صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 30 فروردین 1395 - 3 : 16

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 16640

11456 بازدید


  شهر راوند - بلوار بهارستان - بن بست دولت

حسين قطني باف


 

شماري از شهروندان منطقه راوند به تازگي پويش « شهر راوند » را در محيط مجازي بنا نهاده اند تا از اين طريق خواست ديرين خود مبني بر ارتقاي « منطقه » راوند به « شهر » را به اطلاع مسئولان برسانند .  
  
در اين پويش ، عده اي از اهالي راوند ، عکس هايي را از خود در گروههاي مجازي شبکه هاي اجتماعي منتشر کرده اند ؛ عکسهايي که آنان را کاغذ به دست نشان مي دهد ؛ کاغذي که روي آن نوشته شده است : « شهر راوند »  

حجت‌الاسلام مجتبي رجبي از روحاني هاي راوند ،  عباسعلي منصوري نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي ، مجيد شمس و جواد حاج‌قديري دو عضو شوراي شهر کاشان و تعدادي ديگر از شهروندان اين منطقه در گام نخست به اين پويش پيوسته‌اند .

حجت‌الاسلام مجتبي رجبي راوندي در صفحه تلگرام خود درباره اين پويش نوشته است : « بر آن شده‌ايم تا در يک حرکت نمادين و قانوني از زاويه نگاه مردم دارالولايه راوند ،‌ صداي مردم را به‌گوش مسئولان و دولتمردان برسانيم . اين صدا برخاسته از شور و شعور مردمي است که همواره به آرمان‌هاي مقدس نظام وفادار بوده و در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها ، ولايي و انقلابي‌ بودن خود را اثبات کرده‌اند ؛ اين صداي مردمي است که خواهان توسعه همه‌جانبه خود هستند و مي‌خواهند علاوه بر عمران و آباداني و فراهم‌آمدن زير‌ساخت‌هاي شهري، هويت و ماهيت تاريخي عظيم آنان ارج نهاده و به رسميت شناخته شود ؛ صحبت اساسي مردم راوند از مسئولان اين است : در سال اقدام و عمل همت کنيد و اين مطالبه قانوني مردم را جامه عمل بپوشانيد. »

* مطالبه ديرين : 
منطقه راوند، با وسعت و جمعيت شايان توجه و با استعدادهاي فراوان به ويژه در بخش باغداري و پرورش ماهيان زينتي‌ است. 
معتمدان راوند از سالها پيش براي ارتقاي اين منطقه در تقسيمات کشوري و تبديل اين منطقه به شهري مستقل تلاش مي کنند و با وجود آنکه در سالهاي گذشته مناطقي نظير نیاسر ، برزک ، مشکات ، جوشقان ، کامو ، سفیدشهر و ... تبديل به شهر شدند ، ولي هنوز تلاش معتمدان منطقه راوند در اين زمينه به فرجام نرسيده است .  

* وعده  : 
در دوره‌هاي مختلف انتخابات مجلس شوراي اسلامي ، برخي نامزدهاي نمايندگي مردم کاشان و آران و بيدگل ، وعده شهر شدن راوند را در تبليغات خود گنجاندند . 
علي اصغر گرانمايه پور نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در دوره هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي که فعاليت او در مجلس با دولت نهم و دهم متقارن شده بود ، براي شهر شدن راوند رايزني هايي کرد ، اما پايان دوره نمايندگي او در خانه ملت از يک سو  و همچنين پايان فعاليت دولت نهم و دهم از سوي ديگر ، عملا رايزني ها و تلاش هاي او را ناتمام گذاشت تا اينکه عباسعلي منصوري نماينده مردم اين دو شهرستان شد . 

