به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان، گفت: خداوند در مقام پاداش ابرار در آيه 21 سوره مباركه انسان مي فرمايد ‹‹عالِيَهُمْ ثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً›› روز قيامت ابرار در بهشت در نهايت نعمت و خوشي و عزت و كرامت و پادشاهي هستند و پادشاهي تمامي دنيا به سرسوزني از پادشاهي در بهشت ارزش ندارد.
وي افزود: خداوند به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد ‹‹وَ إِذا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعيماً وَ مُلْکاً کَبيراً›› اگر به بهشت نگاه كني در آنجا نعمتهاي بسيار با ارزش و بي نهايت و پادشاهي بزرگي را مي بينيد.
حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: لباس در دنيا سبب زينت انسان است و انسان هميشه به دنبال لباسهاي زيبا و گران قيمت است تا خودش را زينت دهد، ضمن اينكه لباس يكي از چيزهايي است كه مد نظر انسان بوده و نسبت به آن حساس است به ويژه خانمها نسبت به لباس وسواس خاصي دارند و مردان نيز به دنبال لباسهايي هستند كه سبب زينت و شخصيت آنها باشد.
وي افزود: يكي از نعمتهاي بهشت لباسهاي فاخر و زيبا و گرانبهايي است كه مانند مابقي نعمتهاي بهشتي كه با نعمت هاي دنيا قابل مقايسه نيست، لباسهاي بهشتي نيز قابل مقايسه با لباسهاي دنيا نيست ‹‹عالِيَهُمْ ثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ›› لباسهايي بر اندام ابرار و نيكان و بهشتان پوشيده شده است كه از ابريشم و حرير است و اين در حالي است ابريشم و حرير در دنيا براي مردان حرام است، اما در بهشت حلال است.
به گفته وي، وضعيت دنيا با بهشت متفاوت است، چرا كه در دنيا برخي از وسائل براي زنان و برخي ديگر براي مردان حرام است، اما اين مسأله در بهشت به گونه اي ديگر است و حرير و ابريشم بهشتي قابل مقايسه با حرير و ابريشم دنيا نيست و تنها نام آن مشابه نامهاي دنيايي آن است و حقيقت نعمتهاي بهشت چيزي ديگر است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه نعمتهاي بهشتي با نعمتهاي دنيا تنها در نام با يكديگر شباهت دارند عنوان كرد: نعمتهاي بهشتي در قالب الفاظ نمي گنجد و نمي توان آن را توصيف كرد و براي انسان قابل وصف نيست، بنابراين براي اينكه تا حدودي به ذهن انسان نزديك شود آن را در قالب الفاظ دنيوي قرار داده است.
وي افزود: خداوند مي فرمايد، لباس بهشتيان ‹‹سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ›› سندس و استبرق به معناي ابريشم و يا حرير است و تفاوت آن در اين است كه سندس ابريشم و يا حرير نازك است اما استبرق ابريشم زخيم است و بهشتيان از اين دو نوع لباس به تناسب خود استفاده ميكنند.
امام جمعه موقت كاشان، با اشاره به اينكه لباسهاي حرير و ابريشم بهشتي به رنگ سبز است، گفت: رنگ سبز در بين ساير رنگها از يك نوع لطافت، نشاط و زيبايي خاصي برخوردار است، از اين رو خداوند رنگ درختان را نيز سبز قرارداده است و رنگ سبز، رنگي دلنشين است كه انسان از ديدن آن لذت مي برد بنابراين مي فرمايد، ابريشمي كه بهشتيان از آن استفاده ميكنند به رنگ سبز است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه در روايت است كه آب و سبزي و چهره زيبا رنج و اندوه را از قلب مي برد، بیان کرد: تمام وسائل شادي در بهشت وجود دارد و هرآنچه كه در بهشت است شادي آور است و چهره ها و درختان و آب در اوج زيبايي است.
وي افزود: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ›› يكي از وسائل زينت در بهشت براي زن و مرد، دستبند نقره اي است كه از دُر و ياقوت شفاف تر و زيباتر است از اين رو، حتي مردان نيز دستبند نقره دارند به طوري كه شكوه و جلال ظاهري انسان را دو چندان ميكند.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اين خداوند در اين آيه صحبت از دستبندنقره براي مردان در بهشت كرده است، گفت: خداوند در سوره كهف مي فرمايد ‹‹يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ›› در بهشت دستبند طلا هم براي مردان وجود دارد و اين در حالي است كه طلا در دنيا براي مردان حرام است اما در بهشت اينگونه نيست.
وي افزود: خداوند در ادامه آيه 21 سوره مباركه مي فرمايد ‹‹وَسَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً›› اين آخرين نعمتي است كه خداوند در اين آيات براي ابرار بيان ميكند كه در اوج همه نعمتهاي است.
حجت اسلام اسلامي تبار يادآور شد: خداوند در آيات قبلي مي فرمايد، در بهشت جام ها و چشمههاي سلسبيل از سوی ولدان و مخلدون به بهشتيان ميدهد، خُدام برگرد بهشتيان مي چرخند و جام هايي از شربت ها و شراب هاي بهشتي را كه از چشمه هاي بهشتي است به بهشتيان ميدهند.
وي افزود: خداوند در اين آيه يك نكته خيلي عجيبي را مطرح مي كند و ميفرمايد ‹‹ وَسَقاهُمْ رَبُّهُمْ›› و نمي فرمايد ‹‹وَ سَقاهُمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ›› به اين معني كه خداوند مستقيما خودش به بهشتيان از شراب هاي بهشتي مي دهد ‹‹وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ›› يعني كسي كه ما را پرورش داده و در تمامي مراحل كمال ما را كمك كرده است، آخرين مرحله كمال را نيز به انسان ميدهد و آن ‹‹وَسَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً›› خداوند به بهشتيان جام شراب و شربت بهشتي را مي دهد، نميگويد شراب بهشتي را ‹‹وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ›› به بهشتيان مي دهند، بلكه خدواند خودش مستقيما وارد ميدان مي شود و شربت و شراب بهشتي را به بهشتيان ميدهد.
امام جمعه موقت كاشان گفت: مرحوم علامه طبا طبايي مي فرمايد، بالاترين لذت ها اين است كه خداوند در بهشت به انسان شربت و شراب بهشتي ميدهد و اين نعمت از بين همه نعمتهاي بهشتي از همه بالاتر و با نشاط تر است و بالاترين لذت و معنويت را به انسان ميدهد.
وي افزود: طهور چيزي است كه هم پاك و هم پاك كننده است مانند آب كه هم پاك است و هم پاك كننده است و درقرآن دو بار واژه طهور آمده است، يكي سوره فرقان است و يكي هم آيه 21 سوره انسان است، بنابراين امام صادق(ع) مي فرمايد، وقتي بهشتيان از اين شراب مي خوردند از هر كم و زيادي پاك ميشوند و آماده براي حضور و درك خداوند مي شود.