صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

جمعه 1 دی 1396 - 9 : 17

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 20215

10477 بازدید


  حاشیه عجیب جشنواره سيلک
بی اطلاعی یک مدیر ، عذر بدتر از تقصیر

در غیبت خبرنگاران ، نویسنده برگزیده حذف شد ...


 

آیین پایانی سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلک روز پنج شنبه 23 آذر در خانه عامری‌های کاشان برگزار شد.
جشنواره ادبی هنری سیلک را مؤسسه  فرهنگی ـ هنری حوض فیروزه کاشان هر سال برگزار می کند. 
سه روز بعد از آیین پایانی سومین دوره این جشنواره - در روز یکشنبه 26 آذر - پایگاه اطلاع رسانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در خبری به نقل از منیر عسگرنژاد دبیر جشنواره ادبی هنری سیلک با عنوان « سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلک برگزیدگان خود را شناخت » آثار برگزیده این جشنواره را بدین شرح اعلام کرد :    

* در بخش ادبیات داستانی  
1ـ گربه ساکن چنار/ محمد بکایی/ نشر ثالث
2ـ وقتی قوها پیر می‌شوند/ خدیجه شریعتی/  نشر آگه
3ـ بگذار برسانمت/ محمدرضا گودرزی/ نشر هیلا

* در بخش شعر 
1ـ بر ایوان چراغی نیست/ سیروس نوذری/ انتشارات ماه باران 
2ـ ایرج میرزای تو/ حسن بهرامی/  انتشارات فصل پنجم
3ـ گناه باران/ سید محمود علوی نیا/ انتشارات قلم طلایی 

در این دوره از جشنواره و در بخش ادبیات داستانی ، آقای ابوتراب خسروی ، آقای کیهان خانجانی و آقای امیرعباس مهندس و  در بخش شعر ، خانم منیر عسگرنژاد ، آقای مصطفی جوادی مقدم و آقای سید مهدی رضوی‌زاده داوری آثار را به عهده داشتند.

* خبری که صدای داوران را در آورد ... 
به محض انتشار خبر اعلام نتایج جشنواره ادبی هنری سیلک در پایگاه اطلاع رسانی اداره فرهنگ و ارشاد کاشان و خبرگزاریهای کشور ، داوران بخش ادبیات داستانی این جشنواره نسبت به حذف نام نفر نخست این بخش ، در خبر ارسالی به رسانه ها اعتراض کردند.
ابوتراب خسروی، کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس هیئت داوران بخش ادبیات داستانی این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای اعتراض آمیز از حذف نام  « خانه‌ی کوچک ما ، اثر داریوش احمدی  »  به ‌عنوان اثر نخست این بخش، واکنش نشان دادند و تصریح کردند : « در اعلام خبر برگزیدگان این بخش در این جشنواره ، نظر آن‌ها لحاظ نشده و رتبه‌های اعلام شده در خبر و برخی از اسامی اعلام شده به عنوان برگزیده مورد تایید آنها نیست » .
به دنبال آن ، نامه‌ای نیز منتشر شد مبنی بر اینکه « ما داوران سومین دوره جایزه ادبی سیلک که توسط موسسه حوض فیروزه کاشان برگزار شد، نتایج این جشنواره در خبرگزاری‌ها را کذب محض دانسته و پیگیر این مساله خواهیم بود که این خبر توسط چه شخص یا نهادی شایع شده است» .
داوران بخش ادبیات داستانی در نامه خود ،‌ افراد برگزیده این بخش را بدین شرح اعلام کردند :

با تقدیر از مرحوم کوروش اسدی به خاطر نوشتن مجموعه داستان پوکه باز
نفر اول: داریوش احمدی با مجموعه داستان خانه کوچک ما
نفر دوم: محمد بکایی با مجموعه داستان گربه ساکن چنار
نفر سوم: خدیجه شریعتی با مجموعه داستان وقتی قوها پیر می‌شوند