عباسعلي منصوري قبل از اينکه منتخب مردم دو شهرستان کاشان و آران و بيدگل شود ، با انتشار يادداشتي در پايگاه اطلاع رساني خود نوشت « شهر من راوند » و پس از تحسين و تمجيد اهالي راوند ، خطاب به جوانان اين منطقه گفت : « آنها ( جوانان راوند ) دريافته‌اند که نبايد بگذارند نام راوند در نقشه هاي جغرافيايي حذف شود و اين ممکن نيست مگر اينکه شهر راوند تصويب شود ، اگر آنها با پشتکار و اراده قوي همه ظرفيت‌ها را بکار گيرند اين آرزويشان تحقق خواهد يافت » . 

عباسعلي منصوري که فکر مي کرد ميوه تلاش هاي علي اصغر گرانمايه در اين زمينه را به راحتي خواهد چيد ، قبل از آغاز فعاليت نمايندگي مردم در جمله اي سئوال برانگيز افزود : « روي مرزهاي يشنهادي بايد کار کرد ... جوانان راوند بايد بدانند که طرف‌هايشان فوق‌العاده زيرک و سياسي کار هستند ! و آنها را وادار خواهند کرد که به حداقل‌ها رضايت دهند. »  

منصوري در شهريور 1391 يعني در ماه سوم فعاليت خود در مجلس در جمع اهالي منطقه راوند ، مجدداً اين منطقه را مستحق ارتقاء دانست و بطور رسمي و علني گفت : « ارتقاي راوند به شهر بر عهده من و مسئولاني است که در اين منطقه خدمت مي‌کنند » . 

* رويکرد دولت نهم و دهم در خصوص تقسيمات کشوري  : 
در دولت دهم و يازدهم ، ارتقاي روستاها به شهرهاي کوچک به عنوان يكـي از سياسـت هـاي اصـلي بهبود كيفيت زندگي نواحي روستايي در ايران مورد توجه قرار گرفت و در اين روند و روال ، تعداد زيادي از نقاط روستايي به شهر ارتقا يافتند . 

اغلـب سياسـت گـذاران و برنامه ريزان بـر نقـش اساسـي شـهرهاي كوچـك بـه عنـوان مراكـز خـدماتي منطقه اي در توسعه نواحي روستايي از طريق پيوندهاي مستقيم توليد ، تأكيد دارند و به اعتقاد آنان، وجود شـهرهاي كوچـك ، پيش نياز توسعه روستايي و منطقه اي است . 

در بيشتر كشورهاي در حال توسعه نيز توجه برنامه ريزان به تمركززدايي فضـايي ـ كالبـدي سرزمين با هدف توازن بخشيدن به نظام سكونتگاهي ، مهار رشد ناهنجـار كـلان شـهرها ، كاهش نابرابري‌هاي منطقه اي و دوگانگي شهري ـ روستايي، ايجـاد فرصـت هـاي شـغلي جديد ، بهبود كيفيت زندگي در نواحي شهري و روستايي و كاهش مهاجرت روسـتاييان به شهرهاي بزرگ به راهبردهاي متفاوتي در زمينه توزيع جمعيـت و شهرنشـيني منجـر شده است. 

يكي از مهمتـرين راهبردهـاي موجـود در ايـن خصـوص ، توجـه بـه تقويـت شهرهاي كوچك و حمايت از اينگونه شهرها در شبكه شهري كشور است . 
ارتقاي روستاها و بخش ها به شهر مي تواند كيفيـت زنـدگي سـاكنان شـهر را در مقوله هاي محيط زيست ، مسكن ، آموزش ، بهزيستي فردي ، اطلاعات و ارتباطات ، درآمـد و ثـروت و... بهبود ببخشد . 

در دولت نهم و دهم به سبب همين رويکرد ، سطوح جديد زيادي در تقسيمات کشوري ايجاد شد و نمايندگان مردم درخواست هاي زيادي را  براي ايجاد سطوح جديد به دولت ارائه کردند . 
آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در بيشتر سفرهاي استاني هر کجا با تقاضاهاي ارتقاء و انتزاع و الحاق مناطق مواجه مي شد ، دستور اقدام صادر مي کرد و  لاجرم به فهرست مصوبات سفر استاني افزوده مي شد .
  
در دولت آقاي احمدي نژاد ، آقاي گرانمايه نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل ، مدير تقسيمات کشوري وزارت کشور را به کاشان آورد و او نيز در خصوص شهر شدن منطقه راوند نظري داد و حتي به صورت تلفني موافقت آقاي بختياري استاندار وقت هم اخذ شد و پس از آن هم کارشناسان وزارت کشور دو بار براي تعيين محدوده به راوند آمدند و ...  
به گفته آقاي جوادي فرماندار وقت کاشان در شهريور سال 1390 ، براي ارتقاي راوند به شهر ، چندين پيشنهاد و راهكار در دستور كار قرار داشت كه پس از بررسي پيشنهادها و راهكارهاي ارائه شده با مذاكراتي كه با برخي از روستاها از جمله روستاي خُزّاق و طاهرآباد صورت گرفت ، پيشنهادها نهايي و در شهرستان جمع بندي و به استان اصفهان ارسال شد.

اما اين تلاش ها با روي کار آمدن دولت يازدهم ، متوقف شد ، چون رويکرد دولت کنوني با دولت قبلي در اين زمينه متفاوت است و اين دولت از همان ابتدا ارتقاء و انتزاع و الحاق مناطق در تقسيمات کشوري را متوقف کرد . 
آقاي عباسعلي منصوري در 23 تير 1392 و در آخرين روزهاي فعاليت دولت دهم در يک تماس تلفني با برخي از فعالان اجتماعي راوند اميدوار به تصويب ارتقاي منطقه راوند در اين دولت بود و به آنان گفت : « امکان اين ‌که در آخرين روزهاي دولت فعلي ( دولت دهم ) اين مصوبه ( مصوبه ارتقاي منطقه راوند ) اجرايي شود هست » و افزود  : « تلاش مي کنم در دولت فعلي ( دولت دهم ) مرحله ابلاغ ارتقاي منطقه راوند انجام شود »

* رويکرد دولت يازدهم در خصوص تقسيمات کشوري :
با روي کار آمدن دولت يازدهم ايجاد سطوح جديد در تقسيمات کشوري از دستور کار خارج شد و دولت به صراحت اعلام کرد نمي خواهد در اين زمينه تغييري را انجام دهد که ناپايداري منطقه اي را به دنبال داشته باشد . 
رحماني فضلي وزير کشور دولت يازدهم در اين زمينه مي گويد : « در بدو استقرار دولت يازدهم با رويه تقسيمات کشوري که از دولت قبل آغاز شده بود مواجه شديم که متاسفانه در خيلي موارد ضوابط و معيارهاي تقسيمات کشوري رعايت نشده بود ؛ قبلا روستاهايي به شهر ، دهستانهايي به بخش و... تبديل شده بودند که صلاحيت قانوني لازم براي ارتقاء و تقسيمات جديد نداشتند اما به دلايلي انجام شده بود » . 

رحماني فضلي تصريح مي کند : « اين تبديل وضعيت ها هزينه هاي سرسام آوري را به کشور تحميل مي کند ؛ چون براي ايجاد يک شهر ، درگام اول بايد چهل اداره تاسيس شود ؛ اين ادارات و دستگاههاي اجرايي نيازمند نيروي انساني ، امکانات و تجهيزات هستند . »  

وي مي گويد : » گاه کاربري هاي اين مناطق نيز عوض مي شود ، مثلا روستايي که با 3 هزار نفر جمعيت تبديل به شهر شده است ، ديگر نمي تواند دامپروري داشته باشد ؛ علاوه بر اين روستايي‌ها هم نمي دانند که با وضع جديد چه بايد بکنند ! بنابر اين نابساماني زيادي در اين حوزه پديد مي آيد »  
او اضافه مي کند : « گاه با برخي که صحبت مي کنيم و مي گويم تقاضاي شما براي ارتقاي فلان منطقه متناسب با قانون نيست ، براي ما استدلال مي آوردند که چرا فلان شهر در فلان منطقه‌ يا روستا ارتقا يافته ولي براي ما انجام نمي شود ؛ با اينکه مي گوييم آن اقدام غير قانوني بوده باز توقع دارند اين ارتقاء به هر دليلي انجام بگيرد . » 

بي ترديد يکي از اهداف و نياتي که متقاضيان سطوح جديد در تقسيمات کشوري دنبال مي کنند اين است که بتوانند منابع بيشتري را از دولت و بودجه ساليانه کشور براي منطقه خود بگيرند .

