به گزارش پورتال خبري
كاشان، به نقل از خبرگزاري
رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيه 52 سوره مباركه توبه، كه فرمايد‹‹قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ›› گفت: در آيات گذشته بحث اين بود كه منافقين از شركت در جنگ خود داري مي كردند و مسلمان هايي هم كه در جنگ شركت مي كردند تسمخر مي كردند.
وي افزود: اگر مسلمانان در جنگ پيروز مي شدند آنها ناراحت مي شدند و اگر مسلمانان در جنگ شكست مي خوردند شادي مي كردند و از اينكه مسلمانان در جنگ شركت كرده و شكست خورده اند آنها را سرزنش ميكردند.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: منافق شكست را بد مي داند اما مسلمان اعتقاد دارد اگر در جنگ پيروز شود بابت پيروزي كه كسب كرده خدا را شاكر است، اما اگر در جنگ شكست بخورند، شكست را نيز براي خود پيروزي مي داند.
وي به فلسفه اين تفكر مسلمانان كه شكست يا پيروزي درجنگ را پيروزي مي دانند اشاره كرد و گفت: براي مسلمان در جنگ نه شكست ملاك پيروزي است و نه پيروزي ملاك پيروزي است، بنابراين معيار پيروزي مسلمانان اجراي دستورات الهي است و به تعبير امام خميني(ره) ما مأمور به نتيجه نيستيم، ما مأمور به تكليف هستيم.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: هرمسلماني وظيفه خود را تشخيص مي دهد و تكليف شرعي خود را مي داند و در معركه اي شركت داشته باشد چه در معركه جنگ و چه در معركه انتخابات، همين كه شركت در معركه اي را تشخيص داد به معناي پيروزي است، حالا مي خواهد به نتيجه برسد يا نرسد، مهم انجام تكليف است.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: گروهي كه معيارشان براي پيروزي، رسيدن به پيروزي است و اعتقاد دارند در كاري كه انتخاب كردند اگر به موفقيت برسند، پيروز هستند، اينها كساني هستند كه خدا شناسي آنها ضعيف است و معتقدند وارد هيچ كاري نخواهند شد مگر اينكه موفق شوند، در صورتيكه كه بايد گفت زماني وارد عرصه اي خواهم شد كه احساس تكليف كنم، حالا چه به نتيجه برسد و چه به نتيجه نرسد.
وي افزود: اكثر قريب به اتفاق پيامبران الهي در انجام رسالت خود موفق نبودند ‹‹وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي شِيَعِ الْأَوَّلِينَ وَمَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ›› هر پيامبري را كه فرستاديم مسخره كردند و او را تكذيب كردند.
دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: امام حسين(ع) مي دانست و يقين داشت در كربلا به ظاهر پيروز نخواهد شد، چرا كه لشكر دشمن در مقابل لشكر حضرت قابل قياس نبود و زماني هم كه اجنه خواستند حضرت را كمك كنند گفت لازم نيست، چرا كه پيروزي امام حسين(ع) در شكست ظاهري حضرت بود به اين معني كه ولي خدا بايد در ظاهر شكست بخورد تا مردم بيدار شوند و تا امام حسين(ع) به شهادت نمي رسيد مردم بيدار نمي شدند و اين درحالي است كه ياري كردن امام حسين(ع) براي خدا آسان بود.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، من بايد خانه نشين شوم چرا كه پيروزي من در خانه نشيني من است تا مردم بيدار شوند و بفهمند كه اگر كوتاهي كنند و غفلت كنند چه بلايي به سرآنها خواهد آمد و هدف نيز اين نبوده كه خدا اوليا خودش را در جنگها پيروز كند، بلكه هدف بيداري مردم است.
وي افزود: هدف اين است كه مردم قيام به قسط كنند نه اينكه پيامبران الهي به زور مردم را آگاه كنند و يا به زور ظلم را نابود كنند، بلكه مردم بايد خودشان آگاه شوند و امام حسين(ع) مي فرمايد من بايد به وظيفه خود كه امر به معروف و نهي از منكر است عمل كنم و در اين راه چه شكست باشد و يا پيروزي در هر دو صورت پيروز هستم.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان مومن هيچ وقت از نتيجه كار نگران نيست، بنابراين درس بزرگ اين آيه اين است كه اگر انسان خالص بود و تكليف مدار شد در معركه هاي پيش رو از شكست و يا پيروزي نگراني ندارد.
وي افزود: برخي از پيروزي ها در ظاهر پيروزي است اما در باطن شكست است، بنابراين انسان مومن به هيچ عنوان با حقه بازي و نيرنگ به دنبال رسيدن به مسؤوليت نيست چون مي داند اگر توانايي و شايستگي جايگاهي را نداشته باشد يا در دنيا و يادر آخرت به بن بست مي رسد و اين در حالي است كه همه دوست داريم به آرزوهايمان برسيم در حاليكه نمي دانيم توانايي آن را داريم يا نداريم.