صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

چهار‌شنبه 23 بهمن 1392 - 57 : 12

نویسنده : پورتال خبری کاشان م . م

کد خبر : 10617

9772 بازدید


  شهرداري چه گفت ما چه مي گوييم !

پاسخ شهرداري کاشان به يادداشت « هويت شهري ، نماد شهرداري يا يادمان امام ، کدام ؟! » + پاسخ مجدد پورتال خبري کاشان به شهرداري


 

پورتال خبري کاشان در روز شنبه 19 بهمن يادداشتي خلاصه و موجز درباره نماد جديد ميدان امام خميني کاشان منتشر کرد  که اين يادداشت خوشبختانه با واکنش روابط عمومي محترم شهرداري کاشان مواجه شد . 
روابط عمومي شهرداري کاشان در جوابيه خود به خبر قبلي اين رويداد ( رونمايي از نماد جديد ميدان امام خميني ) توضيحاتي کلي افزوده ولي به هيچ يک از نکات يادداشت پورتال خبري کاشان پاسخي نداده است . 
نکاتي نظير : 1- چرا درباره مدت اجراي اين طرح ، هزينه اجراي آن  ، مصالح به کار رفته در آن ، نام معماران و طراحان اين نماد و ضرورت تغيير نماد اين ميدان هيچ کس توضيحي نداده است ؟   
2- چرا طرح اين نماد عاري از آرايه هاي خاص و منحصر به فرد معماري کاشان است ؟               
( آرايه هايي نظير مقرنس  ، کاربندي ، رسمي بندي ، قطاربندي و ... ) 
3- دو شمسه گره چيني شده اين نماد چرا بايد به آرم شهرداري کاشان شباهت داشته باشد  ؟  
4-  چرا از ميان سمبل هاي متعددي که درباره حضرت امام يا مضمون ولايت فقيه وجود دارد در اين نماد از چارچوب ( تقريباً نامأنوس ) ، ورودي محل اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو استفاده شده است  ؟!‌
به هر حال به رسم وظيفه ، متن کامل پاسخ روابط عمومي شهرداري کاشان را در اين زمينه منتشر مي کنيم و سپس در خصوص شرح و پاسخ شهرداري ، يادداشت ديگري - نه از روي مجادله و بگو مگو بلکه به جهت روشن شدن برخي ابهامات و براي قضاوت بهتر - تقديم مي کنيم . 
اما نخست جوابيه شهرداري کاشان : 
به نام خداي آفريننده ي زيبايي ها
در نقد مورخ 19 بهمن 92 پورتال خبري با عنوان  هويت شهري ، نماد شهرداري يا يادمان امام ، کدام ؟! مواردي مطرح شد که جهت تنوير افکار عمومي و پاسخ به نقد مطرح جوابيه ذيل ارائه مي گردد.
در پاسخ به بخشي از نقد که در مورد طرح ميدان مطرح شده بود، ذکر اين نکته ضروري است که يک طرح خوب بايد بيننده را به کشف عناصر آن و تفکر و تامل وادارد و اين نکته اي است که اهل فن به آن اذعان دارند. 
در خصوص اين طرح، طرح اصلي ميدان از معماري سنتي و مذهبي ايران الهام گرفته شده است. معماري ايراني مملو از ابتکار و نوآوري بوده و در هر زمان به فراخور امکانات موجود و پيشرفت هاي جغرافيايي و آشنايي بيشتر با تنوع ساخت و ساز مناطق گوناگون سير تکاملي خود را به طور پيوسته طي نموده است. ايجاد دروازه ها و طاق ها از دوران پيش از تاريخ شروع شده و در دوره ي اشکاني استفاده از طاق و نيم طاق و فرم زيباي آن بسيار استفاده شده است و در اوج زيبايي و اقتدار ساخته شده اند. پس از ورود اسلام به سرزمين پهناور ايران ساخت بناهاي اسلامي بر اساس الگوهاي 
معماري ايراني شکل تازه تري به خود گرفت. از مهم ترين بناهاي اسلامي مي توان به ساخت مساجد اشاره کرد که بيشترين استفاده از زيباييهاي معماري را در خود جاي داده که بيشترين نمود آن استفاده از طاق ها و قوس ها مي باشد. در طرح ميدان امام نيز از اين المان ها استفاده شده است. 
