به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در تفسير سوره 13 آيه رعد، گفت: خداوند در اين آيه يكي از حقايق عالم هستي را بيان مي كند.
وي افزود: اين آيه داراي چندين نكته مهم است،‹‹وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ›› يكي از نكات اين آيه برق آسماني را همراه با رعد اعلام كرده است و رعد صداي مهيب آسماني است كه همواره تسبيح خدا را همراه با حمد الهي در كنار هم دارد.
حجت الاسلام اسلامي تبار پاك و منزه دانستن از هر عيب و نقض را تسبيح دانست و افزود: گاهي اوقات يك چيزي نقص هست اما عيب نيست، مانند انسان ناقص الخلقه اي كه يك دست نداشته باشد، نداشتن دست نقص است اما عيب نيست، دروغ عيب است اما نداشتن يك دست عيب نيست بلكه نقص است.
وي ادامه داد: واژه تسبيح، واژه بسيار مباركي است كه هركس در ذكر خدا تمجيد و تجليل كند خدا را تسبيح كرده است، از اين رو انسان نبايد به راحتي از كنار تسبيح خدا عبور كند و نسبت به آن بي توجه باشد بلكه بايد با توجه تسبيح خدا را بگويد.
حجت الاسلام اسلامي تبار حمد ستايش بر صفات خدا را كمال دانست و گفت: زماني كه مخلوق خالق را حمد مي كند به معناي اين است كه خداوند تمام صفات كمال را دارد و علم و قدرت و حكمت و رزق و رحمت و مغفرت خدا بي پايان است از اين رو تسبيح به معناي اين است كه خداوند عاري از هرگونه عيب و نقص است اما حمد به معناي داشتن همه كمالات است.
وي به برخي از حقايق عالم هستي اشاره كرد و ادامه داد: يكي از حقايق عالم اين است كه همه هستي خداوند را تسبيح ميكنند و بالاترين از اين تسبيح وجود ندارد كه هم همه عالم خدا را تسبيح كنند و هم خدا را حمد كنند، درحالي كه ما انسانها از اين موضوع غافل هستيم.
امام جمعه موقت كاشان گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، هركس با يقين بسم الله الرحمن الرحيم بگويد به اندازه اي معناي بلند عرفاني دارد كه از سفيدي چشم به سياهي چشم به اسم اعظم نزديك تر است اما به راحتي از كنار آن عبور مي كنيم.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: هركس بسم الله الرحمن الرحيم بگويد تمام كوهها با او تسبيح مي گويند، اما تسبيح گفتن كوهها را انسان متوجه نمي شود و اين حقيقتي است كه خداوند آن را در قرآن به طريق مختلف و به صراحت بيان كرده است ضمن اينكه چندين سوره در قرآن است كه با كلمه‹‹وَيُسَبِّحُ›› آغاز شده است.
وي با اشاره به اينكه آنچه در آسمان و زمين است خدا را تسبيح مي كنند و تمام عالم هستي در مقابل خداوند خاضع و خضوع دارند، افزود: همه گياهان و ستارگان و موجودات در عالم هستي با علم و شعور به خدا سجده مي كنند، اما انسان آن درك نمي كند.
امام جمعه موقت كاشان گفت:خداوند اين حقيقت را در قرآن قرار داده است كه همه موجودات عالم هستي خدا را حمد و تسبيح مي كنند.
وي به دو نوع معناي تفسير حمد و تسبيح اشاره كرد و گفت: برخي از مفسرين آن را تسبيح با زبان حال اما برخي ديگر از مفسرين تسبيح با زبان قال دانسته اند به اين معني كه هر جاندار و غير جانداري با زبان خود تسبيح خدا مي كنند.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: برخي تسبيح را زبان حال دانسته اند و حمد را زبان گذشته و برخي ديگر از علما معتقد هستند اگر همه عالم خداوند را تسبيح مي كند براي اين است كه در تمام اجزاي عالم قدرت و علم و حكمت خداوند به كار رفته است و همه عالم هستي خدا را حمد و تسبيح ميكنند.
وي افزود: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، سبحان الله به معناي اين است كه خدا پاك و منزه از هرآنچه كه مشركان مي گويند و زماني كه ابر سبحان الله مي گويد تمام فرشتگان به او درود مي فرستند اما انسانها از گفتن تسبيح خدا غافل هستند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: همانگونه كه ملائكه به تسبيح كننده خدا درود مي فرستند عكس آن نيز وجود دارد، اگر كسي خدا را انكار كند همه ملائكه او را لعنت مي كنند.