابراهیم دو همسر داشت یکی کنیز و دیگری آزاد بود و از این دو همسر فرزندی نداشت، اما خداوند بعد از مدتی به همسر کنیز حضرت ابراهیم فرزندی به نام اسماعیل داد و بعداز مدتی به همسر دیگر حضرت ابراهیم نیز فرزندی به نام اسحاق داد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: یکی از مأموریتهای حضرت ابراهیم در زمان کودکی حضرت اسماعیل که هنوز اسحاق متولد نشده بود این بود که همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را از شامات به سرزمین مکه بیاورد و برگردد و یکی از امتحاناتی که حضرت ابراهیم داد همین امتحان بود.
وی افزود: حضرت ابراهیم هنگام برگشت دعا کرد و نخستین دعای حضرت این بودکه، ‹‹وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا الْبَلَدَ آمِنًا›› سرزمین مکه را ایمن کند و هر انسان مومنی در این سرزمین است روزی او زیاد شود.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند میفرماید من روزی آنها زیاد میکنم، اما شرطی که گفتی فقط روزی مومنین را زیاد کنم انجام نمیدهم و حتی روزی کفار در مکه را هم زیاد میکنم، اما عذاب آنها در قیامت محفوظ است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان به ایمن بودن و نبودن سرزمین مکه اشاره کرد وگفت: در يك دوره تعدادی به مکه حمله کردند و حتی کعبه را آتش زدند و با خاک یکسان کردند و یا سیلاب سبب خسارتهایی به خانه خدا شد و اینگونه نبود که مکه ایمن باشد و دعای حضرت ابراهیم برای ایمن بودن مکه برای این بود که خداوند دستور داده بود مکه امن باشد و جنگ و درگیری در مکه نباشد.
وی افزود: دومین دعاي حضرت اراهيم این بود كه، ‹‹ وَاجْنُبْنِی وَبَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ›› من و فرزندان من را از عبادت بتها دور کند، نکته جالب در این دعا این است که حضرت ابراهیم ابتدا برای خودش و بعد فرزندان خود دعا کرد که بیانگر این است که حضرت ابراهیم هم در معرض خطر عبادت بت است.
وی افزود: در آیه ۳۶ سوره ابراهیم میفرماید، ‹‹رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ›› بتها جمعیت زیادی را گمراه کردند در حالیکه بت نمیتواند انسان را گمراه کند و بت فاعل گمراه کننده نیست بلکه این انسانها هستند که به واسطه بت گمراه میشوند، بنابراین بتها در گمراه کردن انسان بی گناه هستند.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در آیه ۳۷ سوره ابراهیم میفرماید، ‹‹رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ›› من با توکل به تو ذریه خود را در سرزمینی گذاشتم که آب و آبادانی نیست، اما خوشحال هستم که اینجا خانه تو است و هدف من‹‹ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ›› این بود که اینجا نماز اقامه شود.
وی افزود: دعای دیگر حضرت ابراهیم این بود که خدا، ‹‹فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ›› قلوب مردم را متوجه کعبه کند، بنابراین بخش زیادی از محبوبیت انسان خدا دادی است و برخی برای کسب محبوبیت در همه مراسم های شهرستان شرکت میکنند هزینه هم میکنند تا دیده شوند و به آنها توجه شود و محبوبیتی را کسب کنند.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: این آیه و برخی از آیات دیگر بر این دلالت دارد که محبوبیت خدایی است و خدا باید قلوب مردم را متوجه انسان کند كه اگر اينگونه باشد ارزشمند است در غیر این صورت حضور در هر برنامهای برای دیده شدن و جلب توجه مردم وگدایی محبت از دیگران شرک است.
وی افزود: امام خمینی (ره) هنگام عبور از خیابان اگر شخصی او را همراهی میکرد بلافاصله توقف میکرد، این در حالی است که برخی تعدادی را اجیر میکنند تا او را همراهی و مشایعت کنند.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امام خمینی (ره) در نجف اشرف که بود اجازه نمیداد در مجالس نامی از او برده شود و یا از او تجلیل شود و برای همین بود که خداوند محبت و دوستی او در قلوب همه ملت ایران و حتی قلوب مردم جهان جای داده بود و این محبوبیت خدایی است که خداوند کاری میکند که قلوب همه مردم متوجه انسان شود.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: امام خمینی (ره) درکتاب چهل حدیث خود میفرماید، هرنوع کاری برای غیر خدا و برای جلب توجه مردم و کسب دوستی مردم و گدایی محبت مردم پسندیده نیست.