صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

پنج‌شنبه 9 اردیبهشت 1395 - 33 : 10

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 16704

6027 بازدید


  به بهانه روز شورا ودرراستاي تجليل وتحليل‹‹ شوراي اسلامي استان شهرکاشان ››
شوراي مقاومتي يا مقاومت شورايي؟

* اختصاصي پورتال خبري كاشان / دکترحسين باغ شيخي


 
براين رواق زبر جد نوشته اند به زر
که جز نکويي اهل کرم نخواهد ماند

‹‹ وامرهم شورا بينهم ››... ه روز 9 ارديبهشت ماه که ميرسيم يک نام بيش از نامهاي ديگر طنين انداز وحديثي سلسله جنبان قلم مي شود:شورا و نهادي که حرف پيرامونش زياد وپيرامونش حرف زيادي است.قانون در اصل هفتم نيز شوراها را از ارکان تصميم گيري و اداره امور کشورذکر کرده است. قانون اساسي در اصول کلي خود شورا را به عنوان ابزار تجلي اراده مردم و نهاد سياسي تصميم گيرنده مورد پذيرش قرارداده است.
 
انسان، موجودي اجتماعي است که نيازها و خواسته هاي او جز با همکاري و تبادل نظر فکري ديگران برآورده نمي شود.
 
نوآوري هاي بزرگ و بهره برداري از آنها، حاصل کمک و هم فکري انسان ها با همديگر است. برخورد انديشه ها به صورت صحيح و پيوسته، مي تواند نارسايي هاي تصميم گيري و اجرا را از بين ببرد و نتايج به دست آمده را هر چه کامل تر و دقيق تر کند.
 
مشورت، يکي از ارکان مهم سلامت تصميم گيري هاست، جامعه اي که سنت مشورت در آن حاکم نيست، در تب و تاب خودمحوري مي سوزد، ولي در جامعه اي که در آن هم فکري و نظرخواهي، اصلي يقيني است و از اجزاي ضروري حيات آن به شمار مي آيد، بهترين راه و کامل ترين مسير در برابر افراد گشوده خواهدشد.
 
هيچ قومي مشورت نکردند جز آنکه به بهترين امور هدايت يافتند « : پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله نيز مي فرمايد خودرأيي و استبدادند، در اشتباه به سر مي برند و تنش هاي اجتماعي و سياسي مي آفرينند.
 
 نبود سنت مشورت در جامعه، رشد افکار را متوقف مي سازد و چنين مردمي، شايستگي زندگي حقيقي را از دست مي دهند.
 
در روزي که به نام شورا ها نامگذاري شده هر سال نام شوراهاي اسلامي شهر و روستا برجسته مي شود و در سراسر کشور برنامه هايي به همين مناسبت برگزار مي گردد وکاشان نيز ازاين قاعده مستثني نيست و اخبار آن چند روزي در راس خبرهاي رسانه هاي کاشان نيز قرار مي گيرد و پس از آن اين پرسش باقي مي ماند که آيا سهم شورا به عنوان تشکيلاتي مردمي اين است؟ و اينکه شوراي اسلامي شهر و روستا که با راي مستقيم مردم انتخاب شده اند براي موکلان خود در شهرها چکار کرده اند ؟
 
اکنون پس از گذشت چندسال از آغاز به کار شوراي اسلامي جديدکاشان ،شورايي که با شعار شهر اسلامي تمام توجهات را به خود جلب نمود، چند نکته بيش از پيش آشکار شده است. بدون ترديد نوع برخورد جامعه ما با اين مسائل بر تقويت يا تضعيف نهاد شورا و چشم اندازآينده اين نهاد در اداره امورشهرستان بسيار تأثيرگذار است.
 
مسائلي همچون:
- تحقق رفتار شورايي براي اعضاي شورا : شورا يک نهاد جمعي تصميم گيري مبتني بر شيوه دمکراسي است. در چنين چارچوبي جايي براي تک روي فردگرايانه باقي نمي ماند.
 
- ارتباط بين شورا و ساير سازمانهاي اجرايي : بدون ترديد با تأسيس شورا قدرت بخشي از نهادهايي که در نبود شوراها وظايف آنها را بر عهده داشته اند کاهش يافته است.
 
اين امر باعث نوعي چالش حفظ قدرت بين اين سازمانها از يک سو و شوراها براي کسب قدرت واقعي از سوي ديگر شده است.
 
- فراهم نمودن بسترهاي فرهنگي و اجتماعي فعاليت شورا : اگر بهترين قوانين براي فعاليت شوراها به تصويب برسد و اگر بهترين افراد داراي منش شورايي به عضويت اين نهادها درآيند و اگر ارتباط شورا با ساير نهادها در بهترين سطح ممکن برقرار گردد، اما مردم به عنوان کساني که اعضاي شورا به عنوان نمايندگان آنها قصد تحقق اراده و حاکميت آنها را دارند در اين مسير جدي گرفته نشوند، بدون ترديد شورا در نيل به اهداف خود ناتوان خواهند بود.همراهي و همگامي مردم با شورا نيز نيازمند فراهم بودن بسترهاي مناسب فرهنگي و اجتماعي است و فراهم نمودن اين بسترها نيز بيش از هر چيز بر عهده خود شوراهاست.
 