در بالاي طرح از خط نوشته هاي قرآني استفاده مي گردد که به نوعي باز هم برگرفته از مساجد واماکن مذهبي مي باشد که در عين استفاده از هنر خوشنويسي و لذت ديداري براي هر بيننده ذکر کلام خدا را هم اجاد مي کند. در خصوص کاشي کاري اين اثر با توجه به محدوديت زمان و اينکه طرح کاشي از يزد سفارش داده شده است، همانطور که شهردار محترم در افتتاحيه فرمودند محل نصب کاشي ها با بنر تزئين شد تا در اولين فرصت کاشي ها نصب گردد.
در مرکز ميدان از ورودي نوفل لوشاتو فرانسه استفاده شده که يادآور دوران تبعيد حضرت امام خميني (ره) و براي مخاطبان يک فضاي آشناست. در وسط اين دروازه از نقوش هندسي ايراني به شکل نمادين استفاده شده و همانطور که از معناي فرم شمسه پيداست به عنوان خورشيد يا به عبارت مفهومي آن منبع نور مي باشد.  در خصوص المان وسط که ذکر شده بود چارچوب درب ورودي محل اقامت امام در نوفل نوشاتو کار شده است، دليل اين است که اين المان يادآور ورود حضرت امام است و در بسياري از جاها (حتي خود پورتال خبري در تصوير روز خود در سمت راست صفحه) از همين چارچوب درب جهت ياد آوري ورود امام استفاده مي کنند.
روابط فرم و فضاها و سطوح اثر با فضاي اطراف به گونه اي طراحي شده است که مانع ديد مخاطبان پياده و سواره در مسير چشم اندازهاي شمالي-جنوبي و شرقي- غربي نخواهد داشت.
در مورد مواد ومصالح اثر مي توان گفت علاوه بر ماندگاري آنها، سعي شده از ترکيب مواد و مصالح سنتي و مدرن در کنار هم استفاده شود.
در خصوص مطلبي که در خصوص شتابزدگي در افتتاح اثر ارائه شد: المان ميدان امام همانطور که در سخنان شهردار محترم ذکر شد بصورت 100 درصد اجرا نشده است وليکن به دليل اينکه در ايام مبارک دهه فجر هستيم و 12 فروردين همزمان با ورود امام (ره) طبيعتا مي بايست از ميدان امام خميني آغاز مي شد، تصميم بر آن شد که بصورت نمادين افتتاح گردد. 
در خصوص مطلبي که در متن به استفاده از اساتيد مثل استاد حلي اشاره فرموده بوديد قابل ذکر است که خود ايشان در اين پروژه ناظر اجرايي بوده اند و بارها در مراحل مختلف اجراي طرح از نظرات ايشان استفاده شد. همچنين از هنرمند و خوشنويس نامدار کاشان استاد سعيد کاظمي جهت خوشنويسي کتيبه بالايي طرح که آيه قرآني مي باشد استفاده شده است. بطور کلي در امور هنري شهر سياست شهرداري بر اين است که با برگزاري فراخوان هاي هنري در سراسر ايران از کليه هنرمندان ايراني بويژه بومي شهر کاشان استفاده نمايد و تا کنون نيز چنين بوده است. ليکن از رسانه فعالي همچون پورتال خبري انتظار نقد منصفانه تري در کنار نگاه به نقاط قوت کار مي رفت و انتظار بود قبل از مطرح کردن و منتشر کردن اينگونه مطالب با مسئول مربوطه مصاحبه و از نظرات اين عزيزان در کنار نقدتان بهره مي گرفتيد.
روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري کاشان
----------------
حال يادداشت ديگري بر شرح و پاسخ شهرداري کاشان : 
در اين پاسخ عنوان شده است که يک طرح خوب طرحي است که بيننده را به کشف عناصر آن و تفکر و تامل وا دارد ! 
سئوال : کاشاني ها که زماني زير طاق ها و ايوانها و رواقهاي بديع و دل انگيز با کاربندي ها و مقرنس کاري هاي زيبا زندگي کرده اند يا در بازاري قدم مي گذارند که طاق تيمچه امين الدوله اش نظير و همتا ندارد ، آيا ديدن دو ديوار آجري نيم قوسي و 2 درگاه آجري نصف و نيمه ساده برايشان شگفت انگيز خواهد بود و آنها را به تامل و تفکر واخواهد داشت ؟ تکرار مي کنيم چرا در اين نماد به جز 4 نيم قوس ساده از آرايه هاي خاص و منحصر به فرد معماري کاشان استفاده نشده است ؟ 
نوشته ايد شمسه به عنوان سرچشمه و منبع نور در اين نماد استفاده شده است ! 
اگر کسي در خانه هاي قديمي کاشان زندگي کرده باشد يا به بازار کاشان رفته باشد مي بيند که منبع و چشمه نور در اتاق‌ها و تالارها در زير طاق ها و هشتي ها و وسط سقف است نه در بدنه و نيمه ديوار ! لابد براي طراح اين نماد بيشتر غروب خورشيد مد نظر بوده است ؟!  
ضمن آن که در يادداشت قبلي پرسيده بوديم چرا در ميان شکلها و نقش هاي متنوع  شمسه ، شمسه اي را طراحي کرده ايد که بيشتر شبيه آرم شهرداري کاشان است ؟! آيا در اين نماد ضرورتي براي يادکرد شهرداري وجود داشت ؟    
تکرار کرده بوديد که طرح ميانه ميدان چارچوب ورودي محل اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو است و يادآور دوران تبعيد حضرت امام ، بايد گفت کساني که با اين قاب مأنوسند و تصويري از آن در ذهنشان نقش بسته ، چارچوب سبز رنگ و قامت حضرت امام را با هم به خاطر مي آوردند و و اين دو جزء طرح را تفکيک نمي کنند بنابر اين اگر در ميان اين چارچوب به جاي نقوش هندسي از کليشه قامت حضرت امام
بهره مي برديد ذهن بيينده را زودتر به نوفل لوشاتو مي برديد .          
توضيح داده ايد که در وسط اين چارچوب سبز رنگ از نقوش هندسي به شکل نمادين استفاده  شده است ولي کاش به جاي اين نقوش هندسي از نقوش اسليمي استفاده مي شد تا بيننده اي که از فاصله 500 متري اين طرح را مي بيند با ديدن اين نقوش هندسي به ياد  ( ... ) نيفتد ؟! 
يادتان هست در ميدان معلم آکواريوم هاي ماهي وسط دو محراب را ؟ هر بار نگارنده اين آکواريوم ها را مي ديد از خود مي پرسيد وجه تشابه ماهي زينتي و آکواريوم با معلم در چيست ؟ 
به هر حال طراحي هاي اسلامي و ملي در معماري شهري نبايد حتي يک درصد ذهن بيننده را منحرف کند و به مفهوم غيرمتعارف و ناصوابي سوق دهد .    
از همه مهمتر طراح اين نماد در مراسم رونمايي بايد در خصوص انسجام و ارتباط اجزاي اين طرح توضيح مي داد  که مثلاً چارچوب ورودي محل اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو فرانسه با ساير اجزاي اين طرح و ديوارهاي قوسي و شمسه ها چه ارتباط مفهومي دارند ؟ 
در بخش ديگري از پاسخ شهرداري اذعان شده که نماد ميدان امام خميني هنوز کامل نيست و کاشي هاي بالاي نماد هنوز نصب نشده به راستي چه ضرورتي داشت که  نمادي که هنوز تکميل نشده بصورت شتابزده رونمايي شود ؟ 
شهرداري در ادامه پاسخ خود افزوده است که از رسانه فعالي همچون پورتال خبري انتظار نقد منصفانه تري در کنار نگاه به نقاط قوت کار مي رفت که پورتال خبري کاشان در مقدمه يادداشت به زحمات شهرداري کاشان در اين خصوص اشاره کرده بود و اکنون نيز تاکيد مي کند که شهرداري در اين زمينه فعاليت هايي را انجام داده و طرح هايي را اجرا کرده است ولي بايد گفت در حد کفايت و در شأن کاشان نيست .  
در آخر نگارنده باز از روابط عمومي شهرداري کاشان بخاطر پاسخگويي به يادداشت قبلي تشکر و تصريح مي کند  گرچه منتقدان ممکن است همه اطلاعاتي را که شما داريد نداشته باشد ولي افراد کم سواد يا بي سوادي نيستند و از سر خيرخواهي موضوعي را به چالش مي کشند و خواستار ابهام زدايي هستند !    
در پايان مخاطبان محترم را به ديدن عکس هايي از  برخي ميادين شهرهاي ديگر کشور براي قضاوت بهتر جلب مي کند .


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi