به گزارش پورتال خبري
كاشان، به نقل از خبرگزاري
رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضاشاه فضل سه شنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در
تفسير جزء 4 و آيه 17 سوره مباركه نساء كه خداوند مي فرمايد ‹‹إِنَّمَا
التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذينَ يعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَة ثُمَّ يتُوبُونَ
مِنْ قَريب فَأُولئِکَ يتُوبُ اللّهُ عَلَيهِمْ وَ کانَ اللّهُ عَليماً حَکيماً››
، گفت: مسأله توبه يكي از عنايات و توفيقات الهي است كه خداوند براي انسانها قرار
داده است.
وي افزود: خداوند از ابتدا آگاه بوده چه نوع انساني را خلق كرده
ميكند و اين انسان چه تمايلات و نيازها وو هواي نفس و حب نفس و حب به دنيا را
دارد و دانسته انسان معصوم نخواهد بود و اهل گناه و فساد خواهد بود.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: زماني كه
خداوند خلقت انسان را به ملائكه گفت، ملائكه گفتند مي خواهي موجودي را خلق كني كه
خون ريزي خواهد كرد، خداوند در پاسخ گفت، انسان نه تنها چنين كارهايي را نخواهد
كرد بلكه من از انسان مفسدي كه مي گوييد خون ريزي ميكند، چيزهايي را مي دانم كه
شما نمي دانيد.
دبيرجامعه روحانيت كاشان، گفت: زماني كه خداوند
حضرت آدم را در باغي قرار دادكه در قرآن بعنوان جنت از آن نام برده شده، باغي از باغات دنيا است كه ويژگيهاي باغهاي بهشت
را دارد، از اين رو خداوند به حضرت آدم مي فرمايد ‹‹وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا
حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ›› هرچه مي خواهيد از باغ
بخوريد و تنها به يك درخت ‹‹وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ›› نزديك نشويد اما
حضرت آدم نتوانست تحمل كند و بعد از اينكه ميوهاي درختان را خورد ميوه هاي درختي را
كه منع شده بود را هم خورد.
حجت الاسلام شاه فضل، افزود: در سوره مباركه
يوسف مي فرمايد ‹‹وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي›› من نفس خودم را سرزنش نمي كنم و اما
اگر تو نيرينگ اين زنها را از من برنداري دامن من نيز آلوده خواه شد.
وي يادآور شد: برخي گفته اند، امكان خطا براي
انسان وجود دارد اما انسان جايز الخطا نيست بلكه ممكن الخطا است، از اين رو اگر
خدا به پيامبران الهي كمك نكند، ممكن است پيامبران الهي نيز به گناه آلوده شوند، ضمن اينكه حضرت يوسف اين سخن را مطرح كرد كه اگر
خدا مكر آنها را برندارد من هم آلوده مي شوم.
دبيرجامعه روحانيت كاشان افزود: شيطان كه قسم
خورده ‹‹فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ›› و انسانهاي زيادي را قبل
از ما فريب داده و تجربه زيادي دارد برايش فريب انسان كار سختي نيست، از اين رو
انتظار گناه نكردن انسان كه چنين دشمن قسم خورده اي، انتظار بالايي است.
حجت الاسلام شاه فضل، با بيان اينكه نفس اماره انسان
را فريب ميدهد، گفت: امروزه هرچه انسان پيشرفته مي شود ابزارهاي گناه نيز بيشتر و
سهل و آسان تر و در دسترس تر و غير قابل كنترل تر مي شود، از اين رو نمي توان از
انسان انتظار داشت گناه نكند اما يك انتظار مي توان از انسان داشت آن نيز انتظار
توبه است و انسان بعد از هرگناهي مي تواند پشيمان شود و توبه كند و گناهان خود را
جبران كند.
وي يادآور شد: تفاوت شيطان با حضرت آدم در
نافرماني نبود، چرا كه هم آدم نافرماني كرد و ميوه ممنوعه را خورد و هم شيطان
نافرماني كرد و سجده نكرد بلكه تفاوت اين دو در توبه بود كه حضرت آدم توبه كرد و
پيامبر شد اما شيطان توبه نكرد و شيطان باقي ماند.
حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: خداوند به
انسان مي فرمايد، من انتظار گناه نكردن از شما ندارم اما انتظار دارم از گناهي كه
انجام ميدهيد توبه كنيد، از اين رو همه انسانها درگير گناه هستند اما نوع و شدت و
ضعف گناهان انسانها متفاوت است.
وي افزود: خداوند انتظار دارد بندگانش ضمن
اينكه توبه ميكنند به مرور زمان از شدت و تعداد گناهان خود نيز كم كنند و چنانچه انسان در جواني گناهي را مرتكب شده استبراي هرگناهي
كه انجام داده يك توبه داشته باشد وگناهان انسان از جواني به طرف ميانسالي و
كهنسالي سيرنزولي داشته باشد و به جايي برسدكه ديگر مرتكب گناه نشود.
دبير جامعه روحانيت كاشان با تأكيد بر اينكه
انسان با توبه بايد در مسير اصلاح قرار بگيرد، گفت: براي اصلاح نمي شود گناهان و
توبه هاي انسان ادامه دار باشد، بلكه توبه بايد سبب قطع گناهان باشد و از تكرار
گناهان جلوگيري كند.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به
اينكه خداوند در آيه 16 سوره نساء مي فرمايد ‹‹إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحيماً››
گفت: خداوند توبه پذير است و بر خودش لازم كرده تا توبه گناهكاران را قبول كند،
ضمن اينكه خداوند بايد توبه پذير باشد چرا كه اگر خدا نبخشد كسي ديگري نيست گناهان
انسان را ببخشد.
وي با بيان اينكه دركنار توبه پذيري خدا، رحيم بودن خدا نيز مطرح مي شود، گفت: خداوند اينگونه است ‹‹تَوَّابًا رَّحِيمًا›› هم
مي بخشد و هم هديه مي دهد و در ادامه مي فرمايد من توبه اين گروه را مي پذيرم ‹‹إِنَّمَا
التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ›› توبه وظيفه خدا است ‹‹لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ
السُّوءَ بِجَهَالَةٍ›› كساني كه كار خلافي را از روي ناداني و جهالت انجام ميدهند توبه آنها را مي پذيرد ‹‹ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ›› و اين افراد
كساني هستند كه بعد از گناه خيلي زود
پشيمان شده و توبه ميكند ‹‹ فَأُولئِکَ يتُوبُ اللّهُ عَلَيهِمْ›› اينها كساني
هستند كه خداوند توبه آنها را مي پذيرد.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند درآيه بعد
مي فرمايد ‹‹وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ›› توبه براي
كساني نيست كه گناهان زيادي را انجام ميدهند، اينها توبه ميكنند اما زماني توبه
ميكنند ‹‹حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ›› كه همه گناهان را انجام
داده و به زمان مرگ خود رسيده است.
حجت الاسلام شاه فضل، يادآورشد: خداوند فرصت
توبه را در اختيار همه قرار داده است، از اين رو ماه مبارك رمضان نيز بهترين فرصت
براي توبه حقيقي است توبه اي كه لذت گناه را ترك و گناهان خود را جبران كند.