رحماني فضلي وزير کشور در اين زمينه نيز مي گويد : « ما به دنبال اين هستيم که بتوانيم ظرفيت هاي مناطق را شناسايي کنيم که اين موضوع در برنامه پنجم توسعه هم اشاره شده بود و متناسب با اين ظرفيت ها در مناطق ، توزيع منابع و امکانات به گونه اي باشد که منجر به بهره برداري امکانات شود تا بتوانيم اين عدم تعادل و توازن را از بين ببريم » .

رحماني فضلي تصريح مي کند : « اين تصميم دولت يازدهم بود که  تقسيمات کشوري را ممنوع کند و در اين زمينه به وزارت کشور سه ماه وقت داد تا لايحه جديد تقسيمات کشوري را آماده کند  و به دولت دهد و وزارت کشور در 3 ماه اين کار را کرد و لايحه را به دولت داد » . 

وي مي گويد : « تقسيمات کشوري مبنا و پايه برنامه ريزي و توزيع امکانات است ، مسايل اجتماعي سياسي و امنيتي دارد که با دقت در حال انجام است و تلاش ما اين است که اساس بر اين مبنا باشد که ما ارتقاءها را با دقت بيشتر و با شرايط سخت تري و با رعايت ويژگي هاي اجتماعي ، امنيتي ، سياسي ، جغرافيايي و جمعيت انجام دهيم » 

وزير کشور مي افزايد : « بايد به گونه اي عمل شود تا در برنامه ششم توسعه بدون الحاق ، انتزاع و انفکاک منابع داده شود ؛ چون هر شهري و شهرستاني که درست مي کنيم يک سري مسئوليت ها، ساختار، تشکيلات و پست ها نياز دارد که اينگونه مسئوليت ها کشور را بيچاره مي کند » .

رحماني فضلي مي گويد : « در زمان حاضر، يک هزار و 230 شهر داريم که نزديک به هزار شهر ورشکسته هستند و درآمد با هزينه نمي خواند و ترازشان منفي است و ما مرتب از طريق وزارت کشور کمک مالي و تجهيزاتي مي کنيم  ؛ شهرها اگر تشکيل مي شود بايد مستقر ، مستقل و خودکفا باشد تا خودشان توانايي اداره کردن را داشته باشند » .

احمدي‌پور مديرکل تقسيمات کشوري وزارت کشور هم در اين زمينه مي گويد : « ما نفعي از تقسيمات کشوري نمي‌بريم ؛ زيرا اين تقسيمات ضدتوسعه است و فرآيند آن بايد کند شود ؛ اکنون روستاهايي که به شهر تبديل مي‌شوند منابع درآمد پايدار ندارند ؛ بنابراين در شرايط جديد درآمد وارد شهر نمي‌شود ، از سويي ساکنان شهر جديد هم حاضر نيستند که کشاورزي کنند ، تعداد زياد شهرداري‌ها نشانه توسعه‌يافتگي و تعداد روستاها نشان‌دهنده عقب‌ماندگي نيست ، تقسيمات کشوري بدون حساب و کتاب در درازمدت آسيب‌هاي فراواني خواهد داشت .