شوراي اسلامي کاشان نيز از زمان تشکيل تاکنون فراز و نشيب هاي بسياري داشته و در چند سال اخير مشکلاتي دامنگيرآن بوده وليک دربستر مناسبي از تعاملات تا امروز پيش آمده واين جاي سپاس وتقديرنيز دارد.
 
بررسي عملکرد شورا به ما نشان مي دهد که بعد نظارتي بر جنبه هاي کمي و کيفي فعاليت هاي آنان بسيار ضعيف بوده و دستگاههاي نظارتي که مي بايست برابر قانون بر کار آنها نظارت مي داشتند دچار غفلت هاي غيرقابل انکاري شده اند.
 
 تجزيه و تحليل کمي و کيفي فعاليت هاي شوراي شهر و روستاها اگر بر اساس ارزيابي ورودي ها و خروجي ها باشد بطور قطع و يقين اختلاف فاحشي ميان اين دو بخش تشخيص داده خواهد شد . همچنين ميزان سرمايه گذاري هاي مادي و معنوي صورت گرفته در مسير شکل گيري شورا و روند فعاليت هاي آن از يک طرف و نتايج بدست آمده از سوي ديگر مي تواند ملاک قضاوت خوبي بر عملکرد شورا باشد و ذهن ما را نسبت به ميزان فايده مندي آنها روشن سازد.
 
هر چند در شهر ما رسم بر اين است تا در سالروز تشکيل يک نهاد، خوبي هاي آن را بيش از موارد ديگر بيان کنيم اما به نظر مي رسد که رسالت ما شکل ديگري را نيز طلب مي کند.
 
فضاي فرهنگي و اجتماعي شهرما نيازمند کارکردهاي فرهنگي و اجتماعي موثر است که در اين باره شورامي توانند باطراحي برنامه هاي خوب و کارآمد از طريق نهادهاي اجرايي خود اهداف والايي را به تحقق برسانند.
 
حاکميت محلي به « شايدبايد به درستي تعريف و مشخص شود که آيا به دنبال مديريت محلي هستيم يا حاکميت محلي، زيرا وقتي مي گوييم اين معتقديم که شورا در حد محله، شهر و روستا اختيار تصميم گيري و اداره کردن جامعه را دارد و وقتي مي گوييم مديريت محلي يعني دراين بين اتفاقات خوب » بخشي از کارهاي اجرايي را که در حوزه وظايف ديگر دستگاه هاست، منفک کرده و به شوراها واگذار مي کنيم نيز کم نبوده است وظرفيت هاي نهفته مشارکت درقامت مولفه هايي چون طرح الگوبرداري شده شوراياري ها.
 
شوراياري ها نقطه عطفي در کارنامه شوراخواهد بود اگربه تمام محقق گردد. فعاليت شوراياري ها يکي از نيازهاي اساسي شهرهايي همچون کاشان است يا بهتر بگوييم استان شهرهايي چون کاشان بزرگ، زيرا شهري به وسعت کاشان و با مجموعه وسيعي از نياز هاي اجتماعي، خدماتي و فرهنگي، با 31 نفر عضو شوراي شهر اداره نمي شود . در نهايت همين احساس نياز، موجب تولد شوراياري ها به عنوان حلقه رابط ميان شهروندان و مديريت شهري شد.
 
سهم شوراي اسلامي کاشان دراعتلاي و نشست اقتصادمقاومتي ؟
با توجه به شرايط خاص استان شهر کاشان، مهمترين اقدامات اجرايي و کاربردي جهت تحقق شاخص هاي اقتصاد مقاومتي کدام اند؟
اقتصاد مقاومتي، رويکردي عملي و يک ضرورت اجتناب ناپذير براي دستيابي به پويايي اقتصادي و جلوگيري از تهديدات اقتصادي خارجي « اين الگومي تواند در کوتاه مدت ضمن بازنگري در بهره گيري از ظرفيت ها و توان هاي اقتصادي، منجر به حل مساله توليد و مصرف .» است درکشور شود و در بلند مدت، کشور را در مسيرپويايي و خودکفايي حرکت داده و از وابستگي به منابع و درآمدهاي ناپايدار و رانتي برهاند.
 
اقتصاد مقاومتي يک فرايند فراگير و پويا است .
اکنون در آستانه سالروز شوراهاي اسلامي، سئوال کليدي اين است، با توجه به شرايط خاص استان شهرکاشان مهمترين اقدامات اجرايي و کاربردي جهت تحقق شاخص هاي اقتصاد مقاومتي کدام اند؟
 
- تامين منابع و درآمدهاي شهرداري همواره يکي از مهمترين دغدغه هاي مديران خرد و کلان بوده است وهمگي ميدانيم الگوي تامين منابع و درآمدهاي شهرداري فاقد شفافيت، کارآمدي و اثر بخشي لازم است.
 
- دومين اقدام عملي و اجرايي در چارچوب سياست هاي فوق الذکر، عدم تداوم روند کنوني و ضرورت تحول ساختاري در نظام تأمين درآمد شهرداري است. شوراي شهر در چارچوب اين قانون مي بايست نسبت به تقويت سازوکارهاي نظارت بر هزينه کردِ شهرداري و برون سپاري وظايف قابل واگذاري و هدايت به سمت هزينه کرد در حوزه اصلي و وظايف قانوني اقدام مي نمود، اما مديريت شهري کاشان دراين خصوص اقدام متناوب عملي و اجرايي بلندمدتي نداشته است.
 
- بند سوم سياست هاي کلي اقتصادي مقاومتي و همچنين بند سوم سياست هاي اصلاح الگوي مصرف بر ارتقاي رشد بهره وري در نظام مديريت اقتصادي ومالي تاکيد دارد که درسالي که به پشتوانه کلام رهبرمعظم انقلاب اسلامي ايران مزين است مي طلبد ظرفيتهاي عملگرايي بيشتر را متوجه خود نموده تادر حجم مصوبات » اقتصاد مقاومتي اقدام وعمل « به نام خاک نخورد.
 
ده ها سراي محله با نيت جلب مشارکت مردم در کاربري هاي فرهنگي ،هنري و اعتقادي درکنار مساجد وحسينيه ها يا بيوت شهداي گرانقدراحداث کرده ايم، بدون آنکه چاره اي جهت استفاده فرهنگي براي آنها انديشه کنيم. عدم ارتباط سراي محله با فرهنگسراها جاي خود دارد وقصه اي مفصل ديگر است.نسبت اين تشکيلات با منتخبين مردم در محلات يعني شوراياري ها چيست؟وارتباطات وکاربري هنرمنداني که درشهر کاشان علي الخصوص خانه به دوشند درآن چگونه ديده شده است؟ و...
 
فقط لازم است بيان کنم تقصير اصلي اين نارسايي ها صرفا بر عهده شهرداري نيست بلکه شوراي شهر وديگرمتوليان تريبون داري که اين روزها همه درراستاي تجلي اقدام وعمل براي پرداختن به اقتصادمقاومتي کران تا کران سخن دارندنيز بايد پاي وسط بگذارند.
 
بنابراين بارديگر ضمن ارج داشت اين روز وپيشکش نمودن امتنان وسپاس خويش وهمه مردم استان شهر کاشان خدمت اعضاي محترم وارجمند شوراي اسلامي کاشان که خود به نيت درست ودغدغه هاي متعالي ايشان واقفم وگواهي ميدهم که دلشان ان شاله براي اعلاي نام کاشان دردرجه اول وتعالي ايران درمفام عالي تر مي طپد، اذعان ميدارم که در
شرايط کنوني روند مديريت مالي، بودجه اي و اقتصاد شهرداري و کارکرد شوراي شهر در اين خصوص مستلزم بازنگري ساختاري است ،که عبارتند از:
 
- حذف بخش ناپايدار و غيرشفاف
- ارائه شفاف درآمدها، منابع و مصارف
- رشد و ارتقاي بهره وري در چارچوب قوانين و مصوبات
- حذف دستگاه هاي موازي و غير ضروري بويژه در حوزه فرهنگي و اجتماعي-دستگاه هاي متظاهر به کار ولي عملا غيرمثمر
- صرفه جويي در هزينه هاي عمومي به ويژه در بخش هزينه اي مصارف.
اميدکه درسايه نظارت درست ورفتارتاثيرگذار وتصميمات اثربخش مسير رسيدن به کاشاني پيشرفته ومبتني بر شاخص هاي محيطي مناسب گامهاي درست وبزرگي برداشته شود ان شااله.
هزاران صلوات ،تحيات ،مباهات وزکيات نثار همه تلاشگران اين عرصه علي الخصوص اعضاي محترم شوراي اسلامي استان شهرکاشان وهمه مديران ،معاونين وپرسنل ارجمند شهرداري کاشان .
بزرگ مرتبه شهري که دوستش دارم
مگر به خواب ببينند بد زوالي کاشان
 
منابع:
چشم انداز ايران در افق 1404
قوانين ومقرارات شوراهاي اسلامي شهر وروستا
تجزيه وتحليل وبهره وري سازمانها.شهرام طائري
بررسي روند شهرداري هاي کشور دردوره هاي زماني.دکتر حقاني
گزارش عملکرد شهرداري وشوراي اسلامي شهر کاشان دردوسال گذشته.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi