صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 8 بهمن 1397 - 34 : 19

نویسنده : حرمت السادات متولي

کد خبر : 22023

5576 بازدید


  بمناسبت سالگرد رحلت محمد فراهتي؛
استاد فراهتی عمر خود را وقف تبلیغ و مبارزه کرد

*اختصاصي پورتال خبري كاشان/ استاد محمد فراهتی(ره) عالم فرزانه و ادیب، عارف وارسته، مفسر قرآن، فرهیخته قرآنی،مبلغ دینی، مبارزی انقلابی و از خاندان علم و فضیلت و اصالت و جلالت است که ....


 
دارالمومنین کاشان، همواره در همه زمان ها بویژه دوران انقلاب اسلامی با ظهور و بروز شخصیت های فرهیخته علمی، ادبی، فقهی ، هنری، فرهنگی و مبارزاتی در عرصه انقلاب و سال های دوران دفاع مقدی نقش تاثیر گذاری در سطح ملی داشته و دارد که مایه مباهات و افتخار تمام کشور است.

استاد محمد فراهتي(ره)،  ستاره پرفروغ آسمان علم و ادب و اخلاق و قرآن و شخصیت مبارز انقلابی یکی از این اعاظم حوزه دینی و مبارزاتی است که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به مناسبت 8 بهمن ماه چهلمین  سالگرد رحلت این ادیب فرزانه و مبارز انقلابی و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گوشه های از زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وی را بیشتر به مخاطبان و علاقه مندان محترم این خبرگزاری بشناساند.

استاد محمد فراهتي(ره)، در دوران خفقان و استبداد رضاخانی که امکان برگزاری جلسات تفسیر و مراسم تبلیغات دینی و مذهبی نبوده و به طور کلی ممنوع بوده است با شهامت و شجاعت و درایت این جلسات را در آن سال ها (1317 تا 1320 ه. ش) برگزار کرد.

این استاد اخلاق ، مفسر قرآن و مبارز انقلابی جلسات خود را  با تربیت و پرورش صدها شاگرد در این حوزه ادامه می دهد تا جاییکه دستگاه وقت او را بازخواست و تهدید به تعطیلی و توقف جلسات می کند اما وی بدون هیچ گونه واهمه و هراسی پیوسته  به مدت 30  سال تبلیغات دینی و مبارزات انقلابی خود را در قالب جلسات قرآنی و ادعیه در مسجد آقابزرگ کاشان ادامه می دهد بطوریکه هنوز جلسه دعای کمیل و ندبه وی در شبهای جمعه و عصر جمعه در این مسجد برگزار می شود.

این استاد اخلاق و قرآن بیش از صدها جوان انقلابی و سازنده را در محضر قرآن و اهل بیت (ع)،  کلاس اخلاق و فرهنگ دینی تربیت کرد گفت: جمعی از این شاگردان از شهدای جنگ تحمیلی هستند و شماری از آنها نیز هم اکنون از چهره های تاثیرگذار فقه و شریعت، علم و ادب، دیانت و آموزش و پرورش هستند.

*استاد فراهتی از خاندان نراقی است
دکتر عباسعلی فراهتی، یکی از یادگاران مرحوم استاد فراهتی(ره) به مناسبت چهلمین سالگرد وفات این استاد معظم و مبارز انقلابی و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پورتال خبری کاشان، گفت: خاندان مرحوم  استاد محمد فراهتی از نسب پدری و مادری تا دو قرن ونیم پیش از خاندان علم و فضیلت و اصالت و جلالت بوده اند.

وی با اشاره به اینکه داماد مرحوم محمد فراهتی(ره)  آیت الله غروی کاشانی(ره)  است گفت: نیای والای ایشان مرجع بزرگ دینی و عالم ربانی و فقیه صمدانی مرحوم آیت الله العظمی حاج ملا احمد نطنزی کاشانی(م.۱۲۵۷ه.ق) از اعاظم فقهای شیعه درنیمه دوم سده سیزده هجری داماد علامه بزرگ آیه الله العظمی حاج ملا احمد نراقی (ره)صاحب مستند الشیعه و معراج السعاده و دیگر تصانیف و آثار ارزنده است.

به گفته وی، پدر بزرگوار استاد فراهتی عالم جلیل القدر حضرت آيت الله حاج میرزا عبدالعلی صدرالعلماء کاشانی (م.۱۳۰۴ه.ش) نوه ملااحمد نراقی (ره) و یکی از علمای بزرگ کاشان در عصرخویش و از پیشگامان جهاد، مبارزه برضد استعمار انگلیس و از همرزمان مجاهد بزرگ آیه الله العظمی حاج شیخ فضل الله نوری(ره) و از مبارزان سرسخت با اشرار کاشان از جمله نایب حسین کاشی بوده است.
این استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: نسب استاد محمد فراهتی از طرف جد مادری هم به فقیه بزرگ، ریاضیدان، ادیب و عارف سترگ علامه میرزا ابوتراب نطنزی کاشانی (رحمه الله علیه)(م.۱۲۶۲ ه.ق) صاحب تصانیف کثیره درعلوم مختلف اسلامی که درجامعیت علوم عقلی و نقلی نادره ی دوران و فرزانه زمان بوده می رسد.

فراهتي، اظهارداشت: مرحوم فراهتی پس از سپری کردن دوران طفولیت، به تحصیل علوم، معارف اسلامی، کسب خصایص نفسانی و فضایل اخلاقی در محضر عالمان بزرگ عصرخویش چون مرحوم استاد فقید بزرگوار و ادیب نامی علامه آیت الله العظمی آقا سید محمد علوی بروجردی(رحمه الله علیه )، عالم ربانی و استاد بزرگ اخلاق مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مهدی نجفی(قدس ا...نفسه الزکیه)، مرحوم آیت الله حاج میرزا احمد مشکوه(رحمه الله علیه) که ازعباد و زهاد و ابرار و از نوادر اتقیا زمان بود و فقیه گرانقدر مرحوم سید احمد مصطفوی(ره) بهره مند وسیراب  شد.

*جلسات دینی استاد هنوز در مسد آقابزرگ کاشان برگزار می شود
وی با اشاره به اینکه مرحوم فراهتی به مدت 30 سال جلسه دعای ندبه و سمات مسجد آقابزرگ کاشان که آیت الله شیخ مهدی نجفی کاشانی (ره) موسس آن بود اداره کرد افزود:پس از این عالم ربانی فرزندش شیخ علی آقا نجفی کاشانی (ره) مفسر بزرگ قرآن در کنار استاد فراهتی این جلسه را هدایت کردند و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون نیز این جلسه همچنان با حضور عاشقان اهل بیت(ع) و منتظران مهدی(عج)و برپایی دعای کمیل، ندبه و سمات در طول سال استمرار دارد.

به‌ گفته وی، قرائت دعای سمات و جلسه تفسیر قرآن استاد فراهتی در مسجد آقابزرگ تنها مراسم توسل به ساحت قدسی صاحب العصر و الزمان مهدی موعود(ع) است که در قالب قرائت دعای ندبه و سمات در ساعات پایانی عصر روزهای جمعه در این مسجد برگزار می شود.

*برگزاری 30 سال جلسات قرآن و  ادعیه در مسجد آقا بزرگ كاشان
این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، اظهارداشت: استاد فراهتی درسال های سیاه و خفقان و استبداد با ایمانی خلاء ناپذیر و بی هیچ هراسی مردم را ارشاد و هدایت و با تشكیل جلسات قرآن بیش از 30 سال در مسجد آقا بزرگ كاشان شاگردان بسیاری را تربیت كرد به طوریکه هنوز جلسات تفسیر و قرائت قران وی در این مسجد برقرار است.

فراهتی با تاکید بر حالات عرفانی و معنوی عارف وارسته و  عالم فرزانه محمد فراهتی(ره) افزود: طی الارض،قدرت کشف و شهود غیبی و احاطه بر عوالم باطنی از دیگر ویژگیهای والا همت شخصیت مرحوم فراهتی است که از طریق تطهیر جسم و روح ،صفای باطن،جلای دل و عدم توجه به زخارف دنیوی پیدا کرده و قادر بود با چشم برزخی در حالاتی خاص در بیداری کامل نه در خواب و رویا به کشف و شهود بسیاری از حقایق قبل از وقوع آنها و زودتر از دیگران مطلع شود.

* تسلط کامل بر رموز قرآنی و ختم کامل قران در هر ماه
وی، با بیان یکی از این مکاشفه هایی که استاد با چشم برزخی و در حال نماز شب به آن دست پیدا کرده بود، گفت: تلاوتهای نوری که همراه با گریه داشته ،ناله ها و مناجات های شبانه ،انجام مستحبات ، دائم الذکر بودن ،ختم کامل قران در هر ماه و تعداد ۵ تا ۶ ختم کامل قرآن در ایام مبارک ماه رمضان از ویژگیهای اخلاقی و برجسته این سالک رهرو الی الله بوده که وی را از دیگر معاصرانش متمایز کرده بود.

به گفته وی،تسلط و احاطه کامل این قرآن پژوه عالم بر رموز قرآنی و محفوظات وی از جمله تمام ادعیه ،تعقیبات و معارفی که در کتابهای معتبر ادعیه روایت شده نیز خصیصه دیگری است که بر وجود پاک او نقش بسته بود و زبان تعجب و تحسین همگان را برانگیخته بود به طوری که آیت اله غروی (ره) در مورد ایشان گفته" من تا کنون در حوزه های نجف و ایران کسی را که به اندازه وی احاطه کامل بر حفظ ادعیه داشته با شد ندیده ام.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی، افزود:معظم له تا واپسین روزهای حیات پربارخویش در پرتو تعالیم حیات بخش قرآن و عترت با اکسیر کلام ربوبی زنگار را از روح و جان شیفتگان حقیقت می زدود و با شراب طهورمعنوی تشنه کامان وصال را سیراب می نمود و با سخنان گهربارخویش با دلی سوزان آتش خوف الهی را در دل پرهیزگاران بر می انگیخت و اشک شوق و حسرت را ازدیدگانشان جاری می ساخت و درحقیقت شبها وروزهای جمعه مسجد اقابزرگ کاشان واعظی متعظ و سراپا گوش سخنان عالمی عامل وعارفی کامل بود که سخنانش ازدل برمی امد و بردل می نشست.

ارادت ویژه به امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)
فراهتی عبودیت وبندگی، تقید خاص به نماز اول وقت و جماعت، سحرخیزی، تهجد، نیایش های نیمه شب و مداومت بر نوافل، اشتغال به تعقیبات و اذکار و اوراد بعد از نمازصبح تا طلوع آفتاب، انس با قرآن و دعا و نیایش، تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم و  بیش از پنج جزء در ایام ماه مبارک رمضان، حفظ بیشتر ادعیه و  عشق و ارادت شدید به حضرات معصومین (علیهم السلام) از خاندان رسالت و امامت به ویژه به مولای متقیان امیرالمومنین(ع) را تعدادی از صفات شایسته وسجایای اخلاقی استاد برشمرد.

وی افزود: زهد و بی اعتنایی به دنیا و ساده زیستی، تعظیم شعائر مذهبی، تبسم و روی گشاده، عیادت از بیماران، رسیدگی به حال محرومان و مستمندان، عطوفت ومهربانی با برادران دینی و اهتمام در رفع مشکلات و نیازمندی های آنها و  طبعی روان و ذوقی سرشار در سرودن اشعار فراوان در مدایح و مراثی پیشوایان معصوم(علیهم السلام) از دیگر شاخصعه های  بارز استاد محمد فراهتی(ره) بود.

به گفته وی، استاد اخلاق و  قرآن محمد فراهتی(ره) هر سال در سالروز میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) با گروهی از مومنین به طور رسمی با اهدای هدایایی ازتمام بیماران بیمارستان های کاشان عیادت و ملاقات می کرد و آنها را مورد دلجویی و  تفقد خود قرار می داد.

سرانجام این ستاره  فروازان آسمان علم و ادب کاشان پس از تربیت تعداد زیادی از شاگردانی شایسته در طول عمر پربارش در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۸ هجری شمسی افول کرد و روح بلند او به ملکوت اعلی و جوار رحمت حق تعالی به پرواز درآمد.
 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi