به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 12 سوره مباركه رعد به دستاوردهاي برق آسماني اشاره كرد و گفت: دانشمندان برق را داراي دستاوردهاي متعددي دانسته و يكي از دستاوردهاي آن آبياري گياهان است.
وي يكي از دستاودهاي برق آسماني را كم شدن فشار هوا دانست و افزود: برق آسماني سبب توليد حدود 15 هزار درجه سانتيگراد گرما مي شود و با توليد گرماي شديد مقدار زيادي از هواي اطراف را مي سوزاند و با كم شدن هوا از فشار هوا كاسته شده و ابر شروع به باريدن مي كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار يكي ديگر از دستاوردهاي برق آسماني را توليد سم، سم پاشي، ميكروب كشي و توليد آب اكسيژنه مورد استفاده در مصارف طبي و شستشوي زخم دانست و گفت: يكي از دستاوردهاي برق تبديل باران به آب اكسيژنه است كه سبب نابودي آفات گياهان مي شود، از اين رو سال هايي كه رعد و برق كمتر باشد آفات گياهي افزايش خواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه رعد و برق در مناطق گرم سيري بيشتر از مناطق سرد سيري است، عنوان كرد: ميكروب كشي دستاورد برف و سرما و يخبندان درمناطق سرد سيري است و عكس آن زمينه رشد آفات و ميكروب ها در مناطق گرم سيري فراهم است ، از اين رو رعد و برق در مناطق گرمسيري كه بيشتر از مناطق سرد سيري است سبب نابودي آفات مي شود و ايجاد توازن مي شود.
امام جمعه موقت كاشان گفت: رشد ميكروب ها در مناطق سرد سيري به دليل برخورداري از هواي سرد و برفي و يخبندان كمتر از مناطق گرمسيري است، از اين رو رعد و برق زياد در مناطق گرمسيري سبب توليد آب اكسيژنه بيشتري شده و نابودي آفات و ميكروب ها را به دنبال دارد.
حجت الاسلام اسلامي تبار از تغذيه گياهان به عنوان يكي ديگر از دستاوردهاي برق آسماني نام برد و افزود: خداوند طبيعت را به گونه اي مهندسي كرده است كه خودش آن را همزمان آبياري، سم پاشي و تغذيه مي كند و اين قدرت خداوند است كه انسانها ازآن غافل هستند.
وي برهان و استدلال خدا در آيات مربوط به طبيعت را دليل بر وجود خداوند دانست و بر تقويت خداشناسي و توحيد تأكيد كرد و عنوان كرد: داشتن تقواي الهي يكي از راههاي تقويت توحيد انسانها است چرا كه انسان اگر گناهكار نباشد نور توحيد در وجود او تجلي و قلب او نوراني خواهد شد.
امام جمعه موقت كاشان يكي ديگر از راههاي تقويت توحيد را مطالعه كتب مرتبط با طبيعت اعلام كرد و گفت: مطالعه كتب مرتبط با طبيعت سبب تقويت خداشناسي و نشاط روحي است چرا كه عدم مطالعه كتاب سبب محبوس شدن روح در بدن و پيامدهاي عصبي همراه با بيماري هاي عصبي خواهد شد.
وي يكي از عوامل فشارهاي روحي را عدم توجه به مطالعه دانست و گفت: مطالعه كتاب هاي مفيد علمي و خداشناسي، داستان راستان شهد مطهري و داستان هاي شگفت شهيد دستغيب حال انسان را خوب و از فشارهاي روحي كاسته و روح را جلا خواهد داد و انسان را به آرامش خواهد رسانيد.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه گياهان براي رشد نياز به نيتروژن دارند، گفت: تركيب اكسيژن با تيتروژن حاصل از باران ناشي از رعد و برق است و با پايين آمدن نيتروژن از جو به زمين سبب رشد گياهان مي شود.
وي افزود: باران نقش زيادي در رشد گياهاني كوهستاني كه فاقد خاك مرغوب هستند دارد چرا كه رعد و برق و باران سبب پايين آمدن نيتروژن از جو به زمين و تبديل آن به كود و رشد گياهان مي شود.
امام جمعه موقت كاشان يكي از دستاوردهاي ديگر رعد و برق آسماني را كود رساني به گياهان دانست و گفت: تأمين كود گياهان ناشي از رعد و برق طي مدت يكسال در روي كره زمين حدود دهها ميليون تن است.
حجت الاسلام اسلامي تبار همچنين از توليد ازون به عنوان يكي ديگر از دستاوردهاي برق آسماني نام برد و افزود: اوزن لايه اي در اطراف كره زمين است كه سبب مي شود اشعه مافوق بنفش خورشيد كه براي زمين و انسان مضر است برگشت شود.
وي با اشاره به اينكه لايه ازون حدود 60 درصد از گرماي خورشيد را برگشت مي دهد، افزود: لايه اوزن در اطراف زمين مانند سپري است كه هم از اشعه مافوق بنفش جلوگيري مي كند و هم سبب برگشت گرماي خورشيد مي شود چرا كه اگر همه گرماي خورشيد به زمين برسد همه جانداران نابود خواهند شد.
امام جمعه موقت كاشان گفت: گازهاي گلخانه اي در برخي از كشورهاي صنعتي به ويژه آمريكا سبب نازك شدن و سوراخ شدن لايه اوزن و در نتيجه افزايش دماي گرماي كره زمين شده است و اين درحالي است كه برق آسماني از سوراخ شدن لايه ازون جلوگيري مي كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه رعد و برق آسماني كه انسانها به سادگي از كنار آن عبور مي كنند داراي بركات زيادي است، گفت: اصابت برق آسماني به درختان بلند و كهنسال جنگل كه محل رشد ميكروب ها و آفات گياهي است آنها را آتش زده و نابود ميكند و زمينه را براي رشد درختان نونهال اطراف آن فراهم مي كند.