صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

چهار‌شنبه 7 آذر 1397 - 55 : 17

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 21701

9477 بازدید


  مردم فراموش نخواهند کرد ... !

تحلیلی درباره پیامدهای تعطیلی فرودگاه کاشان


 
ساخت فرودگاه کاشان در اواسط دهه 1350 آغاز شد و در سال 1358 عملیات خاکی باند آن به اتمام رسید اما در دوران جنگ تحمیلی و به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی دشمنان خارجی ، داخل این باند شیار زده و  اجسام خارجی در آن قرار داده شد.
در سال 1373 با همت والای حضرت آیت الله یثربی (ره) امام جمعه فقید کاشان و همکاری سایر مسئولان ، باند فرودگاه کاشان دوباره بازسازي و ساختمان های لازم احداث شد و پس از آن هواپیمای حامل رئيس جمهوري وقت در 13 خرداد 1374 در این فرودگاه به زمين نشست و اين فرودگاه به بهره برداری رسيد اما به مدت دو دهه هیچ هواپیمای مسافربری در این فرودگاه فرود نیامد تا اینکه در سال 1392 ، هیات امنای فرودگاه کاشان تحت زعامت آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان تشکیل شد و فرماندهی هوا فضای سپاه بر اساس امریه مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا ، موافقت خود را با بهره برداری غیرنظامی  فرودگاه کاشان اعلام کرد.
در همین ابتدا باید تاکید کرد امریۀ مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در صدور جواز بهره بردای غیرنظامی از فرودگاه کاشان با توجه به خصلت قانونگرایی معظم له ، گواه بر صحت و قانونی بودن فعالیت های انجام شده برای فرودگاه کاشان از گذشته تاکنون بوده است.  

در سال 1392 با تلاش هیات امنای فرودگاه و تمام مسئولان محلی و کشوری، مقدمات بهره برداری مسافری از فرودگاه کاشان - به عنوان فرودگاه مستقل (غیراقماری) زیر نظر مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری و سازمانهای وابسته - آغاز شد و برابر ضوابط و نقشه های اين سازمان ، وسایل و تجهیزات ایمنی و فنی خریداری و به موازات آن ساختمان های متناسب احداث و تدارک دیده  شد.
شهرداری کاشان هم برای بهره برداری از این فرودگاه به احداث سالن موقت - پارکینگ - فضای سبز - روشنایی - تعریض و تطویل باند و ... مبادرت کرد.   
خرید رادار و دستگاههای ناوبری ، برنامه ریزی برای برگزاری مانورهای دوره ای و دوره های آموزش تکمیلی ،  تجهیز باند فرودگاه برای عملیات شبانه ، بررسی طرح های پروازی و ارزیابی سامانه های کمک ناوبری فرودگاه با هواپیمای تخصصی فلایت چک و عقد قرارداد مشارکتی با وزارت نفت جهت سوخت گیری زمینی از دیگر مقدمات راه اندازي فرودگاه کاشان بود .      
همچنین سازمانهای اداری، امنیتی، انتظامی و نظامی مربوط برای فرودگاه کاشان ساختار سازمانی تدوين و  فرماندهان و مسئولان مربوط را معرفي کردند .
با تکمیل ابنیه مورد نياز و نصب تجهیزات، سازمان هواپيمايي کشور مجوزهای لازم ایمنی و هوانوردی را براي فرودگاه کاشان صادر کرد و کد یاتا و همچنین کد ایکائو نیز براي این فرودگاه صادر و نام و مشخصات فرودگاه کاشان در کتاب AIP (اطلس فرودگاه های دنیا) نیز ثبت تا اینکه در  ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۵  بخش مسافری فرودگاه کاشان با پرواز مشهد به ‌طور رسمی افتتاح شد.

در دوره قبلی مدیریت شهری، شهرداری با اعمال مدیریت فعال بر چارترکنندگان از جمله کنترل قیمت تمام شده پرواز ، اقدام به برقراری پروازهای منظم چارتری می کرد و به منظور پشتیبانی و ارتقا و ایجاد تنوع محصول و جذب مسافر و در نهایت افزایش سوددهی، جلسات مشترک هفتگي با حضور اعضاي هیات امنا، مسئولان شهر و نماینده شهرداری و همچنین آژانسهای مسافرتی منطقه تشکیل می داد که این اقدامات به تعیین مقصدهای جدید و ارتقاي رتبه فرودگاه کاشان به 16 در بین تمام فرودگاه های کشور در جابجایی مسافر با تکمیل 97% از صندلی هاي هر پرواز منجر شد.