* از نبود خبرنگاران سوءاستفاده شد
ابوتراب خسروی از داوران بخش ادبیات داستانی این جشنواره در توضیح این ماجرا و حواشی به وجود آمده گفت : « من به همراه کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس مجموعه داستان « خانه کوچک ما  اثر داریوش احمدی » را به‌عنوان اثر نخست انتخاب کرده بودیم؛ چراکه هر سه معتقد بودیم اثری بسیار خوب و جزو بهترین مجموعه داستان‌های معاصر است ».
وی افزود : « ما پیش از برگزاری مراسم اختتامیه حس کرده بودیم که گویا تصمیم بر تغییر آراء داوران وجود دارد و در نتیجه تهدید کردیم که در مراسم حاضر نخواهیم شد ، اما در نهایت با فشار هیات داوران ، اسامی بر اساس آرای ما ، در مراسم اختتامیه اعلام شد هر چند که داریوش احمدی ( نفر نخست این بخش ) به این مراسم اصلا دعوت نشده بود و فرد دیگری به نمایندگی او جایزه را دریافت کرد».
خسروی ادامه داد: « تعجب ما از این است چرا در خبری که در رسانه‌ها منتشر شده فهرست برگزیدگان این بخش به شکل دیگری منعکس شد و اسم آقای داریوش احمدی حذف شده است ، این مطلب مورد اعتراض ماست و اصلا پذیرفتنی نیست ».  
ابوتراب خسروی، داور سومین دوره جایزه ادبی و هنری سیلک گفت: «‌ برگزیدگان طبق نظر داوران در مراسم پایانی معرفی شدند اما دوستان از نبود خبرنگاران سوءاستفاده کردند و اصول اخلاقی را زیرپا گذاشتند و فهرست مورد نظر خودشان را به رسانه‌ها اعلام کردند ». 
وی تصریح کرد : « من شخصا در ۴۰ سال کار ادبی تا به حال؛ چنین اتفاقی را مشاهده نکرده بودم » .
خسروی گفت : « واقعا تعجب می‌کنم؛ چرا که خبرنگاران نبودند اما ما به‌عنوان داوران که بودیم اما چرا این دوستان رای ما را نادیده گرفتند و نتایج را تغییر دادند ؟ » 
خسروی در توضیح دلایل حذف نام داریوش احمدی عنوان کرد: « واقعا من متوجه دلایل اتفاقات رخ داده نیستم؛ چراکه هفت کتاب به ما دادند و گفتند که بین این آثار داوری کنید و ما نیز اثر ارزشمند داریوش احمدی را انتخاب کردیم ».
داور جایزه ادبی سیلک ادامه داد:‌ « باور کنید که من قبل از خواندن این مجموعه داستان، اصلا داریوش احمدی را نمی‌شناختم؛ اما بعد از خواندن این جایزه بسیار علاقه‌مند شدم که اطلاعاتی درباره او کسب کنم و در جست‌وجو‌های انجام شده متوجه شدم که او یک نویسنده مسجد سلیمانی است که سال‌های سال است می‌نویسد اما چون اهل حاشیه و سر و صدا نیست، چندان مورد توجه قرار نگرفته است».
این نویسنده پیشکسوت با گلایه از نادیده‌گرفتن نویسندگان بی‌حاشیه شهرستانی گفت:‌ « واقعا برای من سوال شده است که چرا دوستان فکر کردند که به دلیل بی‌حاشیه بودن احمدی و اینکه در شهرستان زندگی می‌کند، می‌توانند او را نادیده بگیرند. سوال من از دوستان این است که اگر قرار بود خودشان برگزیده‌ها را انتخاب کنند چرا از ما دعوت کردند تا آثار را بخوانیم و آیا بهتر نبود خودشان کتاب‌ها را داوری می‌کردند؟! »
خسروی در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ « توجه داشته باشید، نویسنده در مملکت ما درآمدی ندارد و تنها دلخوشی‌اش این است که به او خسته نباشید بگویند؛ بنابراین ما نباید این تشویق را از آنها دریغ کنیم. در پایان امیدوارم که مسئولان برگزاری جوابی قانع کننده برای این اتفاق داشته باشند؛ چراکه به شخصه در 40 سال کار ادبی تا به حال چنین اتفاقی را مشاهده نکرده بودم ».
وی تصریح کرد : « البته من متوجه شدم که در سال‌های گذشته نیز چنین شرایطی بوده است اما کسی جلوی این دوستان ایستادگی نکرده بود ».

* ابن اتفاقات در این جشنواره مسبوق به سابقه بوده است 
کیهان خانجانی داور دیگر بخش ادبیات داستانی این جشنواره هم گفت : « در اولین دوره جشنواره ادبی هنری سیلک ، بنده و کورش اسدی به‌عنوان داور انتخاب شدیم که بعد از مدتی با من تماس گرفتند و گفتند که نام کورش اسدی را خط زده‌اند که بعد از این اتفاق من نیز از داوری انصراف دادم ». 
این نویسنده مطرح کشورمان ادامه داد:‌ « حتی با مسئولان این جشنواره تماس گرفتند و گفتند که داوران را خودمان انتخاب می‌کنیم و این نیز از عجایب برگزاری یک جایزه ادبی است که خصوصی برگزار می‌شود، اما دولتی‌ها برای آن تصمیم می‌گیرند! » 
خانجانی به نقل از محمد کشاورز از داوران دوره دوم این جشنواره گفت : « در دوره دوم نیز چنین اتفاقی رخ داده است و نام آرش صادق‌بیگی از میان برگزیدگان حذف شده است ». 
خانجانی در بیان علل این اتفاقات گفت:‌ « من از سال 80 تا 82 رئیس کانون مطبوعات کاشان بوده‌ام و می‌دانم که هیچ کار برنامه‌ریزی شده‌ای انجام نشده است و تنها یک کارمند ساده بارها باعث به‌وجود آمدن حاشیه شده است ، من مطمئنم که این اطلاعات به گوش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد نرسیده است و اگر متوجه این موضوع شوند، به شدت برخورد خواهند کرد ». 
کیهان خانجانی  افزود:‌ « صحبت‌های من دال بر عدم استقلال جایزه و موسسه حوض فیروزه و برگزارکنندگان جایزه نیست؛ چراکه این جایزه توسط موسسه‌ای خصوصی برگزار می‌شود که بدون شک محدودیت‌هایی دارد و تحت فشارهایی چنین اتفاقی رخ داده است ولی واقعا برای من سوال شده است که چرا یک نفر تصمیم می‌گیرد یک نویسنده 65 ساله بی‌حاشیه را حذف کند؟ »
خانجانی در پایان گفت: « در کشور جوایز ادبی بسیار زیادی توسط نهادهای دولتی برگزار می‌شود که من نیز مانند سایر اهالی قلم حامی آن هستم و به نظرم این جوایز باید بیشتر و بیشتر شوند؛ اما این خواسته را نیز دارم که با جایزه‌های مستقل ادبی کاری نداشته باشند ». 

* دخالت در جایزه ادبی سیلک را تکذیب می‌کنم ، چرا داوران هنگام مراسم نگفتند که نتایج تغییر کرده است؟
در واکنش به اعتراض هیئت دوارن بخش ادبیات داستانی جشنواره ادبی هنری سیلک ، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان هرگونه دخالت خود و این اداره را در تغییر نتایج تکذیب کرد و گفت : « ‌اداره فرهنگ و ارشاد کاشان هیچ دخالتی در تغییر نتایج داوری‌ها نداشته است ».
مصطفی جوادی مقدم، بعد از صحبت‌های ابوتراب خسروی و کیهان خانجانی مبنی بر دستکاری آرای داوران و حذف برنده اول بخش ادبیات داستانی این جشنواره گفت: « متاسفانه بعد از گذشت چند روز از اعلام نتایج بخش داستان جایزه سیلک ، صحبت‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح شده است که صحت ندارد؛ چراکه هیچ دخل و تصرفی در داوری آثار نداشته ایم » .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان ادامه داد:‌ « ما قبل از اینکه اسامی برگزیدگان در مراسم پایانی اعلام شود، هیچ اطلاعی از نتایج نداشتیم و حتی نمی‌داستیم که چه آثاری به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند ؛ در چنین شرایطی چطور ممکن است که نتایج با خواست ما نتایج تغییر کند؟ » 
جوادی با تکذیب شایعات مطرح شده گفت: « جشنواره ادبی هنری سیلک را یک مؤسسه خصوصی برگزار می کند و به چه شکل ما ‌می‌توانیم دخالتی در جایزه داشته باشیم و برگزیدگان را تغییر دهیم؟ به اعتقاد من ربط دادن این مسائل به یک نهادی که تصمیم گیرنده نبوده، منطقی نیست و اگر مشکلی وجود دارد باید بین برگزارکنندگان حل شود » .
جوادی ادامه داد:‌ « اگر جایزه نخست جشنواره ادبی هنری سیلک حق داریوش احمدی بوده است و به فرد دیگری داده شده، این تضییع حق‌الناس است و داورانی که امضای‌شان پای لوح‌هاست، باید قبل از اعلام نتایج یا در زمان اعلام نتایج این موضوع را اعلام می‌کردند؛ چرا که تریبون در اختیار داشتند » .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان افزود: « مطمئن باشید که اگر همان زمان داوران این موضوع را به من انتقال می‌دادند، بدون شک جایزه را به برگزیده اصلی برمی‌گرداندم و اجازه چنین کاری را نمی‌دادم؛ چراکه ما وظیفه داریم تا از حق نویسندگان و شاعران دفاع کنیم».

* بی اطلاعی شما عذر بدتر از تقصیر است
پس از اظهارات آقای جوادی مقدم آقای خانجانی در یادداشتی دیگر خطاب به آقای  جوادی مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت : « در حیرتم از اظهار بی‌اطلاعی شما درباره تغییر نتایج داوری جایزه ادبی سیلک، چرا که عذر بدتر از تقصیر است. از قرار معلوم درباره هر مسأله‌ای از مسؤولی پرسش شود، بهترین راهکار را اظهار بی‌اطلاعی می‌داند ».
خانجانی در یادداشت کوتاه خود افزود : « شکسته‌نفسی نفرمایید رئیس! شما در هر سه دوره جایزه ادبی هنری سیلک ، داور شعر بودید ؛ البته باز در حیرتم چرا با آن‌همه مشغله بروکراتیک، این امر خطیر وقتگیر را به دیگرانش نسپردید؟ حالیا، کار دشواری نیست از روابط عمومی محل کارتان پی‌گیری کنید این خبر از جانب کدام شخصیت حقیقی یا حقوقی بدین شکل در سایت آن اداره منعکس شده است ! ».
در ادامه یادداشت آقای خانجانی آمده است : « در پایان، تردیدی ندارم این دخالت نه از جانب برگزارکنندگان بوده است، نه حتی به‌طور مستقیم از جانب اداره شما. اما تردیدی هم ندارم که نخواهید گفت آبشخورش کجاست و چراست. همانگونه که بسیارانی نگفتند، همانگونه که بسیارانی نمی‌گویند. اما یادمان باشد گفته نیمای یوش  شاید تاریخ حق برخی را خورده باشد اما هیچ‌کس نمی‌تواند خود را به تاریخ حقنه کند» .
این داور سومین دوره جشنواره ادبی هنری سیلک تاکید کرد : « ما داوران این جایزه ادبی، با تقدیر از انوشه‌یاد کورش اسدی، نفر نخست را جناب آقای داریوش احمدی می‌دانیم و لاغیر. و همچنان تا تغییر نتایج و اعلام آن به عموم، بر این امر پای خواهیم فشرد. چراکه عاقبت کار به کام دل درویشان است ».

* جناب رئيس ؛ خبر مندرج در رسانه ها با نتایج اختتامیه فرق دارد ... 
ابوتراب خسروی هم مجددا در پاسخ به آقای جوادی نوشت : کتاب «خانه کوچک ما اثر داریوش احمدی »، از نظر داوران سومین دوره جایزه ادبی هنری سیلک کاشان برنده نخست بود و اتفاقا احکام برگزیدگان را خود ما  امضا کردیم و حتی در مراسم اختتامیه جشنواره هم اسم « داریوش احمدی » 
اعلام شد اما وقتی ما به شهرهایمان { شیراز و رشت } برگشتیم با کمال تعجب دیدیم که اسامی افراد دیگری به عنوان برگزیدگان به خبرگزاری ها اعلام شده و افرادی را که می خواستند به عنوان برگزیده بیان کردند ولی داریوش احمدی که کتابش بسیار نفیس واز اتفاق های نادر در سالهای اخیر محسوب می شود را حذف کردند .
این داور افزود  : « ۳۰ سال است که نویسنده هستم و در جریان این رقابتها بودم ولی هیچ جشنواره ای ندیدم که اخلاق ،ایمان و انسانیت را زیر پا گذارند و امیدوارم که روزی چشمانشان باز شود و ایمان آنها به انسانیت و شرافت و انسانیت برسد ».
وی تصریح کرد : « مطمئنا نویسندگان به خاطر اسم و مقام و جایزه به این جشنواره ها نمی روند بلکه زندگی آنها از قبل نوشتن است ؛ واقعا متاسفم که چنین بی اخلاقی و ناجونمردی را در این جشنواره دیدم و اگر سال آینده همین شرایط برقرار باشد ،داوری جشنواره را قبول نمی کنم چرا که 
عدالت و مردم داری را زیر پا گذاشته‌اند ».
 
* پی نوشت پورتال خبری کاشان : 
1- اعتراض و واکنش هیئت داوران بخش ادبیات داستانی این جشنواره ناظر بر اعلام نتایج در مراسم اختتامیه نیست و آنان با انتشار خبر متناقض با نتایج اعلامی در مراسم اختتامیه اعتراض دارند.
2- آقای جوادی مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان طبق معمول با پاسخ « من خبر نداشتم » ، « من بی اطلاع بودم » از حواشی فرار و نسبت به بروز آن سلب مسئولیت می کند.    
تبصره - اگر حضور آقای جوادی مقدم به عنوان داور در جشنواره ادبی هنری سیلک را نادیده بگیریم ، وی به عنوان مدیر اداره فرهنگ و ارشاد نبایست خبر ارسالی به رسانه ها را با صورتجلسه هیئت داوران تطبیق دهد تا تعارض و تناقضی پدید نیاید ؟    
3-  آقای جوادی مقدم می توانست به جای گفتن من بی اطلاعم و من خبر نداشتم ، به رای هیئت داوران احترام می گذاشت و با دعوت از نفر نخست مد نظر داوران جشنواره و با تدبیر و منش مدیریتی از وی دلجویی می کرد . مگر جایزه اعطایی به نفر نخست چقدر ارزش مادی دارد که به هر نحوی بخواهیم آن را از سر خود باز کنیم و بر سر آن چانه زنی کنيم ؟!     
   
  
 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi