به گزارش پورتال
خبري كاشان، به نقل از مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري
کاشان ، درنشست مشترک سرپرست منطقه يک شهرداري به همراه مديران اين منطقه و معاونت
حمل و نقل و ترافيک، شناسايي فضاهايي براي طراحي و اجراي پارکينگ مسطحاتي و مکانيزه
طبقاتي بررسي شد.
مرتضي والي زاده سرپرست منطقه يک شهرداري کاشان دراين نشست با بيان
اينکه معاونت عمران و ترافيک براي نخستين بار در اين منطقه تشکيل مي شود، تصريح
کرد: ناحيه محوري در دودهه قبل پاسخگوي مديريت شهر کاشان بود ولي در حال حاضر با
تشکيل مناطق و معاونت حمل و نقل و ترافيک تشکيلات شهرداري بزرگتر شده است و مسئوليت
هاي کنترل و مديريت شهري تفکيک و جزئي تر شده است.
مرتضي والي زاده افزود: منطقه يک در مرکز شهر
واقع شده و بافتي تاريخي و فرهنگي دارد و به همين جهت واحدهاي مسکوني و تجاري با
محدوديت ارتفاع در اجرا مواجه هستند.
وي با اشاره به متراکم بودن جمعيت شهردرمنطقه يک
و وجود فضاهاي تجاري بزرگ مانند بازار کاشان و مراکز تجاري خيابان شهيد رجايي بيان
کرد: کم عرض بودن معابر قديمي و مراکز درماني و پزشکي و ترافيک موجود در خيابان شهيد
بهشتي ضرورت احداث پارکينگ مسطحاتي و طبقاتي را دوچندان کرده است.
سرپرست منطقه يک شهرداري کاشان به وجود پارکينگ
هاي موقت در چهار ضلع اصلي مرکز شهر پرداخت و گفت: بخش خصوصي براي اجراي پارکينگ
مکانيزه خودرو و ايستگاههاي دوچرخه در مرکز شهر کاشان اعلام آمادگي نموده و منطقه يک
در اين طرح به عنوان پايلوت انتخاب شده است.
والي زاده ضمن يادآوري اصلاح و ساماندهي پارکينگهاي
غير مجاز و غير ايمن از لحاظ امنيتي و ساختاري ادامه داد: بخش خصوصي مي تواند با
اعلام زمين باير دريافت مجوز به شهرسازي منطقه اعلام آمادگي نموده تا شهرسازي با
استعلام از معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري براي تعيين ضوابط قانوني پروانه تاسيس
پارکينگ را صادر نمايد.
در ادامه اين نشست مشعود چايچي معاون حمل و نقل ترافيک
شهردار کاشان، با اشاره به ترافيک مرکز شهر و لزوم ايجاد پارکينگ بدليل کم عرض
بودن معابر گفت: ايجاد پارکينگ مي تواند تا حدودي در رفع اين معضل موثر واقع شود و
پارکينگهاي مکانيزه بجهت وسعت کمي که از لحاظ عرض و مساحت نياز دارد مد نظر قرار
گرفته است.
محمد مسعود چايچي با بيان اينکه مرحله طراحي و
جانمايي با حضور پيمانکار از پايتخت انجام شده ادامه داد: پارکينگ از لحاظ اقتصادي
ضررده است و پالت هاي پارکينگ براي 60 خودرو چيزي بالغ بر 15 ميليارد ريال براي
شهرداري هزينه دارد، لذا بدليل کم بودن استقبال بخش خصوصي اجراي بصورت مشارکتي و
سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش کمتر امکان پذير مي شود.
وي ضمن تاکيد بر اينکه شايسته است منطقه يک
شهرداري کاشان اولويت تملک را بر روي ايجاد پارکينگ هاي طبقاتي و مکانيزه متمرکز
کند افزود: محوريت منطقه يک بحث ايجاد پارکينگ است که اين معاونت بصورت جدي تر پيگيري
مي کند و معاونت شهرسازي و معماري با مشاور طرح تفصيلي در مورد مطالعه و جانمايي
صحيح در طرح تفصيلي شهر کاشان مکاتبه نمايد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار کاشان با يادآوري
اينکه يک سوم بودجه اين معاونت مربوط به ايجاد پارکينگ در کاشان است، بيان کرد:
الگوگيري شهردار کاشان از کلان شهرها بويژه پايتخت است ليکن کاشان بدليل فقدان طرح
تفصيلي مصوب و مسجل در سه دهه اخير در مديريت شهري با موانع زيادي روبرو بوده است
که در حال حاضر تصويب نهايي اين سند مهم شهري و برنامه ريزي از طريق معاونت شهرسازي
و معماري شهردار در دست اقدام است.
وي با عنوان اينکه بخش قابل توجهي از مشکلات و
گره هاي ترافيکي در خيابان هايي مثل خيابان محتشم، شهيد رجايي، شهيد بهشتي،
باباافضل، آيت اله کاشاني مربوط به عدم وجود توقفگاه مناسب است، خاطر نشان کرد:
شهرداري قصد دارد در اين زمينه اقدامات اجرايي و عملياتي صورت دهد.
چايچي با بازگويي اينکه شهر کاشان در گذشته شهري
بوده است با تردد زياد دوچرخه سواران تاکيد کرد: اين وسيله ابزاري کارگشاست براي
رفع بخشي از مشکلات ترافيکي،آلودگي ها بصري و سمعي، آلودگي هاي زيست محيطي، لذا
منطقه يک با تعامل مي تواند مناطقي را جهت ايجاد پارکينگ دوچرخه در نظر گيرد تا ايستگاه
هايي براي علاقمند به اين وسيله نقليه سالم و پاک منظور شود.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار کاشان ضمن
خرسندي از اينکه شهردار کاشان براي اين طرح توجيهي هفت ساله و احياي فرهنگ سازي
دوچرخه سواري در کاشان و حذف خودرو بودجه اي در نظر گرفته است، افزود: بودجه اي که
هر ايستگاه دوچرخه با امکان پرداخت بوسيله کارت الکترونيکي و کارت شهروندي، قفل هاي
ايمن و مخصوص و ديگر امکانات جانبي نياز دارد يک ميليارد ريال است و بدليل اينکه
با انتقال ايستگاه هاي دوچر خه به حاشيه شهر، دوچرخه به حالت سرگرمي و تفريحي تبديل
نشود، مرکزيت و تمرکز در مرکز شهر مد نظر قرار گرفته است.