اما در دوره اخیرِ مدیریت شهری    
1- حذف سیستم چارتری 
2- غيبت  نماینده شهرداری در جلسات هفتگی فرودگاه  
3-  پیگیری نکردن طرح دعواي فرودگاه براي اخذ مطالباتش از یک شرکت هوا‍پیمایی    
4- امتناع از پرداخت هزینه خرید تجهیزات ایمنی از قبیل رادار و ... و پرداخت بستانکاری اشخاص از جمله کاپیتان معاون فنی 
5-  عدول از ضوابط سازمان هواپیمایی کشوری در عزل و نصب اشخاص و  تعدیل نیرو در فرودگاه کاشان  
6-  بيان مواضع شتابزده و خارج از صلاحیت تخصصی 
منجر به ایجاد حس ناامنی و تردید سرمایه گذاران اعم از چارترکنندگان و داوطلب خرید هواپیما و تخدیش جايگاه فرودگاه کاشان نزد تشکیلات و نهادهای بالادستی شد و علاوه بر خسارت جدی به بیت المال به نگرش توسعه پایدار و دراز مدت منطقه کاشان آسیب زد .

فرودگاه یکی از شاخصه های توسعه برای یک منطقه محسوب می شود ، پس از پیروزی انقلاب و ضرورت توسعه زیربنایی در کشور ، احداث فرودگاه به عنوان یکی از راه‌های توسعه بخش حمل و نقل اهمیت پیدا کرد و  به همین علت ساخت فرودگاه‌ها و نقش آن در توسعه اقتصادی استان‌ها و شهرستانها مورد توجه قرار گرفت.
در زمان حاضر به استثنای مراکز استانها ، جزایر و فرودگاههای اختصاصی و چند منظوره در بعضی از مناطق کشور ؛ برنامه ریزان دوراندیش در شهرهایی همچون  بم - بهبهان - داراب -  فسا - جهرم - جیرفت - کلاله - خوی - لامرد - لارستان - ماکو - مراغه - پارس آباد - رفسنجان - سبزوار - سرخس - سروستان - شاهرود - سیرجان - طبس - زابل - ایرانشهر و  دزفول ؛ موفق به دایر کردن فرودگاه شده اند و  شهرهای دیگری همچون  بروجرد - میانه - آمل - گناباد - سقز - تربت حیدریه - فردوس و آباده ، پیگیر احداث فرودگاه هستند.

1)-  در  مقایسه معیارها و ویژگی های منطقه ای کاشان و سایر شهرهای دارای فرودگاهِ فعال یا متقاضی آن در می یابیم ، شهرستان کاشان از هر لحاظ بیش از سایر مناطق ، واجد امتیازات لازم و قانونی برای بهره برداری از فرودگاه است ؛ کاشان به لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی ،  جایگاه صنعتی و بازرگانی اش ، و تحصیل هزاران دانشجو غیربومی در این شهر جایگاه ممتازی در کشور دارد.     
بر همین اساس مسوولان وقت ، مسافربری کردن فرودگاه کاشان را لازم و بدیهی تشخیص دادند و  با همت و مساعی فراوان خود برای تحقق این ایده مهم تلاش کردند و امروز این فرودگاه با تمام تجهیزات و امکاناتش به عنوان اموال عمومی به امانت در دست مدیران  کنونی است .  
بنابر اين هرگونه تصمیم یا غفلتی که به تضعیف یا از هم پاشيدگي فرودگاه کاشان شود به یقین در حافظه تاریخی مردم این منطقه خواهد ماند.  
حتی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان عالی ترین مرجع تخصصی در 19 ارديبهشت 1396  در مراسم اعطای مجوز بهره برداری فرودگاهی کاشان؛  ظرفیت کاشان به لحاظ موقعیت های اقتصادی، گردشگری، سیاسی و ... را ارزشمند دانسته و گفته بود : لازم است طرح جامع و مناسبی برای این فرودگاه در نظر گرفته شود و پیشنهاد می شود در این طرح ، برنامه درازمدت ترسیم شود .
با این تفاصیل اظهارات اشخاصِ فاقد صلاحیت قانونی و تخصصیِ لازم در خصوص فرودگاه کاشان ، نمي تواند برای مراجع تصمیم گیر مؤثر تلقی شود.

2)- برابر اعلامهای رسمی از 62 فرودگاه کشور فقط دو فرودگاه امام خميني و شهيد هاشمي نژاد مشهد ، زیان ده نيستند و فرودگاههایی مانند اراک و لارستان به ترتیب توسط شهرداری یا سازمان همیاری شهرداری و کمک افراد محلی اداره می شوند. 
بنابراین مطابق سیاستهای جدید شرکت فرودگاههای کشور مقرر است ، اداره تمام فرودگاههای نسل دوم و سوم ( از حیث تاریخ احداث ) از جمله فرودگاه امام خميني به شهرداریها و استانداریها واگذار شود  که  در اجرای این طرح ، فرودگاه کاشان به عنوان نمونه آزمايشي ، موفق ارزيابي شده است.
نباید به فرودگاه تنها از جنبه اقتصادی نگاه کرد ؛ بلکه مبنا ارائه خدمات مناسب به مسافران است.  
استفاده از لفظ زیان‌ده برای فرودگاه‌های غیراقتصادی درست نیست و فرودگاه باید علاوه بر توجیهات اقتصادی دارای توجیهات فرهنگی و اجتماعی نیز باشد. 
عملیاتی نگه‌ داشتن فرودگاه‌های غیراقتصادی برای ارتباطات فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد و ناوگان مناسب برای این فرودگاه‌های کوچک باید فراهم شود تا استفاده از آن توجیه اقتصادی داشته باشد. 
در‌ گذشته گفته می‌شد فرودگاه بم زیان‌ده است اما پس از زلزله و انجام پروازهای گسترده برای امدادرسانی در شرایط بحرانی نقش موثری ایفا کرد و غیراقتصادی بودن این فرودگاه تا سالیان متمادی جبران شد . 

3)-  با توجه به سوابق مديريت فرودگاهها حتی در مراکزاستانها توسط سازمان های همیاری شهرداری و شهرداری ها و همچنین سیاستهای سازمان هواپیمایی کشوری در تفویض مدیریت فرودگاهها به شهرداری ها ؛ اظهارات ناظر بر سلب مسئوليت شهرداری در قبال فرودگاه ، ناشی از بی اطلاعی گوینده آن از رویه و مقررات قانونی کشور است و توجیه مناسبي براي تعطيلي فرودگاهِ کاشان نيست . 

4)-  اختصاص  5 دهم درصد از بودجه شهرداری به فرودگاه رقم قابل توجهی نيست که شهرداری به سبب آن بخواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند ؛ بديهي است با  عزم جدی  مدیران شهری و جلب مساعدت اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی کاشان ، کاهش سهم شهرداري در اين خصوص امکان پذير است .

5)- تشکیلات  نظام جمهوری اسلامی، بعد از امریۀ  مقام عظماي ولایت در خصوص فرودگاه کاشان ؛ براي  تهیه و ابلاغ نقشه های لازم و انجام کارشناسی ها و بازرسی های مستمر، انطباق برنامه های نظامی، استقرار تشکیلات اداری، انتظامی و امنیتی و امنیت پرواز، صدها برابر شهرداری کاشان براي تجهیز و آماده سازی فرودگاه اين شهر هزینه کرده است و در صورت تعطیلی فرودگاه ، میلیاردها تومان هزینه صرف شده از بیت المال در این فرودگاه هدر خواهد رفت . 

6)- در نظام جمهوری اسلامی، این حقیقت شرعی و قانونی که مسئولان رعیت مردم محسوب می شوند ؛ باید ملکه ذهن مسئولان اعم از انتخابی یا انتصابی باشد بنابراين علاوه بر تکریم و پاسخگویی به آحاد مردم ، باید از اقداماتی که منجر به نارضایتی مردم می شود پرهیز کنند . 
با توجه به استقبال مردم منطقه از این فرودگاه ( که در کمترین زمان موجب ارتقاي رتبه اين فرودگاه به شانزدهم از نظر جذب مسافر بین تمام فرودگاههای کشور شد ) هر تصمیمی مبنی بر تعطیلی آن مصداق بی اعتنایی به افکار عمومی و ایجاد نارضایتی عمومی محسوب خواهد شد .
در خصوص فرودگاه کاشان مراجع تصمیم گیر قبل از هر اقدام و سخن شتابزده و غیرکارشناسی باید با انجام افکارسنجی صحیح و واقعی از قاطبه مردم ، در این خصوص تصمیم بگيرند. 

7)- با توجه به دوری منطقه کاشان از مرکز استان ؛ وجود فرودگاهِ فعال ؛ از عوامل مؤثر و مهم در مؤلفه های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در حوادث طبیعی محسوب می شود و بدون شک وجود فرودگاه نقش تعیین کننده ای در امدادرسانی فوری به آسیب دیدگان و  کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث  طبیعی در شمال استان اصفهان دارد.
بنابر این مؤلفه های ناظر بر حفظ امنیت و جان مردم، مربوط به شرح وظایف کمیته پدافند غیرعامل، ستاد بحران کشور، سازمان هلال احمر، اورژانس کشور و ...  و از امور مرتبط با نظم عمومی است و هرگونه تغییرو تحول در این خصوص ، مستلزم تصمیمات و توافقهای فرابخشی است و مدیریت شهری کاشان به تنهایی نمی تواند در خصوص فرودگاه کاشان - که نقش بسیار راهبردی در پدافند غیرعامل در شمال استان اصفهان دارد - تصمیم گیری کند. 

8)-  در سند توسعه استان اصفهان ، گردشگری داخلی و خارجی در اولویت اول است و فرودگاه از زیرساختهای مهم در بخش گردشگری محسوب می شود .
 لذا با توجه به جایگاه والای کاشان در بخش گردشگری  ، حفظ و توسعه فرودگاه کاشان و ارائه تنوع خدمات در این فرودگاه ، عامل توسعه پایدار در منطقه کاشان خواهد بود.
ضمن آنکه مطابق مقتضیات اقتصاد مقاومتی، باید از داشته های خود بالاترین بهره وری را داشته باشیم ، لذا هر اقدام و تصمیمی که به تعطیلی عملیِ فرودگاه منجر شود مصداق انهدام داشته ها و نابودي دارایي ها بالقوه و نهایتاً اخلال در سند توسعه استان محسوب خواهد شد. 

باید در چگونگی اداره فرودگاه و آینده آن ، خود را سهیم بدانیم ؛ مانند سایر مدیرانِ با همت در دیگر شهرداری های  کشور و هماهنگ با سیاستهای سازمان هواپیمایی کشوری . 

خوشبختانه نماینده ولی‌فقیه در کاشان اخیراً در دیدار هیات امنای فرودگاه کاشان بر راه‌اندازی مجدد پروازهای این فرودگاه تاکید  و فرودگاه کاشان را ضرورتی اجتناب ناپذیر توصیف کرده و گفته است : کاشان نیازمند ارتباطات هوایی از طریق فرودگاه است.
آیت الله عبدالنبی نمازی در این دیدار ابراز امیدواری کرده است  مشکل فرودگاه کاشان به دست مسئولان کشوری برطرف شود. 
وی از مسوولان خواسته است با توجه به نگاه ویژه‌ای که امام راحل و مقام معظم رهبری به منطقه کاشان داشته و دارند در این موضوع مهم گام بردارند.

به هر حال شهرداری باید همچنان از اختصاص 5 دهم درصد از بودجه شهرداری ، فرودگاه را یاری کند به ویژه آنکه این سهم از نظر کمیت و کیفیت قابل مقایسه با هیچ یک از هزینه های شهرداری نيست .   
مدیریت شهری باید نسبت به انجام تعهدات مربوط به خریدهای مرتبط با امنیت پرواز و کارکنان به ويژه کارکنان تخصصی، اقدام کند و از تصمیم های شتابزده فاصله بگیرد و التزام خود به مقررات سازمان هواپیمایی کشوری را نشان دهد و در کنار تمام مسئولان کشوری، فعالانه و با ارائه راهکارهای قانونی و منطبق با دستورالعمل های فنی مربوط ، از اتلاف سرمایه های متعلق به بیت المال پرهيز کند . 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi