به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسيرآيه 8 سوره مباركه رعد، گفت: خداوند در آيات 8 تا 10 سوره رعد به علم بي پايان خود اشاره دارد.
وي افزود: يكي از جلوه هاي خداوند، علم خداوند به آنچه در رحم موجودات مونث اعم انسان و ساير موجودات از نظر كيفيت و كميت، جنسيت و مقدار، سعادت و خوشبختي ، سلامتي و بيماري، ناقص الخلقه و زائد الخلقه بودن آگاه است.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان هايي كه از برخي نعمت هاي خداوند محروم هستند، خداوند درهاي ديگري را به روي آنها باز كرده است، از اين رو اگر برخي انسانها از داشتن نعمت چشم محروم هستند اما گوش آنها از قدرت شنوايي بيشتري نسبت به بقيه افراد برخوردار است.
وي افزود: انسان اگر از داشتن برخي نعمت ها محروم باشد و بر مشكلات آن صبر كند خداوند در قيامت به صابران بدون حساب پاداش خواهد داد و اگر بسياري از دعاهاي انسان از روي حكمت مستجاب نمي شود خداوند در قيامت به اندازه اي به آنها پاداش مي دهد كه آرزو ميكنند هيچكدام از دعاهاي او مستجاب نشده بود.
امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: اگر انساني ناقص الخلقه و يا زائد الخلقه شد اينگونه نيست كه اگر از ثواب ها محروم شده باشد و خداوند به او ظلم كرده باشد، بلكه خداوند راه هاي ديگري را براي رسيدن به ثواب به روي او باز ميكند.
حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در آيه 9 سوره مباركه رعد مي فرمايد، ‹‹عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ››، گفت: برخي از مفسرين اعتقاد دارند آيه نهم سوره مباركه رعد دليلي بر آيه هشتم اين سوره است و اگر خداوند علم به ارحام دارد براي اين است كه خداوند عالم الغيب والشهاده است و عالم پنهان براي خداوند آشكار است.
وي افزود: عالم الغيب والشهاده براي انسان ها كه حواس و ادراك محدودي دارند بوده و تنها آنچه را در مقابل چشم انسان قرار دارد برايش قابل مشاهده است و زمان گذشته و آينده برايش پنهان است چرا كه حواس و ادراك انسان محدود است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر خداوند مي فرمايد من نسبت به عالم الغيب والشهاده علم دارم به اين معني است كه آنچه براي انسان پنهان است خداوند به آن علم دارد و اين در حالي است كه هيچ چيزي در مقابل خداوند پنهان نيست و تمام هستي در مقابل خداوند مشهود و آشكار است.
حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: خداوند در پايان آيه 9 سوره مباركه رعد مي فرمايد، ‹‹ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ›› اگر خداوند عالم الغيب والشهاده است براي اين است كه خداوند كبير المتعال است و علم و برتري بر عالم دارد و عالم تحت سلطه او است و بر تمامي ذرات عالم و احاطه دارد و چون بر همه ذرات عالم احاطه دارد همه خوبي ها را هم در وجود خود دارد.
وي ادامه داد: خداوند حتي بر جزئيات احاطه دارد و هيچ چيزي برخدا احاطه ندارد و چون خداوند بر همه چيز احاطه دارد عالم الغيب والشهاده است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: اگرخداوند در آيه 10 سوره مباركه رعد مي فرمايد، ‹‹سَوَاءٌ مِنْكُمْ مَنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَنْ جَهَرَ بِهِ›› براي اين است كه بر همه عالم علم دارد و علم خداوند نسبت به همه چيز مساوي است و اين علم انسان است كه كم و زياد است و به برخي علم بيشتري داده شده است و به برخي ديگر علم كمتري داده شده است اما خداوند بر همه ذرات عالم علم مساوي دارد.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: اگر انسان اعتقاد داشته باشد خداوند بر تمامي اعمال كوچك و بزرگ او آگاه است اين اعتقاد سبب خواهد شد تا بر افكار و اعمال و نيات او تأثير گذار باشد و از انجام هرگونه كاري كه رنگ و بوي ريا داشته باشد خود داري خواهد كرد.
وي اعتقاد انسان بر علم بي پايان خداوند را بر اعمال و رفتار و كردار انسان تأثيرگذار دانست و با اشاره به اينكه اگر برخي انسانها از يكديگر حيا مي كنند اما از خداوند حيا نمي كنند ايمان اين افراد ضعيف است، افزود: اگر انسان خداوند را شاهد و ناظر و بر اعمال خود بداند از گناه پرهيز خواهد كرد.