به گزارش پورتال خبري
كاشان، حجت الاسلام خادم زاده شنبه شب در جلسه بصيرتي شنبه شب هاي مشجد سلمان
فارسي، كاشان با اشاره به 7 صفر شهادت امام حسن(ع) بود و تسليت شهادت اين امام
بزرگوار، گفت: شهادت امام حسن(ع) و جريان 7 صفر كه چند سالي است پر رنگ تر از
سالهاي گذشته است داراي فلسفه تاريخ است.
وي افزود: قالبا در جزئيات جريانات تاريخي
اختلاف وجود دارد و با كمبود امكانات
گذشته و محدوديت نوشتن و محدوديت افراد كاتب و نويسنده و امكانات وضعيت تاريخ يك
وضعيت اجمالي است وگاهي همراه با اشكالاتي است.
حجت الاسلام خادم زاده گفت: تاريخ ولادت و
شهادت هيچكدام از اهل بيت به جز يكي دو مورد يك نقل قول حتمي و صد درصدي ندارد و تنها تاريخ شهادتي كه هيچ خدشه اي ندارد، تاريخ شهادت امام حسين(ع) در دهم محرم سال 61
هجري است، اما در رابطه با ولادت امام حسين(ع) اختلاف وجود دارد.
وي ادامه داد: در رابطه با ولادت و رحلت
پيامبراكرم(ص) و ولادت و شهادت اميرمومنان(ع) اختلاف وجود دارد و فاطمه زهرا(س) نيز
بيش دو نقل قول وجود دارد كه دونقل قول آن
را در فاطميه اول و دوم مبنا قرار داده ايم، در حاليكه حدود 8 نقل قول در تاريخ شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد
و امام سجاد نيز هم در ولادت و هم در شهادت
و هم در روز و ماه و سال آن اختلاف وجود دارد و امام مجتبي(ع) و امام كاظم(ع)
نيز همينگونه است.
استاد حوزه علميه قم، ادامه داد: علماي شيعه اعلام
كرده اند آن نقل قولي كه بهتر و مستندتر است آن را بعنوان عزا و يا به عنوان ولادت
و شادي معرفي ميكنند.
به گفته وي، شهادت امام مجتبي (ع) براساس اكثر
كتب شيعه 7 ماه صفر بوده و الان هم هست اما بك نقل قول هم هست كه 27 ماه صفر و آخر ماه
صفر گفته شده است اما از منظر همه علما 7 ماه صفر روزشهادت امام مجتبي است و مجالس
عزاداريحضرت در 7 ماه صفر بوده و امروز نيز در عراق و ديگر كشورهاي عربي خليج فارس 7 ماه
صفر را بعنوان شهادت امام مجتبي(ع) عزاداري مي كنند.
حجت الاسلام خادم زاده، گفت: ناصر الدين شاه زماني
كه مي خواست جشن ولادت بگيرد با شهادت امام مجتبي در 7 صفر مصادف شد و براي اينكه
بي حرمتي نشود و مردم اعتراض نكنند از مورخين خواست چاره انديشي كنند و آنها نيز
اعلام كردند هرچند كه 7 ماه صفر شهادت امام مجتبي(ع) است اما 7 ماه صفر يك مناسب
ديگر هم دارد كه ولادت امام كاظم (ع) است كه
آن را پر رنگ ميكنيم.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه برخي
ولادت امام كاظم(ع) را در 7 ماه صفر مي گيرند اما ولادت امام كاظم در يك قول ديگري
در ذي الحجه است و اساسا جريان امام كاظم(ع) با 7 ماه صفر نمي تواند انطباق داشته
باشد چرا كه جريان ولادت امام كاظم را شيخ كليني در اصول كافي نقل كرده و راوي
ابوبصير است كه مي گويد با امام صادق(ع) حج به جا آورديم و در مسير بازگشت به
مدينه در منطقه ابوا كه منطقه اي بين مكه و مدينه است خبر آوردند همسر امام
صادق(ع) وضع حمل كرده است كه امام صادق خوشحال شدند و به همه وليمه مفصلي دادند.
وي ادامه داد: حج درماه ذي الجه انجام مي شود و
اين درحالي است كه تا ماه صفر حدود دو ماه فاصله است و اين دو ماه اضافه كه ائمه بعد از حج
بلافاصله برميگشتند نمي تواند قابل قبول باشد كه امام صادق(ع) بعد از حج دو ماه
در مكه مانده باشد، از اين رو جريان ولادت و وليمه دادن امام صادق(ع) در تولد امام
كاظم نشان مي دهد كه همان نقل قول ذي الحجه نقل قول صحيحي است كه اين ولادت حدود 20 ذي الحجه بوده است.
به گفته وي، از امسال 20 ذي الحجه شهادت امام كاظم(ع) و 7 صفر شهادت امام مجتبي(ع)
در تقويم كشور گنجانيده شده است، از اين رو آيت فاضل لنكراني فرمود، به جا است كه 7 صفر را روز شهادت امام مجتبي
باشد چرا كه 28 ماه صفر مقارن با رحلت
رسول اكرم(ص) است و در آن زمان حق امام مجتبي(ع) اين خورشيد نبوي ادا نمي شود.
اين
استاد حوزه علميه قم يادآور شد: 7 ماه صفر را هم به لحاظ تاريخي و هم به لحاظ جريان
ولادت امام كاظم مناسب ترين زمان است، از اين رو ولادت امام كاظم را 20 ذي الحجه و
شهادت امام مجتبي را در 7 ماه صفر برگزار كنيم.
حجت الاسلام خادم زاده ابراز اميدواري كرد از
سال آينده 7 ماه صفر شهادت امام مجتبي در سراسر ايران پر رنگ تر و ولادت امام كاظم(ع) در 20 ذي الحجه باشكوهتر
برگزار شود.