صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

شنبه 7 اسفند 1395 - 33 : 8

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 18726

3327 بازدید


  امام جمعه موقت کاشان در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني تشريح کرد؛
تفاوت های بين حقايق بهشت و حقايق دنيا

حجت الاسلام اسلامي تبارگفت: بين حقايق و الفاظ دنيا با حقايق و الفاظ بهشت تفاوت از زمين تا آسمان است و تفاوت آن مانند تفاوت دنيا و آخرت است.


 
به گزارش پورتال خبري كاشان به نقل از خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در ادامه توضيح آيات 5 تا 22 سوره مباركه انسان،گفت: اين آيات در شأن اهل بيت نازل شده است، چند آيه اول در رابطه با ويژگيهاي اهل بيت(ع) كه همان ابرار است و بعد از آن خداوند پاداش ابرار را بيان مي‌كند.

وي با اشاره به آيات 12 و 13 سوره انسان كه ‹‹وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَريراً مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأَرَائِكِ لاَ يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلاَ زَمْهَرِيرًا››، گفت: اين آيات در مقام بيان پاداش اهل بيت(ع) و ابرار است كه در رأس همه ابرار، اهل بيت عصمت و طهارت هستند و در رأس همه خوبان، اهل بيت(ع) هستند و زماني كه صحبت از متقين مي شود، اميرمؤمنان و اهل بيت(ع)، مولاي متقيان است و زماني كه صحبت از عارفين مي شود، اميرمؤمنان(ع) و اهل بيت(ع) و مولي الموحدين هستند و زماني كه صحبت از اخلاص شود آنها سرآمد همه مخلصان هستند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: محسنين و ابرار مطهرين و پاكان و اهل بيت(ع) سرآمد همه خوبان هستند و هر خوبي كه عنوان خوبي را دارد اين عزيزان سرآمد آنها هستند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه خداوند در آيه 16 سوره مباركه انسان مي‌فرمايد ‹‹يُطافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ أَکْوابٍ کانَتْ قَواريرَاقَواريرَا مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوها تَقْديراً››، گفت: خداوند مي فرمايد يكي از ويژگي هاي اهل بهشت اين است كه ظرفهايي را كه در ميهماني خدا و بزم الهي دربهشت از آنها پذيرايي مي‌شود، ظرفهاي ملوكانه است، از اين رو تصور نكنيم چون بهشت خانه خدا است بايد مانند دنيا ساده زندگي كرد چرا كه در دنيا به دليل مصلحت امر شده ساده زندگي كنيد و زهد داشته باشيد، اما در بهشت اينگونه نيست.

امام جمعه موقت كاشان گفت: ظرفها و پيمانه هايي كه درآن شربت ها و غذاهاي بهشتي مي ريزند قابل مقايسه با شربت ها و غذاهاي دنيا نيست چرا كه به قدري ملوكانه و با ارزش است كه حتي  ديدن ظرفهاي بهشتي به انسان لذت بسياري مي‌دهد.

وي يادآور شد: يكي از ويژگي هاي بهشت اين است كه حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين دنيا نمي‌گنجد و نمي توان حقايق عالم آخرت را با كلمات دنيايي بيان كرد چرا كه فوق تصور ما است اما در عين حال چاره اي نيست تا حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين دنيا بيان شود آن هم در حد و اندازه پاييني بيان شود تا مقداري مطلب به ذهن نزديك شود.

به گفه وي، بين حقايق و الفاظ دنيا با حقايق و الفاظ بهشت تفاوت از زمين تا آسمان است و تفاوت آن مانند تفاوت دنيا و آخرت است و نمي توان بيان كرد و چاره اي نيست كه همان معاني و حقايق را به شكلي بيان كرد هرچند كه برخي از آنها را نمي توان گفت چرا كه خداوند در هيچ لفظي نياورده است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹فَلاتَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ›› هيچكس هدايايي خدا را نمي داند چه هدايايي است ‹‹قُرَّةِ أَعْيُنٍ›› چشم روشني هاي عالم آخرت را هيچكس نمي داند چيست چرا كه اگر بگوييم حورالعين و غذا و شربت و ميوه هاي بهشتي است كه خدا در قرآن آن را  بيان كرده و  همه از آن خبردارند، اما آن چه چيزي است كه روايت مي فرمايد به ذهن و قلب و گوش و چشم هيچكس خطور نكرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹وَیُطَافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا›› ظرفهايي از نقره آن هم نه نقره دنيا و ‹‹وَأَکْوَابٍ›› قدح و پيمانه هاي شراب و شربت و ‹‹کَانَتْ قَوَارِیرَا مِنْ فِضَّةٍ›› و بلورهايي كه از نقره است كه چنين چيزي در دنيا بي نظير است كه هم بلور باشد و هم نقره باشد اما در بهشت ظرفهايي از بلور و نقره است.

وي افزود: در بهشت همه چيزي پادشاهانه است و خداوند مهمان خانه اي در شأن خودش درست كرده است و براي همين است كه ما هميشه در دعاها بگوييم، اللهم آمنا به فضلك ولا تومني به عدلك، آنچه را كه ما سزاوار آن هستيم با عدل خود با ما رفتار نكن، بلكه با فضل خود با ما رفتار كن و آنگونه با ما رفتار كن كه سزاوار تو است، تو پادشاه عالم و سرور همه كريمان عالم هستي و جود و بخشش هستي و با ما اينگونه با ما رفتار كن نه آنگونه كه ما سزاوار آن هستيم.

امام جمعه موقت كاشان با بيان اينكه خداوند در بهشت مهمانخانه اي ملوكانه و شاهانه آن هم در شأن پادشاهي خودش به راه انداخته است، گفت: همه چيز خداوند در بهشت پادشاهانه خدايي و الهي است و قدح ها و پيمانه هايي از شراب بهشتي براي بهشتيان آماده مي شود كه اين پيمانه ها هم بلور است و هم در عين حال نقره است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در آيه 17 سوره مباركه انسان مي‌فرمايد ‹‹وَ يُسْقَوْنَ فيها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً›› شراب به معناي شُرب و نوشيدني است با اين تفاوت كه شراب دنيا مضر و عقل را مختل مي‌كند اما شراب بهشت ‹‹شَرَاباً طَهُوراً›› انسان را از هر كم و زيادي پاك مي‌كند و شراب بهشت بسيار با عظمت و شرابي است كه خداوند با دست قدرت خودش  براي اهل بهشت درست كرده است.

وي افزود: اينگونه نيست كه اگر شراب بهشتي را كه گرفتيد اولين و آخرين آن باشد بلكه ‹‹يُسْقَوْنَ فيها›› پيوسته شرابها و شربت‌هايي داده مي شود ‹‹کَأْساً›› از پيمانه هايي  كه درون آن شربت و شراب هايي است كه ‹‹کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً›› اين نوشيدني ها و شراب ها و شربت ها با زنجبيل مخلوط شده است، چرا كه گفته مي شود شراب هايي را كه عرب جاهلي مي خورده است براي اينكه خيلي گوارا و خوشمزه و نشاط آور و محرك باشد با زنجبيل مخلوط مي‌كرده است تا عطر بوي خاصي پيدا كند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد شراب هاي بهشت آميخته با زنجبيل است به اين معني كه بسيار  لذت آور و گوارا و  لذيذ و  خوش عطر است كه با شراب هاي دنيا متفاوت است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 18 سوره مباركه انسان مي فرمايد، اين جام ها و قدح هايي كه از شراب آميخته با زنجبيل پر شده است چگونه و از كجا پر شده است ‹‹عَيْناً فيها تُسَمَّي سَلْسَبيلاً››  اين جام و قدح هاي شراب از چشمه اي در بهشت پر شده است كه آن چشمه بنام چشمه سلسبيل است و آب اين چشمه شراب است و در بهشت چشمه آب و چشمه شراب و شربت نيز وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه، سلسبيل به معناي شربتي كه خيلي روان است و به قول ما راحت الحلقوم است و خيلي مي چسبد و گوارا است، گفت: خداوند پادشاهانه پذيرايي مي‌كند كه به معناي  اين است كه انسان در بهشت خيلي مكرم  و گرامي است ‹‹ان اكرمكم عندالله اتقواكم›› گرامي ترين افراد نزد خداوند كسي است كه با تقوا تر است و خداوند از انسانهاي با تقوا به گرمي پذيرايي مي‌كند و آنها را گرامي مي‌دارد.

امام جمعه موقت كاشان، گفت: همانگونه كه انسان‌هاي گناهكار در جهنم در نهايت ذلت و خواري هستند بر خلاف آنها، انسانهاي مومن در بهشت بسيار مورد احترام هستند و ملائكه در خدمت آنها است و بسيار محترمانه آن هم با ظرف ها و شراب هايي كه توصيف آن بيان شد پذيرايي مي شوند، ضمن اينكه اين شراب ها و آبها و شربت ها براي رفع تشنگي نيست چرا كه روايت است در لحظه ورود به بهشت شربتي به انسان داده مي شود كه تا ابد تشنه نمي‌شود.

وي، نوشيدن پيوسته و مستمر شربت ها و شراب هاي بهشتي را نه براي رفع تشنگي بلكه براي لذت بخشي به انسان دانست و عنوان كرد: يكي از تفاوت هاي  نعمت هاي بهشت با نعمتهاي دنيا اين است كه نعمتهاي دنيا براي رفع نيازها و ناراحتي انسان است اما در بهشت هيچگونه ناراحتي و نيازي وجود ندارد و خوردن نعمتهاي بهشتي لذت بخش است و هرچه از نعمتهاي بهشتي استفاده مي‌شود باز هم كم است و اگر ميلياردها سال از شربتها و شراب هاي بهشتي استفاده كنند هر بار كه استفاده مي‌شود مانند اين است كه بعد از هزاران سال براي اولين بار مصرف مي‌كنند.

به گفته وي، اگر بهترين خانه ها و ويلاها را در دنيا به انسان داده شود بعد از مدتي برايش عادي مي شود و زده مي شود و اين يكي از عوارض منفي دنيا است اما در بهشت اينگونه نيست و انسان هيچ وقت از كثرت نعمتهاي بهشتي زده نمي‌شود و پيوسته از شراب ها و شربت هاي بهشت استفاده مي‌شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به آيه 19 سوره مباركه انسان كه مي فرمايد ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› گفت: بهشتيان بر تخت هاي بهشتي كه قرار مي‌گيرند ‹‹يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ›› پيوسته ماموران پذيرايي بهشتي كه نوجوانهايي با ويژه گيهاي خاصي هستند پروانه وار دور بهشتيان مي‌گردند ‹‹مُخَلَّدُونَ›› كه اين نوجوانها نيز مانند خود انسانها عمري جاودانه دارند چرا كه در بهشت مرگ وجود ندارد و بهشت حيات است و اثري از پيري نيست.

امام جمعه موقت كاشان افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً›› وقتي جوانهايي كه پروانه وار به دور بهشتيان مي گردند، مانند مرواريدهايي پراكنده هستند و اين جوانها ‹‹مَنْثُوراً›› در يك  مكان نيستند، بلكه در تمام بزم الهي همه جا حضور دارند و زماني كه نگاه به اين جوانها مي‌كنيد مانند ‹‹ لُؤْلُؤاً›› مرواريد درخشان و زيبا هستند و به تعبير علامه طباطبايي رنگ باصفا و چهره نوراني و آنقدر نوراني هستند كه نور از چهره يكي به ديگري منتقل مي‌شود و نور وجود آنها اشعه دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi