همزمان با عصر روز یازدهم محرم بزرگترین مراسم تعزیهخوانی کشور
همراه با آیین خیمه سوزی و خیل عرب شبیه قوم بنی اسد به عنوان بزرگ ترین آیین سنتی
مذهبی کشور در مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه گاه هیات حسینی شهر نوش آباد برگزار شد.
به گزارش پورتال خبری کاشان، این
مراسم آیینی عصر امروز دوشنبه دهم مهر مطابق با یازدهم محرم الحرام بر اساس یک سنت
دیرینه در فضایی به وسعت 30 هزار متر مربع برگزار شد. مراسم با تعزیه شهادت امام حسین(ع) و وداع با حضرت زینب(س)، توسط
شبیهخوانان آغاز شد که بسیار مورد توجه انبوه جمعیت عزادار و سوگوار قرارگرفت.
مشاهده صحنه ای که عمر سعد دستور سنگباران فرزند رسول خدا را به
لشگرش داد اوج غربت و مظلومیت سیدالشهدا را بسیار ملموس و محسوس برای سوگواران
حسینی به تصویرکشید.
دیدن لحظاتی که شمر بن ذالجوشن افتان و خیزان از نهیب لرزش زمین برای
کشتن عزیز فاطمه به گودی قتلگاه نزدیک میشد بسیار عزاداران را تحت تاثیر و انقلاب
روحی قراردادهبود.
بازسازی صحنه شهادت اباعبدالله الحسین(ع) توسط شبیهخوان شمر و
سربازانش که در اطراف گودی قتلگاه حلقه زدهبودند تا سیاهترین کارنامه ننگ و ذلت
انسانی را برای خود در همه تاریخ ثبت کنند بانگ زجه و شیون زن و مرد عزادار را با
نوای حسین غریب در فضا طنین انداز کردهبود.
ایستادن حلقه سرخ پوشان با چرخش شمشیرها و نیزهها در دست اطراف
گودی قتلگاه که ناگهان خورشیدی بر سر نی از میان آنها طلوع کرد و بانگ شادمانی کوردلان
و جاهلان لشگر اشقیا را از کشتن امام حسین(ع) بلندکرد تاثیرگذارترین صحنه واقعه
کربلا و حماسه حسینی را متجسم کرد.
سرخ پوشان لشگر عمرسعد در این هنگام با کوبیدن بر طبل بیداد، دمیدن
در شیپور جهل و غفلت و رقصاندن شمشیرهای آخته هلهله و شادی کردند با دستور غارت
خیمهها به خیام حسینی حمله بردند.
دیدن هنروران در نقش سپاه اشقیا که حتی از گوشواره دخترکان و گهواره
حضرت علی اصغر(ع) غنیمت می گرفتند و از بریدن انگشت مبارک امام با انگشتر نگذشتند قسی
ترین لحظات ظلم و بیداد یزیدیان را در قاب چشم عزاداران بازآفرینی کرد و باران اشک
را رنگدانه بوم این تابلو کرد.
فرمان آتش زدن خیام حرم با جسارت به مخدرات و اطفال و معجر کشیدن از
سر آنها با مشاهده دختری که دامنش آتش گرفته بود و بر خار مغیلان میدوید غمناک
ترین و حزن انگیزترین ملودی ماتم و غربت اسارت خاندان اهل بیت(ع) را سرود و جان
سوزترین مرثیه عاشورایی حماسه کربلا را سرود.
دیدن این صحنهها در میان گرد و غباری که از جولان اسبها و تاختن سوارکارانشان
زمین و زمان را تیره و تار کرده بود، غرش هولناک طبل و دهل، دودی که از سوختن خیمه
به آسمان میرفت همراه با طنین نوای مختارنامه اوج ظلم و بیداد و سنگدلی سپاه
عمرسعد را برای سوگواران حسینی باز آفرینی کرد.
پس از اجرای مراسم غارت سپاه یزید در اردوگاه ابی عبدالله، هلهله و شادمانی
لشگر ابن سعد در حمله به خیمه ها، خیمه سوزی و اسارت خاندان اهل بیت(ع) در غروبی
غمگین آیین خیل عرب با حضور شبیه قوم بنی اسد برای برداشتن پیکر مطهر سیدالشهدا در
میان بوریا آنچنان تاثیرگذار، زنده و طبیعی برای عزاداران شبیهسازی و تداعی شد که
هر کسی با دیدن آن اشک می ریخت و نجوایی حسینی را زمزمه می کرد.
خورشید از دیدن این همه بیداد گیسو پریشان کرد و رخ در نقاب کوه کشید
و از خجلت این همه ظلمت و کوردلی سیاه دلان با سرخی افق خون گریه کرد .
آیین سنتی مذهبی خیمه برداری شهر نوش آباد در 11 محرم امسال نیز با
حضور خیل عزادار از اطراف و اکناف حتی
دیگر مناطق ایران پایان یافت اما این خون گرم حسین و خط سرخ شهادت است که از جوشش
نمی ایستد و تا ابدالدهر در تمام طول تاریخ هدایتگر و راهنمای جستجوگران فضیلت و
فطرت و حقیت است.
حضور گردشگران خارجی نیز برای تماشای مراسم که بیشتر برای دیدن تعزیه
آمده بودند، حضور سقاهای مشک بدست برای سقایت عزاداران در تمام زمان اجرای برنامه
و پذیرایی تمامی عزاداران با توزیع نذورات سنتی نوش آباد بویژه نان عباسعلی و حلیم
حسینی از دیگر نکات قابل توجه این مراسم بود.
آیین سنتی مذهبی خیمه برداری شهر نوش آباد از جمله شش میراث معنوی استان
اصفهان است که سال گذشته به شماره 598 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیدهاست.
شایان ذکر است:بزرگترين مراسم آييني مذهبي خيمه سوزي، اجراي تعزيه،
خيل عرب و خاكسپاري شهداي كربلا توسط شبيه قوم بني اسد بر اساس يك سنت ديرينه هر
سال عصر روز یازدهم محرم به همت هيات
حسيني شهر نوش آباد در مجموعه فرهنگي مذهبي خيمه گاه شهر نوش آباد برگزار می شود.
عصر فردا روز دوازدهم محرم 11 مهر نیز مراسم نمادین خاکسپاری شهدای
کربلا توسط هیات ابالفضلی در مجموعۀ فرهنگی مذهبی علقمه برگزار می شود.
شهر
نوشآباد با پیشینه تاریخی و باستانی 7 هزار ساله با جمعیت 12 هزار نفری در فاصله
هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب آران و بیدگل واقع شده است.
این
شهر دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و مناسبتهای ایام ولادت و شهادت
ائمه و اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) دارد که از جمله این مراسم
سنتی تأثیرگذار میتوان به کتل، تعزیهخوانی، خیمهسوزی، سقایی و چاووشخوانی،
بازآفرینی و بازسازی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورود قافله حضرت امام
حسین(ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی
وقایع زندگی حضرت زهرا(س) در شبه مدینةالنبی در ایام فاطمیه اشاره کرد.