وي مي گويد :  « از تعداد 230 درخواست مربوط به دولت گذشته در خصوص  ايجاد سطوح تقسيمات کشوري کمتر از 10 مورد ضوابط و شرايط قانوني را داشته اند » 

* نتيجه :  
آنچه مسلم است ايجاد سطوح جديد تقسيمات کشوري و ارتقا و انتزاع و الحاق مناطق ، در دستور کار دولت يازدهم نيست ولي برخي از عزيزان پيگير ارتقاي منطقه راوند ،  رويکرد دولت يازدهم را در اين زمينه ناديده مي گيرند و در اين خصوص حرفي نمي زنند و چيزي نمي گويند و بر اساس حدس و گمان و شنيده ها ،  گاه مديران و مسئولان سابق يا فعلي شهرستان و شهر کاشان را مانع تحقق مطالبه بحق خود مي پندارند ؛ گرچه ممکن است کم کاريها و اهمال‌هايي در ارتقاي منطقه راوند صورت گرفته باشد ولي اتهام سنگ اندازي يا مانع تراشي در اين خصوص به مسئولان کاشان ، منطقي و پذيرفتني نيست . 

تلاش ها و زحمات شهردار جهادي کاشان جناب آقاي سيد محمد ناظم رضوي و شوراي اسلامي شهر کاشان براي توسعه شهري منطقه راوند و برطرف کردن مشکلات اين منطقه قابل اغماض نيست گرچه ممکن است برخي ، برداشتهاي ناصوابي از اين خدمات داشته باشند ولي بايد اذعان کرد شهر شدن راوند نه تنها چيزي از شهر کاشان کم نمي‌کند ، بلکه سبب توسعه و پيشرفت هر دو منطقه و زمينه‌ساز استان شدن کاشان مي‌شود .

نگارنده اين وجيزه با اين نظر آقاي شمس عضو شوراي اسلامي شهر کاشان موافق است که « شهر شدن رواند نه‌ تنها براي مردم راوند مثمرثمر و ارزشمند است ، بلکه براي مردم کاشان هم از دو زاويه مفيد و ارزشمند است ؛ اول اين‌که با فارغ شدن شهرداري کاشان ، از خدمات‌دهي به يک محدوده شهري و مجموعه شهروند ، بلافاصله اين ظرفيت خدمات‌دهي به شکل متمرکز و بهتري مصروف شهروندان کاشاني مي‌شود ؛ دوم اين ‌که وجود شهرهاي متعدد باعث مي شود که يک شهرستان قدرت استقلال بيشتر و ظرفيت ارتقا پيدا ‌کند و همين اتفاق فوق‌العاده به ظرفيت استان شدن کاشان کمک شايان توجهي مي‌کند » 

بنابر اين فعالان اجتماعي راوند با اغتنام فرصت ، در کنار پويش مجازي خود ، بايد توجيهات قانوني ، منطقي و فني خود براي شهر شدن راوند را رسانه اي و به گوش مسئولان نيز برسانند .    

از طرفي کساني که تاکنون معتقد بودند عباسعلي منصوري نماينده کنوني مردم کاشان و آران و بيدگل نسبت به سلف خود ، بيشتر از انتظار ، ظاهر شده است ، به چه علت هيچگاه از او سئوال نمي کنند چرا به رغم روابط صميمانه اي که با دولت يازدهم داشت ، نتوانست موافقت اين دولت را براي ارتقاي منطقه راوند کسب کند ؟! و چرا هيچ وقت براي شهر راوند ، « برجام » ( برنامه جامع اقدام مشترک ) تدوين و تنظيم نکرد ؟!  

با گذشت 4 سال از وعده نماينده کنوني مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي جا داشت نماينده ما در خانه ملت ، بلوار دو طرفه اي را از سمت بهارستان به سمت دروازه دولت مي ساخت يا لااقل در پايان فعاليت خود به صراحت ، نشاني « بن بست دولت » را به مردم رواند مي داد . 

ضمن آن‌ که آقاي منصوري مثل ديگر نمايندگان ، بايد از دولت يازدهم بپرسد چرا لايحه تقسيمات کشوري که اتفاقاً در دولت سابق پي ريزي شد در اين دولت به فراموشي سپرده شده است و چرا مجلس نهم به موضوعاتي نظير قانون جديد تقسيمات کشوري ، قانون اصلاح حوزه هاي انتخابيه و افزايش نمايندگان آنها و قانون انتخابات بي توجه بود ؟ 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi