صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 28 تیر 1395 - 21 : 6

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 17218

7362 بازدید


  معرفي مدرسه علميه تاريخي كاشان
مدرسه علميه امام خميني‹‹ سلطاني سابق›› با بيش از دو قرن قدمت بزرگترين وقفيات كاشان را دارد + 'گزارش تصويري

*اختصاصي پورتال خبري كاشان/ محمد ملک آبادی؛


 

به گزارش پورتال خبري كاشان، يکي از آثار و ابنيه دارالمومنين کاشان که علاوه بر بعد تاريخي و قدمت جنبه فرهنگي و علمي نيز دارد مدرسه علميه امام خميني(ره)کاشان است که پيش از اين به دليل ساخت آن توسط يکي از شاهان قاجار به نام مدرسه ‹‹ سلطاني›› مشهور بوده است.

اما حضور ملا احمد نراقي در بدو تأسيس اين مدرسه در مقام توليت, به اين مکان تاريخي فرهنگي ارزشي مضاعف بخشيد و توانست اين مدرسه را به مرکزي مهم در پرورش طلاب و علماي مکتب آل الله مبدل سازد.
 وقف اين مدرسه براي پرورش شاگردان مکتب امام صادق(ع) يکي از اقداماتي بود که توسط فتحعلي شاه قاجار و با نفس گرم ملااحمد نراقي صورت پذيرفت و توانست در کنار ساير مدارس و حوزه هاي علميه منطقه کاشان, دارالمومنين را به عنوان خاستگاه پرورش عالم آل محمد معرفي کند.
 براي آشنايي بيشتر با ويژگي ها و پيشينه مدرسه علميه امام خميني ‹‹ سلطاني سابق››  با مدير اين مدرسه تاريخي حجت الاسلام نظّاري  به گفت و گو نشستيم و نظراتش را در مورد

موضوعات  مختلف نظيرچگونگي وقف, مختصات فيزيکي و ويژگي هاي منحصر به فرد اين مکان با قدمت بيش از 200 سال جويا شديم که مشروح آن را در زير مي خوانيد:
 
 
 
پورتال خبري كاشان - مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان ‹‹ سلطاني سابق›› از چه زماني و توسط چه كسي وقف شده است؟  
مدرسه علميه امام خميني(ره) با بيش از دو قرن سابقه دروقف نامه به نام مدرسه سلطاني است به دليل اينكه زمان ساخت اين مدرسه در دوره پادشاه فتحعلي شاه قاجار بوده از اين جهت به نام سلطاني نامگذاري شده است.
 
همسر فتحعلي شاه مقداري مال و ثروت داشته است كه براي باقيات و صالحات در نظر مي گيرد و و آن  وقف اين مدرسه مي كند، از اين جهتع مدرسه علميه سلطاني كاشان وقف زن شاه بوده و شاه نيز توليت آن را به مرحوم ملا احمد نراقي واگذار مي كند و ايشان در وقف نامه مشخص مي كند، مدرسه سلطاني كاشان را خانم فتحعلي شاه وقف كرده و متولي آن من و اولاد من هستند.
 
از زمان آيت الله العظمي ملا احمد نراقي بزرگاني چون شيخ انصاري شيخ الفقها، حدود سه سال در اينجا مشغول تدريس بوده و اين مدرسه از جهاتي با بزرگان و نفس بزرگان است و هركس وارد اين مدرسه مي شود نفس و حالي را عوض مي كرده است.
 
همانطوريكه در وقفنامه آمده است توليت اين مدرسه مباركه بر عهده فقيه بلند پايه و عالي مقدار آيت الله العظمي حاج ملا احمد فاضل نراقي بوده و بعد از او با اعدال و ارشيد اولاد او ، بطنا بعد بطن بوده است، اين وقفنامه از روي نسخه اي كه جلد 23 فرهنگ ايران زمين به چاپ رسيده تصوير برداري شده است.
 
از زمان ملااحمد نراقي بزرگاني چون شيح انصاري، فرزندان ملا احمد نراقي، خاندان نطنزي ها كه داماد ملا احمد نراقي بودند و ملاحبيب الله شريف كه همسر دوم او  از خاندان نراقي ها و مادر بزرگ آيت الله امامت است و ملا علي نطنزي بوده صاحب كتاب شرح اقليدس و شرح كتاب هيئت در اين مدرسه تدريس كرده اند. 
 
پورتال خبري كاشان -قدمت ساخت مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان به چه زماني برمي گردد، بناي اين مدرسه توسط چه كسي گذاشته شد و چند سال قدمت دارد.؟
 
بناي مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان‹‹ سلطاني سابق›› همزاد با نفس ملااحمد نراقي است و اگر ملا احمد نراقي نبودة بناي اين مدرسه هم گذاشته نمي شد، از اين رو ظاهرا فتحعلي شاه مبناي بنا مدرسه را به ملا احمد نراقي واگذار كرده بوده و هندسه و مهندسي ساختمان مدرسه را بزرگان و علمايي كه در كاربنايي نيز سرآمد بودند، بناي مدرسه را طراحي و از صفر تا صد مدرسه خود علما ساخته اند و حتي اگر بناهاي معروفي نيز براي كمك به ساخت مدرسه مي آمدند با كسب اجازه علما بوده است.
 
گنبد آجري منحصر به فرد مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان كه نمونه آن در كمتر شهرستاني است، داراي  دو لايه مانند پنجره دوجداره به فاصله يك متر است كه براي پرچم زدن بر فراز گنبد از اين دولايه گنبد عبور مي كردند.
 
مساحت كل مدرسه حدود 2 هزار متر مربع است و همانطوريكه در وقف نامه نوشته است ضمن استفاده از حجره ها، حتي آب انبار و سرداب ها  نيزكاربري حجره را داشته است وحتي از آب انبار 64 پله اي آن كه در فصل گرم تابستان خنك بوده و نيازي به پنكه هم نبوده براي تدريس طلاب استفاده مي شده است.
 
در وقف نامه مدرسه علميه امام خميني(ره) سرداب ها نيز در رديف حجره ها محاسبه شده است چرا كه در تابستان از سرداب ها براي تدريس استفاده مي كردند، از اين رو، تمام سرداب ها و حجرات تكي و بزرگ و متوسط جمعا 55 حجره در وقف نامه نام برده شده است و آنچه كه برآورد ما است، چندين مَدرَس، دو حجره اساتيد، سه سرداب درمجموع 44 حجره دارد كه با سرداب ها 55 حجره محاسبه شده است.
  
مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان ‹‹ سلطاني سابق››داراي يك مسجد با گنبد بزرگ آجري است، كه بيش از 90 درجه اين مسجد با قبله اختلاف دارد.
 
در بخش جنوبي مدرسه علميه امام خميني(ره) مكان بلا استفاده اي به مساحت 300 متر مربع  است كه در طرح توسعه مدرسه سالن مطالعه اي با مخزن كتاب در نظر گرفته شده است و بخش ديگري از اين قسمت بلااستفاده  از آن به عنوان برف انداز استفاده مي شده  است كه 8 تا 10 متر با بازار تاريخي كاشان فاصله دارد، قسمت برف انداز مدرسه  با بازار مشترك است.
 
 
پورتال خبري كاشان - مدرسه علميه امام خميني‹‹ سلطاني سابق›› چقدر وقفيات دارد و درآمد از حاصل از وقفيات مدرسه صرف چه اموري مي شود؟
مدرسه علميه امام خميني‹‹ سلطاني سابق›› بيشترين وقفيات را دركاشان دارد، بازار تاريخي كاشان به ويژه بازار مسگرهاي كاشان يكي از وقفيات اين مدرسه از زمان قتحعلي شاه است، اما بعد از آن به دليل اعتقاد مسلمين و علما به گذاشتن باقيات و صالحات بخش زيادي از شهركاشان نيز وقف اين مدرسه مي شود و گستره وقفيات آن حتي به برخي  از روستاهاي شهرستان نيز مي رسد.
 
ملا احمد نراقي در وقف نامه مدرسه تمام درآمدهاي حاصل از وقفيات اين مدرسه را تفكيك و مجزا مي كند و حدود 54 درصد آن  را براي طلاب و بقيه آن را براساس درصد براي خادم، متولي، چراغ و آب و اذان گو، امام جماعت مسجد و اساتيد مدرسه مشخص مي كند.
 
وقف نامه اي كه درآن  زمان توسط ملا احمد نراقي نوشته شده است وقفياتي كه مربوط به آن زمان بوده ملا احمد نراقي تسلط بر حق حكم آن را داشته است، اين رو اين وقفيات براساس وقف نامه عمل مي شود،  اما وقفياتي كه مردم در ادامه وقف مدرسه كردند را متولي مي تواند هم براساس وقف نامه قبلي براي آن تصميم بگيرد و هم مي تواند هزينه كارهاي جديد در نظر بگيرد.
 
اگر تمامي وقفيات موجود را اين مدرسه درشهركاشان را در نظر بگيريم، مدرسه علميه امام خميني‹‹ سلطاني سابق›› به لحاظ ميزان حجم وقفيات، رتبه اول را بين مدارس ديگر علميه كاشان دارد.
 
يكي از مهمترين اقدامات انجام شده توسط مدرسه علميه امام خميني(ره) و اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان طي يك دهه گذشته به روز كردن اجاره وقفيات به ويژه وقفيات بازار تاريخي كاشان است.
 
پورتال خبري كاشان - آيا اقدامي براي سند دار كردن وقفيات مدرسه علميه امام خميني(ره) انجام شده است؟
يكي از اقدامات انجام شده سند داركردن وقفيات مدرسه است با اين توضيح كه وقفيات مدرسه از 150 سال قبل وجود داشته است اما پرداخت اجاره بهاي آن از 40 سال قبل آغاز شده است و در حال حاضر نيز براي برخي از املاك موقوفه اين مدرسه هنوز سند صادر نشده است كه وارث آنها بدون اينكه اطلاع داشته باشند اجداد آنها وقف كرده است به دنبال گرفتن سند از طريق ماده 147 و تصرف آن هستند.   
 
بهترين مناطق شهرستان كاشان از جمله سايت اداري كاشان در ميدان جهاد، اداره اقتصاد و اموردارايي، شركت آب و فاضلاب، اداره اسناد، شهرباني، مراكز تجاري جنب ندامتگاه‌كاشان و ساختمان فرمانداري از مهمترين وقفيات اين مدرسه است كه برخي از مستاجرين، نسبت به پرداخت اجاره بهاي خود بي تفاوت هستند اما براي رفع اين مشكل اقداماتي انجام شده است.
 
پورتال خبري كاشان - طلابي كه در مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان تدريس مي كنند از چه استان هايي و د رچه سطوحي تدريس مي كنند؟  
حضور طلاب جوان از سراسر كشور و استان هاي مختلف كشور در اين مدرسه متغيير هستند اما به طور ثابت همه ساله بيش از يكصد طلبه در اين مدرسه از استان هاي خوزستان ، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، لرستان، اصفهان، خراسان جنوبي، همدان، كرمانشاه، شمال، تهران و كاشان از پايه يك تا پايه ششم در اين مدرسه تدريس مي كنند.
 
پيش از اين در مدرسه امام خميني(ره) كاشان، درس خارج هم تدريس مي شد اما مديران قبلي مدرسه بنا به دلايلي تشخيص دادند درس خارج برگزار نشود اما با اين حال امسال و سال آينده سطح دو برگزارخواهد شد.
 
اساتيد اين مدرسه، سال ها در درس خارج قم حضور داشته اند و برخي ازآنها از جمله حجت الاسلام و المسلمين قاسمي، اسلامي تبار، موسوي زاده، خياطيان، حلواچي از بزرگان درس خارج هستند.
 
پورتال خبري كاشان -مدرسه علميه امام خميني‌كاشان تا چه ميزان به فعاليت هاي پژوهشي اهميت مي دهد و مدرسه فعاليت هاي خود را در اين زمينه از چه سالي آغاز كرده است و چه رتبه هايي دارد؟
مدرسه  علميه امام خميني(ره) كاشان فعاليت هاي پژوهشي خود را طي دو، سه سال گذشته آغاز كرده است و طلاب اين مدرسه ضمن حضور در جشنواره ها، موفق به ارائه يكصد مقاله شدند و رتبه  برتر در بخش پژوهش را كسب  و توسط عماد معاونت پژوهش مركز قم تقدير شد.
 
ارائه اين تعداد مقاله به اندازه تعداد طلاب مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان است كه پيش بيني مي شود بيش از 35 مقاله طلاب اين مدرسه جزو مقالات منتخب در جشنواره امسال باشد.     
 
پورتال خبري كاشان -مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان در فعاليت فرهنگي و سياسي تا چه ميزان فعاليت دارد؟
لازمه ورود حوزه به مباحث فرهنگي رصد افكار و رفتارهاي مختلف است، از اين رو اساتيد مدرسه در جلسات پرسش و پاسخ طلاب مدرسه حضور فعال دارند و سؤوالات طلاب در موضوعات مختلف فرهنگي و سياسي را پاسخگو هستند.   
 
مدرسه علميه امام خميني(ره) كاشان تنها مدرسه فعال سياسي و حتي كشور است كه  از سال 91 كه من در اين مدرسه مسؤوليت گرفتم تا كنون از مسؤولان سياسي و طيف هاي مختلف جامعه براي حضور در مدرسه دعوت شده است و امسال نيز كلاس جريان هاي سياسي به صورت پايه اي در مدرسه رسما داير شده است.
 
لارم به ذكر است، در حال حاضر آيت الله حسن شريعتي نياسري عضو چندين دوره مجلس خبرگان رهبري، توليت مدرسه امام خميني(ره) ‹‹ سلطاني›› سابق را بر عهده دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi